قضاوت قضات بر اساس اسناد، مدارک و ادله باشد
کد خبر: 3612330
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱
بدری:

قضاوت قضات بر اساس اسناد، مدارک و ادله باشد

گروه اجتماعی: رئیس‌کل دادگستری لرستان با اشاره به اعتماد مردم به دستگاه قضایی اظهارکرد: قضاوت و دادرسی اصول دارد و باید براساس اصول باشد به همین جهت قضات نباید از علم خود در مقام دادرسی استفاده کنند بلکه باید بر اساس اسناد و مدارک و ادله قضاوت کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، جعفر بدری، رئیس‌کل دادگستری استان لرستان، امروز پنج‌شنبه، یکم تیرماه، در دیدار کارکنان دادگستری لرستان با نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان، گفت: یکی‌از رمزهای موفقیت دادگستری‌ها در تأمین امنیت و اجرای عدالت در لرستان همکاری و همراهی ائمه جمعه در استان است.
وی افزود: با وجود این‌که گاهی التهابات و اختلافات سیاسی و جناحی در استان اوج می‌گیرد اما در عین‌ حال آرامش در میان مردم حاکم است و اختلافات سبب تشدید بحران نمی‌شود که این به‌دلیل هدایت و راهنمایی ائمه‌جمعه است.
بدری نماینده ولی‌فقیه در استان را نقطه قوتی برای همه دستگاه‌های استان دانست و عنوان کرد: اکثر قضات استان لرستان در انجام مأموریت‌های خود هم مقررات و هم شرع و نظارت الهی را مورد توجه قرار می‌دهند.
رئیس‌کل دادگستری استان لرستان با اشاره به اعتماد مردم به دستگاه قضایی استان لرستان، بیان کرد: مردم اعتماد خوبی به دستگاه قضایی دارند، اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله‌ داریم چون عواملی مانند جریانات، سوءمدیریت و گاهی فقر و بیکاری مردم را مورد فشار قرار می‌دهد.
وی گفت: قضاوت و دادرسی اصول دارد و باید براساس اصول باشد به همین جهت قضات نباید از علم خود در مقام دادرسی استفاده کنند بلکه باید بر اساس اسناد و مدارک ادله قضاوت کنند.
بدری میزان پرونده‌های وارده سال گذشته به دادگستری لرستان را 137 هزار پرونده برشمرد و تصریح کرد: سال گذشته حدود 87 هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف استان رسیدگی شد و درمجموع سال گذشته می‌توان گفت 220 هزار نفر با دادگستری لرستان سروکار داشتند که این رقم بالایی است.
رئیس‌کل دادگستری استان لرستان اظهارکرد: این میزان پرونده وارده به دادگستری لرستان در 17 حوزه قضایی 10 دادگستری شهرستان و هفت دادگاه بخش مورد رسیدگی قرار گرفته‌اند.
وی بابیان این‌که سال گذشته 200 هزار نفر با شوراهای حل اختلاف استان سروکار داشته‌اند، افزود: نمی‌توان مدعی شد که می‌توانیم این روند را متوقف کنیم چون کارهای پیشگیرانه در حد چند درصد می‌تواند مؤثر باشد چراکه یک‌باره موجی از بحران اقتصادی، فقر‌، رکود و تعطیلی صنایع سبب می‌شود مردم گرفتار شوند و زمینه وقوع جرم و جنایت در کشور به‌وجود بیاید پس ما هنر کنیم می‌توانیم روند افزایش جرائم را متوقف کنیم.
بدری با اشاره به این‌که سال گذشته 60 پرونده قتل در استان داشته‌ایم، عنوان کرد: از 200 هزار پرونده سال گذشته 10 هزار پرونده مربوط به سرقت بوده است.
رئیس‌کل دادگستری استان لرستان بیان کرد: 40 تا 45 درصد از متخلفان زندانی استان به‌خاطر مواد مخدر در زندان هستند و با اضافه کردن جرائم مرتبط به مواد مخدر تعداد آن‌ها به بیش از 60 درصد می‌رسد.
وی گفت: یکی‌از مشکلاتی که به دستگاه قضایی استان گرفته می‌شود این است که چرا این‌همه زندان وجود دارد درحالی‌که اکنون سه برابر ظرفیت زندان‌های استان زندانی داریم.
بدری تصریح کرد: کسانی‌که در زندان به سر می‌برند چاره‌ای جز زندانی کردن آن‌ها نداریم چون تمام راهکارها را پیش رفته‌ایم و بسیاری از مجازات‌ها را نیز به جریمه تبدیل کرده‌ایم درعین‌حال شرایط طوری است با هر برنامه‌ای هم که پیاده می‌شود باز نمی‌توانیم تعداد زندانیان را کمتر کنیم.
رئیس‌کل دادگستری استان لرستان با اشاره به این‌که تعاونی زندان اقدامات بسیار خوبی برای اشتغال زندانیان استان انجام داده است، عنوان کرد: به‌طوری‌که در یک مورد 150 زندانی را در اختیار شهرداری قرار داده است تا درآمدی برای خانواده‌شان داشته باشند.
وی افزود: در سفر قوه قضائیه به استان لرستان ساخت هشت هزار و 600 مترمربع ساختمان و پروژه در دستگاه قضایی استان بااعتباری بالغ‌بر سه میلیارد تومان مصوب شد که برخی از آن‌ها به بهره‌برداری رسیده و مابقی نیز در دست انجام است.
بدری عنوان کرد: در سال‌های اخیر 13 هزار و 660 مترمربع ساختمان در دستگاه قضایی استان مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.
captcha