لرزش بنیان اسرائیل در روز قدس/ بیزاری مسیحیان تانزانیا از صهیونیسم
کد خبر: 3612363
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۰
علی باقری عنوان کرد:

لرزش بنیان اسرائیل در روز قدس/ بیزاری مسیحیان تانزانیا از صهیونیسم

گروه بین‌الملل: رایزن فرهنگی کشورمان در تانزانیا روز جهانی قدس را روز لرزش بنیان اسرائیل دانست و گفت: توطئه اشغال قدس و فلسطین از همان نخستین سال‌های اجرا با مقاومت مردم مسلمان فلسطین و اعتراض مسلمانان و انسان‌های آزاده و بیدار دل جهان مواجه شد.

جمعه//لرزش بنیان اسرائیل در روز قدس/ بیزاری مسیحیان تانزانیا از صهیونیسم
علی باقری، رایزن فرهنگی ایران در تانزانیا در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به مناسبت روز جهانی قدس ابتدا اظهار کرد: امام خمینی(ره) درباره قدس فرمودند: قدس قبله نخستین و حرم دوم مسلمانان جهان سرزمین اصلی و وطن میلیون‌‌ها آواره مسلمان فلسطینی است که استکبار جهانی توسط صهیونیسم جنایتکار از سال ۱۳۲۷ آن سرزمین را از دست ساکنانش خارج ساخت و تحت سلطه نیروهای اشغالگر قدس قرار داد.
وی افزود: آنگاه که امام خمینی(ره) در روز 16  مرداد سال 1358 مصادف با سیزدهم رمضان 1399 همزمان با شروع دور تازه‌ای از جنایات بی‌رحمانه رژیم اشغالگر صهیونیستی در لبنان طی پیامی، روز جمعه آخر ماه مبارك رمضان را به عنوان «روز جهانی قدس» تعیین كرد و عموم مسلمین جهان را به همبستگی اسلامی در این روز بزرگ فراخواند، کسی شاید فکر نمی‌کرد این روز تا این حد مورد استقبال مردم دنیا از نژادها و عقاید مختلف قرار گیرد و بتواند بنیان رژیم صهیونیستی را بلرزاند؛ اما امروز در روز جمعه آخر ماه رمضان مسلمانان و آزادگان جهان به میدان آمده و انزجار خود را از ظلم و تبعیض و نژاد‌پرستی اعلام می‌کنند و تنفر خود را از رژیم صهیونیستی به عنوان جرسومه پلیدی نشان می‌دهند.
باقری تصریح کرد: امام(ره) که خود عارفی ژرف‌اندیش و پیوسته به حق بود. در فهم اهمیت دهه آخر ماه رمضان درکی عمیق داشت و در پیام خود در دهه اخیر ماه رمضان که شب قدر در آن واقع شده است، آخرین جمعه آن را به عنوان روز جهانی قدس اعلام کرد شاید سرنوشت ملت مظلوم فلسطین نیز در آن تقدیر شود.
رایزن فرهنگی کشورمان در تانزانیا همچنین یادآور شد: توطئه اشغال قدس و فلسطین از همان اولین سال‌های اجرا با مقاومت مردم مسلمان فلسطین و اعتراض مسلمانان و انسان‌های آزاده و بیدار دل جهان مواجه شد و به شکل مبارزات پیگیر و سیاسی خود را نشان داد. این موضوع در تانزانیا مطرح شده است و پس از استقلال این کشور، معلم «جویلس نایرره» که خود از رهبران مبارزه جبهه مبارزه با آپارتاید و تبعیض نژادی و اولین رئیس‌جمهور تانزانیا بود، اشغال فلسطین را محکوم کرد، بعدها یاسر عرفات(از رهبران فلسطین) به تانزانیا سفر کرد و مورد استقبال نایرره قرار گرفت و سفارت فلسطین در  دارالسلام افتتاح شد و تاکنون نیز این سفارتخانه همچنان فعال است.
وی در ادامه با اشاره به موضع دولت و ملت تانزانیا در قبال فلسطین گفت: اگر چه دولت فعلی تانزانیا به بهانه مشکلات اقتصادی روابط محدودی را  با رژیم صهیونیستی آغاز کرده است؛ اما همچنان تنفر و بیزاری عمیق از صهیونیست‌ها در بین مردم تانزانیا حاکم است و نه تنها مسلمانان بلکه مسیحیان و پیروان ادیان این کشور نیز از غاصبان فلسطین متنفرند.
علی باقری به برنامه‌های ویژه بزرگداشت روز قدس در تانزانیا را اشاره و بیان کرد: امروز در بیشتر شهرها و حتی روستاهای تانزانیا در روز قدس راهپیمایی می‌شود و هزاران نفر از مردم این کشور حمایت خود را از این حرکت امام خمینی(ره) در راستای حمایت از مردم مظلوم فلسطین اعلام می‌کنند.
باقری همچنین گفت: امسال نیز همچون سال‌های گذشته راهپیمایی روز قدس در دارالسلام از منطقه «کیچنگانی» تا خیابان «کی گو گو» برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان در پایان مقابل مسجد «الغدیر» گردهم آمده و پس از استماع سخنرانی سخنرانان روز قدس، نماز جمعه مشترک شیعه و سنی اقامه می‌کنند.
وی در پایان یادآور شد: مراسم مشابهی نیز امروز به همین مناسبت در شهرهای تانگا، موانزا، کیگوما، موشی، آروشا و دیگر مناطق تانزانیا برگزار می‌شود.
captcha