راهی جز تمسک به قرآن در برابر تهدیدات شیطان نیست
کد خبر: 3612353
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۲
خادم‌القرآن سلیمی:

راهی جز تمسک به قرآن در برابر تهدیدات شیطان نیست

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: پیشکسوت قرآنی کشورمان در آیین افتتاحیه نوزدهمین دوره حفظ تخصصی یکساله جامعةالقرآن با تأکید بر اینکه هیچ راهی جز تمسک به قرآن در برابر تهدیدات شیطان نیست، گفت: خداوند بر ما و شما بسیار منت نهاده است که اجازه داده مدال پرافتخار شاگردی مکتب قرآن را داشته باشیم و باید این نعمت را قدر بدانیم.

راهی جز تمسک به قرآن در برابر تهدیدات شیطان نیست
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیین افتتاحیه نوزدهمین دوره حفظ تخصصی یکساله مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت جامعةالقرآن الکریم و اهل البیت(ع) استان تهران و البرز به صورت همزمان در دو بخش بانوان و آقایان امروز، اول تیرماه برگزار شد.
این آیین ویژه بانوان با حضور بیش از 100 نفر از بانوان علاقه‌مند به حفظ قرآن در شعبه رسالت بانوان بزرگسال با حضور عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشومان، منیر روحی، مسئول شعبه رسالت و معصومه یارمحمدی، مسئول شعبه امام حسین(ع) جامعةالقرآن و مدیران شعبه و مسئولان مربوطه شعب این مؤسسه در بخش بانوان برپا شد.
این مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط سیده‌زهرا مدنی از حافظان شعبه رسالت آغاز شد و در ادامه تعدادی از حفاظ دوره تخصصی یکساله این شعبه به ارائه محفوظات و پاسخ به سؤال حاضران در سالن پرداختند.
عباس سلیمی، خادم‌القرآن در پایان این مراسم به سخنرانی پرداخت و ضمن خیر مقدم به حاضران در سالن با اشاره به اینکه بیش از 60 سال از همان دوران کودکی و نوجوانی، توفیق زانو ادب زدن در پشت رحل قرآن را داشته است، گفت: مبادا افق دید شما این باشد که در شهر، استان و کشور خودتان به آموزش قرآن بپردازید.
وی با اشاره به آیه «هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدي وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَي الدِّينِ کُلِّهِ»، بیان کرد: شاید با اقتدار نظام اسلامی به فضل خداوند این مأموریت را پیدا کنید که به موجب برخی از روایات در سایر کشورها اعزام شوید و آنها را با قرآن آشنا کنید.
سلیمی با اشاره به فعالیت نهادهای قرآنی کشور، اظهار کرد: از آنها می‌خواهم در کنار آموزش‌های لازم برای اساتید قرآنی کشورمان، حتما باید زبان عبری را آموزش دهند؛ چون آن روز را می‌بینیم که به فضل خداوند و به برکت خون شهیدان، مربیان زن و مرد قرآنی کشورمان در تلاویو و اورشلیم، یهود را به پای درس قرآن بنشانند و با زبان خودشان به آنها آموزش قرآن دهند.
وی با اشاره به اینکه مأموریت شما، مأموریت مهمی است، باید قیمت خود را بدانید، اظهار کرد: آنجا که حضرت علی(ع) فرموده‌اند «إِنَّهُ لَيْسَ لِأَنْفُسِكُمْ ثَمَنٌ إِلَّا الْجَنَّةَ فلا تَبيعوها إلّا بِها» هر آدمی در زندگی قیمتی دارد، اما تعبیری که حضرت امیر(ع) از شما کرده است، این است که قیمت شما، معادل بهشت خداست و به کمتر از آن نباید خودتان را بفروشید.
این خادم‌القرآن اضافه کرد: تمام کلام معصومین(ع) برگرفته از قرآن است، چنانکه آیه 111-110 سوره توبه این معامله را تبیین کرده است که «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ» ذیل این آیه توصیف حضرت علی(ع) قابل درک است و بدانیم که این مسیر نورانی لطف خداوند است.
وی گفت: چنانکه در روایات داریم «اگر خداوند نعمت قرآن را به فردی عطا کند و بپندارد که خداوند به دیگری ثروتی بالاتر از قرآن داده است، قطعا آنچه که خداوند، بزرگ شمرده است، کوچک تلقی کرده است و آنچه که خداوند خار تلقی کرده است، بزرگ دانسته است». ثروت در پول، مقام، منزلت و تمکن نیست، ثروت در قرآنی است که خداوند آن را به عنوان بالاترین ثروت به شما بانوان مکرمه داده است.
سلیمی با اشاره به اینکه «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ» اضافه کرد: اگر این دیدگاه را نسبت به قرآن کریم داشته باشیم تازه متوجه می‌شویم که خداوند به ما توفیق داده است و بهترین راه را در زندگیمان انتخاب کرده‌ایم.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان بیان کرد: زمانی که خداوند اراده کرد ما را بی‌آفریند و جناب آدم را خلق کرد به تمام فرشتگان اعلام کرد، بنا دارم انسان را به عنوان خلیفه خودم در دنیا قرار دهم و بعد از آفرینش انسان، خداوند خود را تحسین کرد و گفت «فتبارک الله احسن الخالقين»؛ بعد از آن، ابلیس از اوامر الهی تمرد کرد و بر آدم سجده نکرد و از درگاه الهی بیرون شد و از همان لحظه ابلیس، کینه و دشمنی انسان را بردل گرفت، چنانکه در سوره اعراف به این آیه برخورد می‌کنیم که «وَ قاسَمَهُما إِنِّي لَكُما لَمِنَ النَّاصِحِينَ».
وی با اشاره به اینکه ابلیس در نزد آدم و حوا(ع)، قسم یاد کرد که من خیرخواه شما هستم و می‌خواهم شما را نصیحت کنم، ادامه داد: به تعبیر آیت الله العظمی جوادی آملی با فریبکاری نصیحت، جلو آمد و آورد بر سر پدر و مادر ما آدم و حوا، آنچه که نباید می‌آمد و آنها را از بهشت الهی بیرون راند. اما در مورد من و شما، شیطان با این ادبیات سخن نگفته است، بلکه با کمال جسارت تهدید کرده است و به حضرت حق گفت: «فَبِعزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ إِلَّا عِبَادَکَ».
سلیمی اظهار کرد: آیت الله العظمی جوادی آملی می‌فرمایند که این تعبیر دشمن قسم خورده که در ادبیات استفاده می‌شود، منظور همین شیطان است؛ چون «فَبِعزَّتِکَ». همچنین پیامبر اکرم(ص) در نهج‌الفصاحه فرمودند: «إن الشيطان يجري من ابن آدم مجرى الدم» شیطان مانند خون در رگها و شریان انسان جریان دارد که این هشدار نبوی به ماست.
وی ادامه داد: راه نجات و برون‌رفت ما در این فرمایش رئیس مذهب‌مان، امام جعفر صادق(ع) است که «مَن قَرَاَ القُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ اِختَلَطَ القُرآنُ بِلَحمِهِ وَ دَمِهِ» اگر جوان با ایمانی قرآن را تلاوت کند، پیام، نور و روح و روش و مرام قرآن با گوشت و خون او عجین و در هم آمیخته می‌شود؛ به این معنا که دقت کردم به این نتیجه رسیدم اگر با قرآن انس برقرار کنیم، شیطان نمی‌تواند نقشه‌هایش را عملی کند.
سلیمی با تأکید بر اینکه هیچ راهی جز تمسک به قرآن در برابر تهدیدات شیطان نیست، اظهار کرد: به این خاطر است که خداوند بر ما و شما بسیار منت نهاده است که اجازه داده مدال پرافتخار شاگردی مکتب قرآن را داشته باشیم و این نعمت را قدر بدانیم و بدانیم نعمتی بالاتر از قرآن کریم وجود ندارد.
وی با اشاره به جایگاه قاریان قرآن، ادامه داد: قرآنیان حقیقی در روز قیامت مخاطب این کلام هستند که «بخوان و بالا برو». آیا هر فردی که قرآن بخواند و یا حافظ قرآن شود به او می‌گویند بیا و از درجات بهشت بالا برو؟ قطعا اینگونه نیست؛ بلکه خداوند حساب و کتاب دارد. در روایات آمده است «چه بسا فردی قرآن را تلاوت کند و قرآن او را لعنت کند». این زمانی رخ می‌دهد که فردی قرآن بخواند و ایمان نداشته باشد و باور نداشته باشد و یا عمل به آیات آن نکند و یا مغایر آن عمل کند.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان بیان کرد: حضرت علی(ع) می‌فرماید «من قرأ القرآن و لم يعمل به، حشره اللّه يوم القيامة أعمى». نمی‌شود قاری و حافظ قرآن باشیم و غیبت کنیم، دروغ بگوییم و ....
وی ادامه داد: حضرت علی بن موسی الرضا(ع) فرمودند: «کلمه لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی، بشرطها و شروطها» ذکر توحید، دژ مستحکمی است که هر که وارد آن شود از عذاب خداوند  در امان خواهد بود؛ اما این نیز شرط‌ها و شروطی دارد، یعنی در کنار قرآن، ولایت و عترت، شرط رستگاری و  عاقبت‌بخیری است. اگر قرآن صرف بود به مانند همین عناصر داعش می‌شویم که این همه جنایت کرده‌اند و سعی کرده‌اند چهره اسلام و قرآن را به گونه‌ای بد در مقابل جهانیان نمایش دهند.
سلیمی اضافه کرد: قرآن به همراه ولایت می‌تواند موجب سعادت، خوشبختی و نجات آدمی شود و اگر با قرآن چنین تعاملی داشته باشیم، می‌توان گفت تعامل صادقانه با قرآن داریم و نه تعامل منافقانه با قرآن. امام حسن مجتبی(ع) فرمودند: «نزدیک‌ترین شما به قرآن فردی است که به قرآن عمل می‌کند، ولو اینکه آن را حفظ نکرده باشد و دورترین شما از قرآن آن فردی است که به قرآن عمل نمی‌کند ولو اینکه آن را حفظ کرده است». این تکلیف ما را در ارتباط با تعامل با قرآن مشخص می‌کند.
وی ادامه داد: اگر فردی با قرآن، رو راست نباشد، خیر نخواهد دید و اگر با قرآن به صادقانه تعامل داشته باشد، عزت دنیا و آخرت را پیدا خواهد کرد.
سلیمی در بخش دیگر از سخنانش با اشاره به اینکه شما گلچین شده خداوند برای ورود به عرصه حفظ و قرائت قرآن هستید، عنوان کرد: خدا توفیق داده است که بیایید در خدمت قرآن باشید و فرزندان مردم را به دلیل اینکه در برابر شبیخون فرهنگی مصونیت پیدا کنند، با قرآن آشنا کنید.
وی ادامه داد: بدانید به موازات قرآن‌خوانی هم خودتان و هم شاگردانتان باید قرآن‌دانی را در دستور کارتان قرار دهید. قرآن‌خوانی که قرآن‌دان نباشد، خیر چندانی نبرده است. باید تلاوت قرآن با تدبر و اندیشیدن و تعقل همراه باشد و اگر قرآن‌خوانی را طی کردید و قرآن‌دانی را فرا گرفتید، مهم‌ترین مرحله عبارت از قرآن‌باوری است. قرآن‌آموزان را از نخستین جلسه با این نقشه راه آشنا کنید.
سلیمی با اشاره به اینکه اگر با قرآن اینگونه تعامل داشته باشیم، قرآن در روز قیامت شفیع شما خواهد بود، گفت: قرآن در دنیا هم سرافرازی و عزت برای شما دارد.
وی توسعه کمی و کیفی شعب مؤسسه جامعةالقرآن را با مدیریت حجت الاسلام سیدمحمدمهدی طباطبایی را آرزو کرد و گفت: یادم هست که در سال 75 بحث این بود که جامعةالقرآن تنها یک شعبه در قم داشت، شعبه دوم را راه‌اندازی کند که آنجا به حجت الاسلام طباطبایی گفتم شما طرحی را طراحی کنید که جامعةالقرآن 14 شعبه داشته باشد و وی لبخندی زدند و گفتند 14 شعبه خیلی است و بعد گفتم به تعداد اجزاء قرآن باید 30 شعبه بزنید و بعد به تعداد شهدای کربلا 72 شعبه راه‌اندازی کنید. به تعداد سوره‌های قرآن 114 شعبه راه‌اندازی کنید و به تعداد یاران امام زمان(عج) 313 شعبه بزنید و ... بعدها که با ایشان ملاقات داشتم و از تعداد شعبه‌های راه‌اندازی شده پرسیدم، شنیدم که از 700 شعبه گذشته است. بدانید این محقق نشده است جز با عنایت خداوند، تفضل قرآن و همت شما قرآنیان اساتید و کارشناسان جامعةالقرآن.
گزارش ایکنا حاکی است، در ادامه این مراسم، گروه همخوانی حفظ تخصصی یکساله، متشکل از دختران نوجوان به هم‌خوانی سوره فرقان آیات 63 تا 77 پرداختند. سپس ملیحه مؤمن‌نسب، مسئول آموزش شعبه امام حسین(ع) به برخی از سؤالات حاضران پاسخ داد و در ادامه سحر کازرانی، حافظ نوجوان این شعبه نیز به ارائه محفوظات و پاسخ به سؤالات حاضران در سالن پرداخت.
حسن ختام این برنامه، بیان و تشریح آیین‌نامه انضباطی و همچنین اخلاقی حضور در دوره تخصصی یکساله، تشریح فرآیند برنامه آموزشی دوره آزمایشی 73 روزه توسط منیر روحی، مسئول شعبه رسالت بزرگسالان جامعةالقرآن و قرائت دسته جمعی دعای فرج بود.

captcha