بازگشت به سرزمین‌های اشغالی؛ حق مسلم آوارگان فلسطین
کد خبر: 3612245
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹
به بهانه روز جهانی قدس/

بازگشت به سرزمین‌های اشغالی؛ حق مسلم آوارگان فلسطین

گروه بین‌الملل: فردا جمعه، دوم تیرماه روز جهانی قدس است و مسلمانان و بسیاری از غیرمسلمانان در این روز با حضور در راهپیمایی‌های گسترده در کشورهای مختلف بر حمایت خود از حقوق مردم مظلوم فلسطین و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی تأکید می‌کنند.

بازگشت به سرزمین‌های اشغالی؛ حق مسلم آوارگان فلسطین
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن‌(ایکنا)، یکی از حقوق اساسی فلسطینی‌ها حق بازگشت بی قید و شرط آوارگان فلسطینی به سرزمین آبا و اجدادی خود است، حقی که اعلامیه‌های حقوق بشر و قطعنامه‌های مختلف سازمان ملل متحد نیز بر آن تصریح دارند.
خبرگزاری فلسطینی «معا» در مطلبی با اشاره به روز جهانی پناهجویان و آوارگان که هر سال از سوی سازمان ملل در بیستم ماه ژوئن(امسال مصادف با 30 خردادماه) برگزار می‌شود، به مسئله آوارگان فلسطینی پرداخته است.
در این مطلب آمده است:
در حالی که جهان روز پناهجویان و آوارگان را گرامی می‌دارد و در حالی که یک ماه از سالروز نکبت (اشغال اراضی فلسطین از سوی صهیونیست‌ها در سال 1948) می‌گذرد، دفتر مرکزی آمار فلسطینی در گزارشی اعلام کرد که در نتیجه اشغال سرزمین‌های فلسطین در سال 1948، حدود 66 درصد از مردم فلسطین آواره شدند.
آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی «آنروا» اخیراً تعداد آوارگان فلسطینی ثبت نام شده در کشورهای مختلف را 5.9 میلیون نفر اعلام کرده، با تأکید بر این نکته که تعداد واقعی بسیار بالاتر از این عدد است.

براساس گزارش این آژانس، حدود 39 درصد از این آوارگان در اردن، حدود 9 درصد در لبنان و بیش از ده درصد آن‌ها در سوریه حضور دارند.

آوارگان فلسطینی ساکن لبنان با آنکه ده درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، از بسیاری از حقوق اولیه خود محرومند چون به عنوان شهروندان یک کشور خارجی شناخته نمی‌شوند
.
حدود 53 درصد از آن‌ها در اردوگاه‌های آوارگان به سر می‌برند و با مشکلات عدیده‌ای همچون فقر شدید، بیکاری، عدم دسترسی به امکانات اولیه و سکونت تعداد بیشتر از طرفیت در اردوگاه‌ها مواجهند.

به گفته آنروا، آوارگان فلسطینی در سوریه نیز با توجه به جنگ داخلی و حضور تروریست‌ها در این کشور اوضاع وخیمی دارند و بسیاری از آن‌ها نیز به همین دلیل مجبور به ترک این کشور شده‌اند.

یک مقام ارشد فلسطینی اخیراً ضمن هشدار درباره وضعیت ناگوار آوارگان فلسطینی از خدمات آنروا تقدیر کرده؛ اما این اقدامات را بسیار ناکافی دانسته است.

وی تأکید کرده است در شرایطی که وضعیت آوارگان فلسطینی روز به روز وخیم‌تر می‌شود، این آژانس نمی‌تواند خدمات مناسبی برای نزدیک به 6 میلیون آواره ثبت نام شده ارائه کند.

این مقام فلسطینی همچنین بر ضرورت احقاق حق بازگشت فلسطینیان به سرزمین خود به عنوان حقی الهی که قطعنامه‌های بین‌المللی هم آن را به رسمیت شناخته‌اند، تأکید کرده است.

آنروا در گزارش خود از جامعه بین‌المللی خواسته است که به مسئولیت‌های خود درباره آوارگان عمل کند و از کشورهای عربی میزبان آواره‌های فلسطینی نیز خواسته اقدامات لازم برای بهبود شرایط آن‌ها را فراهم کند.

اما این آژانس وابسته به سازمان ملل به دلیل اصلی آوارگی و اوضاع وخیم این فلسطینی‌ها یعنی اشغالگری صهیونیست‌ها هیچ اشاره‌ای نکرده است.

علیرغم این مسئله و با وجود محافظه‌کاری آنروا در انتقاد از تل آویو، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی هفته گذشته خواستار انحلال این آزانس شد.

نتانیاهو ادعا کرد که آنروا مسئله آوارگان فسطینی را حل نمی‌کند، بلکه باعث استمرار آن می‌شود.

یک مقام تشکیلات خودگردان فلسطین با محکوم‌کردن اظهارات نتانیاهو، این سخنان را نشان‌دهنده خوی استکباری وی دانست، به ویژه آن‌که اسرائیل خود مسئول ایجاد مشکل آوارگان فلسطینی است.

وی گفت: نباید به اسرائیل اجازه داده شود نظام حقوقی بین‌المللی را زیرپا بگذارد و به یک جانبه‌گرایی غیرقانونی خود (در زمینه آوارگان فلسطینی) ادامه دهد.

این مقام تشکیلات خودگردان همچنین تأکید کرد که رژیم اسرائیل نه تنها
باید درباره وضعیت کنونی آواراگان فلسطینی بلکه باید درباره ظلم‌های فاحشی که در گذشته در زمینه مسئله آوارگان انجام شده است، پاسخگو باشد.

 

captcha