روز قدس؛ عامل بازدارنده در برابر تفکرات صهیونیستی/ ایران‌هراسی و تغییر میدان مبارزه با اسرائیل
کد خبر: 3612346
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰
امام جماعت «مهدیه» بروکسل عنوان کرد:

روز قدس؛ عامل بازدارنده در برابر تفکرات صهیونیستی/ ایران‌هراسی و تغییر میدان مبارزه با اسرائیل

گروه بین‌الملل: حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری با بیان اینکه بزرگداشت روز قدس می‌تواند عاملی جدی و بازدارنده در مقابل تفکرات جبهه صهیونیستی باشد، گفت: امروز صهیونیسم میدان مبارزه را عوض کرده و عنوان‌های متعدد به آن داده است.

روز قدس؛ عامل بازدارنده در برابر تفکرات صهیونیستی/ ایران‌هراسی و تغییر میدان مبارزه با اسرائیل
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدضیاء‌الدین صالحی خوانساری، امام جماعت مرکز مهدیه بروکسل در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به مناسبت روز جهانی قدس، به سؤالاتی در این زمینه پاسخ داد که حاصل آن از نظر می‌گذرد:
ایکنا: ابتدا بفرمایید آیا بحران‌ها و تنش‌ها در خاورمیانه سبب شده تا قدس و موضوع فلسطین به حاشیه رانده شود؟  
ـ طبیعتا یکی از اهداف امپریالیستی و صهیونیستی این بوده است که خاورمیانه را با چنین اتفاقاتی مواجه کند تا موضوع اصلی جهان اسلام مانند مسئله قدس و فلسطین و جنایات صهیونیست‌ها فراموش شود. ما نباید فراموش کنیم که داعش نیز یک صهیونیست است و همه این‌ها ریشه در جریانات صهیونیستی دارند، در واقع صهیونیسم میدان مبارزه را عوض کرده و گسترش داده و عنوان‌های متعدد به آن داده است.
این جریان میدان مبارزه را در پهنه آسیا و اروپا گسترش داده و هدفش این است که اولا مسئله قدس و فلسطین به حاشیه رانده شود و ثانیا اینکه به اهدافش برسد.
اهداف صهیونیسم این است که مسلمانان را به جان یکدیگر انداخته و اختلاف بین مسلمانان ایجاد ‌کند و این جریان تا آنجایی که می‌تواند جنگ‌های نیابتی اعم از فرهنگی و نظامی به راه می‌اندازد؛ بنابراین ما باید دست صهیونیسم را در همه تنش‌های موجود در خاورمیانه و حتی کل جهان ببینیم و تمام این تنش‌ها و جریانات برای این شکل می‌گیرد که چهره اسلام تخریب شود؛ جریاناتی که علیه اسلام و حقیقت اسلام است و زمانی که حقیقت اسلام زیر سؤال رفت و اسلام تبدیل به یک چهره خشن و ایدئولوژی ناپاک شد، آنها به اهدافشان رسیده‌اند و اسلام‌هراسی و مرحله بعد از اسلام‌هراسی یعنی اسلام‌زدایی شکل می‌گیرد.
متاسفانه مسئله اسلام‌هراسی در خیلی جاها جای خود را باز کرده و مردم دنیا از اسلام و مسلمانان می‌ترسند و ما اکنون باید نگران این باشیم که اسلام‌زدایی صورت نگیرد لذا کار ما برای این است که چهره حقیقی اسلام مملو از رأفت ومهربانی و دیگر دوستی را به جهانیان معرفی کنیم.
امروز میدان مبارزه با صهیونیسم گسترش یافته و تغییر کرده است و ما باید خیلی جدی‌تر و هوشیارتر به این موضوع نگاه کنیم.
ایکنا: بزرگداشت روز قدس تا چه اندازه  از فراموشی مسئله فلسطین جلوگیری می‌کند؟
ـ مسئله فلسطین و قدس باید در میان ملت‌های مسلمان تبدیل به فرهنگ اسلامی شود و هر گونه فعالیت فرهنگی اجتماعی می‌تواند این فرهنگ را در بین مردم ایجاد کند. نتیجه اقدامات فرهنگی این است که قدس و نسل‌کشی فلسطینیان فراموش نمی‌شود و بنابراین روز قدس و جدی‌گرفتن این روز قدس سبب می‌شود که مسئله فلسطین جدی تر نگاه شود.
منظور ما از فلسطین جریانات نسل‌کشی اسلامی است که این مسئله باید جدی گرفته شود و روز قدس می‌تواند عامل جدی و بازدارنده در مقابل تفکرات جبهه مقابل یعنی جبهه صهیونیستی باشد.
ایکنا: در برخی  رسانه‌ها خبرهایی  از عادی‌سازی  روابط  برخی  کشورهای عربی  از جمله  عربستان  سعودی  با  رژیم صهیونیستی  به گوش می‌رسد. در سایه  چنین  وضعیتی  شما آینده  فلسطین  را چگونه  می‌بینید؟
ـ یقین بدانید که ممکن است دولت‌ها با اسرائیل ارتباط بگیرند؛ اما ملت‌ها ارتباط نمی‌گیرند و اینجاست که بین دولت‌ها و ملت‌ها تفاوت باور و اعتقاد است و فکر غالب در میان ملت‌ها البته نه تنها ملت‌های مسلمان بلکه در اروپا و آمریکا این است که با جریان فکری آدم‌کشی در خاورمیانه به ویژه در فلسطین باید مقابله کرد؛ بنابراین این تفاوت دیدگاه ممکن است تنش‌هایی ایجاد کند؛ اما چون ملت‌ها با دولت‌هایشان هماهنگ  نیستند بنابراین این گونه ارتباطات نمی‌تواند اثر چندانی داشته باشد؛ هر چند ممکن است در کوتاه‌مدت تنش‌هایی ایجاد کند؛ اما در درازمدت یقینا این جریان شکل نمی‌گیرد و ائتلاف دولتی موجب اختلال در باورهای ملت‌ها نمی‌شود.  
ایکنا: نقش امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب را در عدم فراموشی مسئله فلسطین نزد مسلمانان و ملت‌های عرب چطور ارزیابی می‌کنید؟
ـ از دیرزمان اندیشه مقابله با جریانات صهیونیستی در اندیشه امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی بوده است و در واقع امام در بحث سیاست خارجی انقلاب، این مسئله را جزء حیاتی‌ترین مسائل مطرح کرده و اسرائیل را غده سرطانی برشمردند و امروز هم رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مد ظله العالی) در این باره جدی‌ترین و صریح‌ترین اعتقادات و باورهای سیاست‌ خارجی را مطرح کرده‌اند و این همان تفکر اسلام است که اگر تفکر یا سیاستی بخواهد با کیان اسلام و مسلمین مبارزه کرده و به آن ضربه بزند یا جان و مال مسلمین را تهدید کند، بر همه مسلمانان واجب است که با این تفکر مبارزه کنند و این در واقع آمیخته با اندیشه انقلاب اسلامی است و تا زمانی که تفکر انقلاب اسلامی وجود داشته باشد، ماندگار خواهد بود. این جزء اصول لاینفک انقلاب اسلامی است که امام(ره) بنیان نهادند و امروز ولی فقیه آن را ادامه می‌دهند.
ایکنا: چرا برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس به جای مقابله با طرح‌های صهیونیستی و اعلام موضع در برابر این دشمن واقعی، به موضوع ایران‌هراسی می‌پردازند؟
ـ ایران‌هراسی از حربه‌های صهیونیستی برای تغییر میدان مبارزه با اسرائیل است تا ملت‌ها فکرشان به جای دیگری معطوف شود؛ اما مطمئن باشید که راه به جایی نمی‌برد، زیرا ملت‌ها هوشیارتر از دولت‌ها هستند و دنیای رسانه بدون مرز، سبب شده است مردم حقایق را در جهان ببینند.
طبیعی است که اگر مسئله ایران‌هراسی یا اتفاقات اخیر در خاورمیانه مانند روابط قطر و عربستان مطرح می‌شود برای این است که در سایه اینگونه جنجال‌های حاشیه‌ای، دشمن اصلی(اسرائیل) در آرامش قرار بگیرد و بتواند برای مبارزه با اسلام برنامه‌ریزی و این گونه قانون بازی را عوض کند.
به نظر جریان فکری صهیونیستی امروز ایران به عنوان پرچمدار مبارزه با صهیونیسم باید تخریب شود و در زوایه و حاشیه قرار بگیرد و به چالش کشیده شود، زیرا اگر مقتدر باشد، اقتدار فکری، فرهنگی، سیاسی و نظامی این کشور می‌تواند خطر جدی برای جریان‌های صهیونیستی و حامیانش و سدی جدی در برابر تفکرات و اقدامات این نوع جریان‌ها باشد.
زهرا نوکانی
captcha