هدف و ابزار پیامبران در بعثت/هدایت و عدالت؛ عالی‌ترین فلسفه بعثت پیامبران
کد خبر: 3612244
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸
در تفسیر سوره حدید مطرح شد:

هدف و ابزار پیامبران در بعثت/هدایت و عدالت؛ عالی‌ترین فلسفه بعثت پیامبران

گروه فعالیت‌های قرآنی: نماینده ولی‌فقیه در لرستان عالی‌ترین فلسفه بعثت پیامبران را هدایت و عدالت بیان کرد و گفت: از جمله ابزار مورد نیاز پیامبران می‌توان به بینات، حدید، کتاب، میزان اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد شامگاه چهارشنبه، 31 خردادماه در جلسه تفسیر قرآن‌کریم با محوریت سوره مبارکه «حدید» در مسجد بعثت خرم‌آباد، گفت: موضوع آیه ۲۵ سوره مبارکه حدید با این مضمون «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ» در خصوص اعلام هدف پیامبران و ابزار پیامبران در بعثت است.
وی عنوان کرد: آیه ۲۵ سوره مبارکه حدید سه قسمت دارد، قسمت اول این آیه در بیان هدف از بعثت پیامبران، قسمت دوم این آیه بیان ابزار لازم برای برقراری عدالت و هدایت و قسمت سوم این آیه در خصوص بیان ضرورت حمایت و اطاعت پیامبران از سوی مردم است.
آیت‌الله میرعمادی اضافه کرد: پیامبران آمدند تا مردم را هدایت کنند این درحالی‌است که عالی‌ترین فلسفه بعثت پیامبران هدایت و عدالت است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان عنوان کرد: یکی‌از آیاتی که به فلسفه بعثت پیامبران اشاره دارد آیه ۲۵ سوره حدید است، عدالت و هدایت هدف جامع و کلی پیامبران است.
امام جمعه خرم‌آباد در خصوص ابزار لازم هر پیامبری برای هدایت و برقراری عدالت در جامعه گفت: اولین ابزار لازم هر پیامبری «بینات» است، بینات یعنی دلایل و شواهد روشن بر نبوت پیامبران به‌طوری‌که اگر کسی ادعا کند که من پیامبرم و سؤال شود به چه دلیل پیامبری، اینجاست که بینات لازم دارد.
این مفسر قرآن‌کریم افزود: ابزار دوم لازم پیامبران پس‌از بعثت، کتاب است، کتاب یعنی قوانین و دستورات محکم بدین معنا که قوانین لازم برای هدایت و برقراری عدالت کتاب است و کتاب اشاره است به قوانین و دستوراتی که پیامبران برای برقراری عدالت لازم دارند.
وی عنوان کرد: برای خاتمه دادن به بدعت‌ها و خرافات باید برنامه صحیح و دستورالعمل صحیح وجود داشته باشد لذا این دستورالعمل در قالب  کتاب به پیامبران نازل شده است.
آیت‌الله میرعمادی تصریح کرد: ابزار سوم پیامبران برای پیام هدایت و عدالت میزان است، میزان به‌معنای سنجش است لذا خداوند به همراه کتاب میزان را فرستاد، معیار حق و باطل معیار ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها و معیار خوبی‌ها و بدی‌ها میزان است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان تصریح کرد: پیامبران الهی همراه خودشان بینات، کتاب و میزان دارند این در حالی‌است که برخی مفسران می‌گویند میزان همان قوانین است و برخی دیگر نیز گویند میزان عقل و حکم عقل است.
امام‌جمعه خرم‌آباد با بیان این‌که برخی‌ها می‌گویند میزان ولایت است و ائمه میزان هستند، عنوان کرد: هر کس که از ائمه اطاعت کرده است حق است کمااینکه در روایات امام زمان(عج) با عنوان میزان اعمال معرفی شده است.
این مفسر قرآن‌کریم با طرح این سؤال که چرا پیامبران مبعوث شدند، گفت: پیامبران برای برقراری عدالت مبعوث شدند لذا مردم باید برای برقراری عدالت به پا خیزند، این در حالی‌است که پیامبران فقط راهنمایی می‌کنند و قوانین را ابلاغ می‌کنند.
وی ادامه داد: نکته مهم در این آیه این است که ارسال رسل بر عهده خداست، خدا پیامبران را می‌فرستند ولایت و حاکمیت از سوی خداوند متعال است و نقش مردم پذیرش و مقبولیت است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان عنوان کرد: مشروعیت ولایت از خداوند متعال است کمااینکه برخی‌ها خیال می‌کنند مشروعیت ولایت از مردم است، آیات قرآن داریم که مشروعیت ولایت از سوی خداوند است و مقبولیت از سوی مردم است.
آیت‌الله میرعمادی افزود: در زمان امیرالمومنین(ع) مردم ۲۵ سال همراهی نکردند بعد از این همراهی مردم حضرت اعلام ولایت کردند.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان گفت: عدالت واقعی در سایه قانون و رهبری پیامبران الهی و عمل مردم است بدین معنا که عمل و اجرا مال مردم است.
امام جمعه خرم‌آباد با اشاره به این‌که در بخشی از این آیه آمده است که ما همراه پیامبران حدید فرستادیم، افزود: چهارمین ابزار پیامبران «حدید» است و حدید در لغت به‌معنای قدرت و قوت است لذا از آنجا که آهن  قوت و قدرت دارد به آن حدید می‌گویند لذا پیامبران برای پیشرفت نیازمند جدید هستند.
این مفسر قرآن‌کریم با اشاره به این‌که ما برای رسیدن به عدالت و هدایت نیازمند عامل اجرایی هستیم، افزود: عامل اجرائی حدید است بدین معنا که با قوت و قدرت قوانین را اجرا کنیم.
captcha