شانزدهمین جشن گلریزان جرائم غیرعمد در مشهد
کد خبر: 3612418
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲

شانزدهمین جشن گلریزان جرائم غیرعمد در مشهد

گروه اجتماعی: شانزدهمین جشن گلریزان در راستای کمک به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد به همت ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، شانزدهمین جشن گلریزان آزادی زندانیان جرائم غیرعمد، شامگاه اول تیرماه، همزمان با ماه مبارک رمضان در تالار نور مشهد برگزار شد.
در این مراسم علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: رمضان، ماه میهمانی خداست و همه ما در این ماه از سفره مهربانی خداوند بهره می‌بریم و از صفات خدا درس می‌آموزیم.
وی با بیان اینکه در کار خیر، حجم و اندازه مهم نیست، ادامه داد: نیت خیر، رضایت خدا و شادی دل انسان‌ها را در پی دارد که این امر حائز اهمیت است، بنابراین باید ظرفیت و زمینه‌ای ایجاد شود تا هر فرد به مقداری که می‌تواند در این کار خیر سهیم شود.
رشیدیان با تأکید بر ضرورت مردمی کردن این حرکت، عنوان کرد: تا زمانی که ضعف قوانین‌، مشکلات و‌ حوادث فعلی در جامعه وجود داشته‌ باشد، ما نیازمند مشارکت مردمی در آزادی زندانیان جرائم غیرعمد هستیم و باید بر پایه تأکیدات دین اسلام در کار خیر از یکدیگر سبقت بگیریم.
همچنین در ادامه حجت‌الاسلام علی مظفری، رئیس کل دادگستری خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از وظایف نظام و حکومت اسلامی فراهم کردن شرایط آزادی برای زندانیان جرائم غیرعمد است، افزود: از لحاظ ضوابط و قوانین، مصرف پول از بیت‌المال دارای شرایط خاص خود است.
وی در ادامه تشریح کرد: امکان آزادی برای افرادی که به دلیل اشتباهات غیرعمدی خود زندانی شدند، از طریق بیت‌المال وجود ندارد، بنابراین مشکلات مالی زندانیان جرائم غیرعمد با تعاملاتی بین مؤمنان و مسلمانان و برگزاری این‌گونه جلسات حل خواهد شد.
حجت‌الاسلام مظفری با اشاره به سفارشات فراوان دین اسلام مبنی بر حقوق مالی افراد، افزود: بازداشت بدهکارانی که صرفا به دلیل مشکلات مالی به زندان فرستاده می‌شوند، از نظر اکثر مراجع تقلید همچون امام راحل(ره)، رهبر معظم انقلاب و آیت‌الله مکارم شیرازی جایز نیست.
وی در خصوص آخرین وضعیت آزادی زندانیان مهریه نیز بیان کرد: امروز در سراسر کشور بازداشت بدهکاران مهریه به حداقل رسیده است و خراسان رضوی در این زمینه کمترین بازداشتی را در سطح کشور دارد.
در پایان این مراسم هم سیدمرتضی بختیاری، رئیس هیئت مدیره ستاد دیه کشور ابراز کرد: برگزاری این جلسه کار کریمانه‌ای برای زندانیان جرائم غیرعمد بوده و بسیار حائز اهمیت است.
وی با بیان اینکه مشارکت مردم سبب موفقیت در اینگونه اقدامات می‌شود، تشریح کرد: نباید تمام این تلاش‌ها را برعهده دولت بگذاریم، اگرچه دولت مسئولیت مستقیمی در این امر دارد اما اگر همراهی و همکاری مردم نباشد، موفق نخواهیم شد.
بختیاری با اشاره به اینکه مأموریت ستاد دیه، آزاد کردن زندانیان جرائم غیرعمد است، تشریح کرد: برخی افراد صرفا محکومیت‌های مالی دارند، اما آنچه که کمتر به چشم می آید، خانواده‌های این زندانیان است که بسیار متضرر می‌شوند.
رئیس هیئت مدیره ستاد دیه کشور در پایان ابراز کرد: خراسان رضوی در حوزه کمک‌های خیران جزو استان‌های موفق کشور به شمار می‌رود به طوری که در برخی سنوات، رده نخست کشور را در این زمینه به خود اختصاص داده است.
یادآور می‌شود، در این مراسم با کمک‌های مالی امام جمعه مشهد، رئیس کل دادگستری خراسان رضوی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، شرکت نور مهر کیش، معاونت شهرداری مساجد و کمک مالی شهرستان‌های اطراف مشهد در مجموع 2 میلیارد و 178 میلیون تومان به منظور کمک به زندانیان جرائم غیرعمد جمع‌آوری شد.
captcha