چشم‌نوازی آثار موضوعی «روز جهانی قدس» در موزه‌های آستان قدس رضوی
کد خبر: 3612328
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶

چشم‌نوازی آثار موضوعی «روز جهانی قدس» در موزه‌های آستان قدس رضوی

گروه فرهنگی: معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی، در آستانه روز جهانی قدس، آثار موجود با موضوع «روز جهانی قدس» را در موزه‌های آستان قدس رضوی معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، علی سوزنچی، معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی ابراز کرد: مجموعه‌ای شامل تابلوی نقش برجسته، نشان طلایی، ماکت معرق، تمبر یادبود، اسکناس و سکه با موضوع این روز حماسه‌آفرین در موزه هدایای رهبر معظم انقلاب آستان قدس رضوی و گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه مرکزی در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.
وی گفت: تابلوی نقش برجسته و معرق صدف مسجد «قبه الصخره» به ابعاد 38× 29 سانتی‌متر، اهدایی یکی از رهبران حماس در سال 1385 است که در طبقه همکف گنجینه هدایای رهبر معظم انقلاب به نمایش گذاشته شده است.
سوزنچی ادامه داد: در قسمت کتیبه این اثر، عبارت «بسم الله الرحمن الرحیم سُبحانَ الذی أسری بِعبدهِ لَیلاً مِنَ المَسجِدِ الحَرامِ اِلی المَسجِدِ الأقصاء» و در قسمت حاشیه برجسته آن که مزین به صدف است، عبارت «اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ و َمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ»، قابل رؤیت است.
وی بیان کرد: ماکت معرق صدف مسجد قبه الصخره، اثر دیگر این گنجینه است که در ابعاد 40× 22 سانتی‌متر، توسط احمدجبریل؛ دبیر کل جبهه خلق برای آزادی فلسطین در سال 1373، اهدا شد.
معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی افزود: در خلق این ماکت، از معرق‌هایی به رنگ شیری و صدف‌هایی هفت‌رنگ استفاده شده است. همچنین آیه نخست سوره اسراء روی آن به چشم می‌خورد.
وی از نشان طلایی «مسجد الصخره القدس» و سینی مسی قلم‌زنی شده «القدس لنا»، به عنوان دو اثر دیگر این گنجینه نام برد و گفت: نشان طلایی در ابعاد 9× 13 سانتی‌متر، از طرف عبدالناصر جبری؛ رئیس دانشگاه الدعوه الاسلامیه، شعبه لبنان در سال 1379 به رهبر معظم انقلاب تقدیم شد.
سوزنچی با اشاره به اینکه این نشان، درون محفظه‌ شیشه‌ای پایه‌داری قرار دارد، ادامه داد: این نشان شامل دو صفحه طلایی متصل بهم است که در صفحه‌ گرد بالایی، تصویر برجسته مسجد «الصخره القدس» و در صفحه پایینی، تصویر کره زمین نقش بسته است.
تمبرهای یادبود
معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی، به تمبرهای یادبود گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه مرکزی آستان قدس رضوی اشاره کرد و گفت: شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، نخستین تمبر یادبود روز جهانی قدس را در 17 مهر 1359، به مناسبت برگزاری نخستین روز جهانی قدس در کشور چاپ و منتشر کرد.
سوزنچی با تأکید بر اینکه شرکت پست جمهوری اسلامی، آخرین تمبر به مناسبت روز جهانی قدس را در سال 1390 منتشر کرده است، افزود: این شرکت در مجموع، 41 میلیون و 200 هزار قطعه تمبر به این مناسبت در طول سال 1359 تا 1390 چاپ کرده است که در بین مجموعه‌داران کشورهای اسلامی طرفداران بسیاری دارد.
وی با بیان اینکه منتخبی از تمبرهای اهدایی فرهنگ‌دوستان خارجی مرتبط با این روز مهم در موزه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود، ابراز کرد: مهندس خیرالدین ابوالجبین؛ فلسطینی مقیم آمریکا، از جمله افرادی است که مجموعه‌ای از تمبرهای چاپ شده توسط کشورهای مختلف با موضوع «بیت‌المقدس و مسجدالاقصی» را به موزه اهدا کرده است.
سوزنچی ادامه داد: همچنین علی سید هاشم و ناصر موسوی؛ دو کویتی فرهنگ‌دوست، مجموعه‌ای از تمبرهای یادبود که کشور کویت با موضوع «قبه الصخره و مسجد القصی» در حمایت از مردم فلسطین منتشر کرده است را به موزه حرم تقدیم کردند.
وی گفت: از دیگر تمبرهای این گنجینه با محوریت روز قدس و فلسطین می‌توان از تمبرهای بزرگداشت شهید شیخ راغب الحرب؛ روحانی مبارز لبنانی، بزرگداشت شهادت عزالدین قسام؛ مبارز فلسطینی، یادبود شهید عماد مغنیه، کودکان زخمی فلسطین در بمباران هوایی صهیونیست‌ها به نوار غزه و... نام برد.
معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی اضافه کرد: اسکناس‌های هزار ریالی با تصویر «قبه الصخره» و سکه‌هایی که پس از انقلاب اسلامی با تصویر بیت‌المقدس ضرب شده است، از دیگر آثار گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه این آستان مقدس با موضوع روز قدس و فلسطین به‌شمار می‌رود.
captcha