آغاز یک پژوهش بنیادین درباره هویت شهرهای جهان اسلام
کد خبر: 3612404
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹

آغاز یک پژوهش بنیادین درباره هویت شهرهای جهان اسلام

کانون خبرنگاران نبأ: کتاب بازیابی سازمان فضایی «باغ شهر صفوی قزوین» از منظر پدیدار شناسی هرمنوتیک، درباره اهمیت پژوهش بنیادین توسعه شهرهای جهان اسلام رونمایی شد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ کتاب بازیابی سازمان فضایی «باغ شهر صفوی قزوین» از منظر پدیدار شناسی هرمنوتیک نوشته ویدا نوروز برازجانی و محمد رضا جوادی تألیف و توسط شرکت پژوهش و نشر یادآوران منتشر شده است.
 این کتاب همزمان با سومین نشست هم اندیشی و هم آوایی آینده شهری ایران که از سوی مجمع جهانی شهرهای اسلامی و سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد توسط معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و مسعود نصرت دبیرکل مجمع جهانی شهرهای اسلامی رونمایی شد. مسعود نصرتی دبیرکل مجمع جهانی شهرهای اسلامی در مقدمه این کتاب با اشاره به اهمیت شکل‌گیری برنامه‌های توسعه ضرورت توجه به ظرفیت بازشناخت گذشته و حال شهرهای مختف را یادآور شده و می‌گوید: سازمان فضایی«باغ شهر صفوی قزوین» از منظر پدیدار شناسی هرمنوتیک این پژوهش بنیادین زیر بنای پرقدرتی برای شروع و بازیابی تمدن ایران زمین و الگویی برای دیگر شهرها برای کشف شالوده‌های فضای شهری و استحکام آن است؛ این تنها راه برون رفت از بحران هویت شهری است که متأسفانه شهرهای ارزشمند ما علی رغم استقرار در حوزه‌های غنی تمدنی صرفا با اتکا بر مدل‌های وارداتی غربی به آن دچار شده‌اند. 
وی اضافه می‌کند امیدواریم این تلاش آغازی باشد برای بازگشت به ارزش‌های بومی سرزمین و شناخت هویت این آب و خاک و این پژوهش در سراسر ایران و شهرهای جهان اسلام تکرار شود.
در پیام سازمان ملل برای این کتاب نیز عنوان شده است: «کتاب بازیابی سازمان فضایی باغ شهر صفوی قزوین یک پژوهش بنیادی است و داستان آغاز دوباره برای رهیافت شالوده یکی از سرزمین های افسانه ای جهان، ایران زمین، نقطه چرخش برای ارزش های زیستی یک تمدن، این بیش از یک کتاب است، فرآیندی شبیه یک دگرسازی تمدن و شروع توسعه پایدار».
به گزارش ایکنا کتاب «باغ شهر صفوی قزوین» در سه فصل شامل توپوگرافی تاریخی و حال قزوین، نقشه‌های فضایی این باغ شهر تاریخی، تاریخ قزوین از ابتدا تا ورود اسلام، گسترش شهر بیرون از دروازه‌های دوره ساسانی، شکل‌گیری شهر در دوران اسلامی، معرفی قزوین در دوران صفویه‌ و تصاویر و نقشه‌هایی از دوران مختلف تاریخی است.

captcha