شورای قرآنی فریمان پس از دو سال تعطیلی/ جلسات دستور کار ندارد، اعضا پیگیری نمی‌کنند
کد خبر: 3612351
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵
ایکنا گزارش می‌دهد؛

شورای قرآنی فریمان پس از دو سال تعطیلی/ جلسات دستور کار ندارد، اعضا پیگیری نمی‌کنند

گروه شهرستان‌ها: شورای گسترش فعالیت‌های قرآنی شهرستان‌ فریمان که سال 1391 تأسیس شده است، فقط مدت زمان کوتاهی فعالیت داشته و پس از آن در حدود دو تا سه سال به تعطیلات رفته و حال که دوباره جلسات شکل رسمی به خود گرفته با مشکل نداشتن دستور کار و عدم پیگیری اعضا در تصویب مصوبات همراه است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، بنا بر اعلام دبیرخانه شورای گسترش فعالیت‌های قرآنی خراسان رضوی از سال 91 و با مصوب شدن اساسنامه‌ فعالیت قرآنی شهرستان‌های استان، شاخه‌های این شورا در سطح شهرستان‌ها نیز فعال شده و وظیفه دارد تا پیگیری، ساماندهی و تصمیم‌گیری در رابطه با امور قرآنی شهرستان را برعهده بگیرد. 
ماجرای تعطیلی چندساله و تشکیل مجدد شورای قرآنی فریمان
در این گزارش به بررسی وضعیت شورای گسترش فعالیت‌های قرآنی در شهرستان فریمان می‌پردازیم، جایی که شورای قرآنی آن تنها پس از چند ماه فعالیت و برگزاری جلسات تعطیل شده و مسئولان برگزاری علل متعددی برای عدم فعالیت این شورا عنوان می‌کنند.
علی‌محمد شکری چشمه‌سبزی، کارشناس امور قرآنی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان فریمان که مسئولیت برگزاری جلسات را پس از تعطیلی طولانی بر عهده گرفته است، در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: پس از تعطیلی حدود دو سال جلسات شورای قرآنی فریمان که از علت‌های آن می‌توان به مواردی مثل مشغله اعضا و مشکل تعامل نیروهای مربوطه در سطح ادارات شهرستان، تغییر متعدد مسئولان نهادهای عضو و پشتیبانی کمرنگ از شورای قرآنی شهرستان اشاره کرد، بهمن‌ماه 95 فعالیت دوباره این شورا آغاز شد.
شورای قرآنی فریمان پس از دوسال تعطیلی/ جلسات دستور کار ندارد، اعضا پیگیری نمی‌کنند
دبیرخانه غیر فعال و واگذاری برنامه جلسات به اداره تبلیغات اسلامی
وی ادامه داد: به دلیل اینکه دبیرخانه شورا عملاً غیرفعال بود، با هماهنگی مسئولان شورای قرآنی و امام جمعه شهرستان، اداره تبلیغات اسلامی فریمان مسئولیت برنامه‌ریزی و برگزاری جلسات را برعهده گرفت و کار دعوت از اعضای این شورا و تعیین زمان و مکان برای برگزاری جلسات و تنظیم گزارش عملکرد و مصوبات از این طریق پیگیری شد.
شکری افزود: از همان ابتدای از سرگیری جلسات، نامه‌نگاری‌ها و صدور دعوت‌نامه برای اعضای شورای قرآنی شهرستان به صورت مجازی و حضوری انجام می‌شد اما باز هم استقبالی که لازم بود از این جلسات صورت نگرفت و حدود نیمی از اعضا در جلسات اخیر شورا حاضر نشده‌اند.
بازدهی مطلوب در جلسات شورا دیده نمی‌شود
کارشناس امور قرآنی اداره تبلیغات اسلامی و مسئول برگزاری جلسات شورای قرآنی شهرستان فریمان اظهار کرد: اصل برگزاری جلسات مسئله مهمی است اما بازدهی تصمیمات شورای قرآنی هم موضوع قابل توجهی است؛ در شهرستان فریمان این بازدهی به صورت مطلوب دیده نمی‌شود، این مسئله دلایل مختلفی دارد، گاهی اعضا خود را موظف به شرکت در جلسات نمی‌دانند و گمانشان این است که کاری خارج از چهارچوب اداری آن‌ها انجام می‌شود.
شکری ادامه داد: برخی مواقع نیز اعضای مختلفی از نهادهای مختلف شورا در جلسات حضور پیدا می‌کنند و تمرکز و دقتی بر ثبات اعضای شورا نیست که این موضوع، انسجام شورا و تصمیمات آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
شورای قرآنی فریمان پس از دوسال تعطیلی/ جلسات دستور کار ندارد، اعضا پیگیری نمی‌کنند
مشکل زمانبندی و هماهنگی جلسات؛ مانع پیگیری موضوعات قرآنی  
وی افزود: ایجاد فواصل زمانی زیاد بین جلسات شورای قرآنی شهرستان به علت عدم هماهنگی اعضا سبب می‌شود تا در ابتدا، مسائل مطرح قرآنی در سطح شهرستان مورد فراموشی واقع شود و در ادامه نیز پیگیری مصوبات قبلی این شورا به خوبی انجام نشود.
شکری گفت: ما همان کارگروه‌های تعریف شده در سطح استان و کشور را برای فعالیت شورای گسترش فعالیت‌های قرآنی شهرستان فریمان در نظر گرفتیم، اما اعضا، اصل و چهارچوب مشخص و لازمی برای حضور در شورا نمی‌بینند و آن دسته از مصوباتی هم که در سطح شورا انجام می‌شود، بر اساس تصمیمات لحظه‌ای و بدون یک پیشینه و چشم‌انداز مشخص از فعالیت‌ها و مسائل قرآنی شهرستان است.
وی بیان کرد: مردم و مسئولان نسبت به نحوه ارتباط و سازوکار فعالیت نهادهای قرآنی اطلاعات دقیقی ندارند و شاید لازم باشد با تدوین یک برنامه مشخص و دستور کار مناسب و همچنین یک برنامه زمان‌بندی مطلوب، ارتباطات برای جلسات شورای قرآنی در این زمینه تقویت شود.
شرح گزارش جلسات شورای قرآنی فریمان پس از شروعی دوباره 
مسئول برگزاری جلسات شورای قرآنی شهرستان فریمان ضمن ارائه گزارش از برگزاری جلسات این شورا عنوان کرد: از بهمن‌ماه 95 که زمان از سرگیری جلسات بوده تاکنون، سه جلسه برگزار و مصوبات آن تدوین و به سطوح بالاتر ارسال شده است، در آخرین جلسه نیز اعضای شورای قرآنی شهرستان فریمان سه مورد از برنامه‌های قرآنی شهرستان یعنی برگزاری محافل قرآنی ماه مبارک رمضان، تشکیل اتاق فکر قرآنی با همکاری فعالان قرآنی شهرستان و فعالیت و اطلاع‌رسانی امور قرآنی شهرستان از طریق شبکه‌های اجتماعی را به تصویب رساندند.
شورای قرآنی فریمان پس از دوسال تعطیلی/ جلسات دستور کار ندارد، اعضا پیگیری نمی‌کنند
وی به مسائل و مشکلات اجرای برنامه‌ها و مصوبات شورای قرآنی شهرستان اشاره کرد و گفت: مصوبات این شورا برای اجرایی شدن نیاز به یک عملکرد چند وجهی از سوی نهادهای مربوطه دارد و فعالیت‌ها به صرف واگذاری به یک نهاد مشخص، به‌درستی انجام نمی‌شود و همین مسئله نوعی سستی و دلسردی را در میان جامعه فعال قرآنی شهرستان ایجاد می‌کند.
در نبود اوقاف مسابقات قرآنی متولی خاصی ندارد
شکری عنوان کرد: یکی از مسائلی که هر ساله در شهرستان با آن مواجه هستیم، برگزاری مسابقات قرآن است، با توجه به اینکه شهرستان فریمان اداره اوقاف و امور خیریه ندارد، مسئولیت برگزاری مسابقات هر سال بر عهده یک نهاد گذاشته می‌شود اما هر نهاد انجام این کار را به عنوان یک رفع تکلیف می‌بیند و ثمره این فعالیت با پاس‌کاری‌های اداری به خوبی دیده نمی‌شود.
مدیران عامل مؤسسات و فعالان قرآنی شهرستان فریمان نیز در اظهار نظرهایی از منظم‌تر شدن جلسات شورای قرآنی شهرستان ابراز رضایت کردند اما باید دید آیا پیگیری‌ها، برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این موضوع به گسترش و توسعه فعالیت‌ها و فرهنگ قرآنی در سطح شهرستان فریمان منجر خواهد شد و یا اینکه بازهم مشکلات مادی و معنوی گذشته، کار قرآنی در این شهر را تحت تأثیر خواهد گذاشت؟
سرانجام شورای قرآنی در شهرستان‌ها چیست؟
باید دید تصمیم‌گیری برای تشکیل یک نهاد قرآنی متشکل از اعضای مختلف در سطح شهرستان‌ها که تصمیم‌گیرنده موضوعات و تعیین مسیر قرآنی آن شهرستان است، کمکی به پیشبرد اهداف قرآنی کرده یا اینکه خود مانعی بر سر راه انجام فعالیت‌های قرآنی شده است؟
captcha