سه عنصر اصلی روح راهپیمایی روز جهانی قدس/ امروز مرگ بر آمریکا مترادف مرگ بر آل سعود است
کد خبر: 3612505
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵
خطیب جمعه تهران عنوان کرد:

سه عنصر اصلی روح راهپیمایی روز جهانی قدس/ امروز مرگ بر آمریکا مترادف مرگ بر آل سعود است

گروه سیاسی: حجت الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه اول نماز جمعه تهران، با اشاره به برگزاری باشکوه راهپیمایی روز جهانی قدس در 900 شهر کشور گفت: این راهپیمایی روحی دارد که دارای سه عنصر است؛ یکپارچه بودن جهان اسلام، نفرت از استکبار و فرهنگ ظلم ستیزی.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران به چهار مناسبت هفته آینده اشاره کرد و گفت: اولین مناسبت عید سعید فطر است که پیشاپیش تبریک می گویم و مردم تهران نیز نماز عید را به امامت آیت الله العظمی خامنه ای اقامه خواهند کرد. دومین مناسبت 6 تیر و سالگرد سوء قصد به جان مقام معظم رهبری است. داعش های آن روز؛ منافقین، به جان این عزیز سوء قصد کردند اما تقدیر الهی این بود که این ذخیره الهی بماند.
وی ادامه داد: مناسبت سوم فرارسیدن هفتم تیر و شهادت 72 تن از اعضای حزب جمهوری اسلامی و در رأس آنها شهید مظلوم دکتر بهشتی است. دهه 60 که مظلوم است دهه تثبیت انقلاب اسلامی بود؛ ترور رهبری، شهادت 72 تن و شهادت رجایی و باهنر. این عزیزان شهید شدند تا انقلاب اسلامی خالص بماند. شهید بهشتی فرمود آمریکا از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر. این ارزش انقلاب اسلامی است و این شهدا این ارزش ها را تثبیت کردند.
خاتمی با اشاره به هفته قوه قضائیه به عنوان مناسبت چهارم گفت: تقویت این قوه تقویت نظام و تقویت دو قوه دیگر است و این تقویت هم درونی است و هم بیرونی. تقویت درونی آن است که قضات محترم تلاش بیشتری برای تحقق و اجرای عدالت انجام دهند و تقویت بیرونی هم حمایت مردم و همه نهادها از قوه قضائیه است.
خطیب جمعه تهران سپس به عملیات موشکی لیلة القدر اشاره کرد و گفت: این کار بسیار بزرگ و ستودنی بود. در قرآن خداوند به عنوان منتقم برشمرده شده است و این عملیات در حقیقت تجلی صفت منتقم بودن خداوند بود. همزمانی این عملیات با طرح تحریم ایران در سنای آمریکا بسیار معنادار بود. شما هر چه می خواهید علیه ایران طرح تصویب کنید اما ایران اسلامی ذره ای از اصول خود عقب نشینی نخواهد کرد. شما می خواهید برنامه موشکی را متوقف کنید ولی ما بر اقتدار موشکی خود خواهیم افزود.
خاتمی اظهار کرد: نکته سوم درباره این عملیات این است که پیامی به رژیم صهیونیستی و اذناب آمریکا در منطقه است که برنامه موشکی شعار و شوخی نیست. ما در عرصه امنیتی با هیچ کسی شوخی نداریم و این تنها موشکهای میان برد ما بود. نکته چهارم اینکه فاصله تهدید آقا تا عملیات موشکی تنها 4 ساعت بود معنایش این است که نیروهای مسلح می گویند رهبرا از تو به یک اشاره از ما به سر دویدن. مسئله پنجم هم اینکه عملیات موشکی محور وحدت شد و همه جناح ها و طیف های مختلف از آن حمایت کردند و من از طرف همه مردم از عزیزان سپاه و نیروهای مسلح تشکر می کنم.
وی با اشاره به طرح تحریم مجدد ایران در سنا گفت: این طرح قطعا نقض برجام است؛ هم روح برجام و هم جسم برجام به ویژه بند 29 آن. مردم انتظار برخورد قاطع با این عهدشکنی را دارند. از 100 نفر عضو سنا 98 نفر به این طرح رای مثبت دادند چه جمهوریخواه چه دموکرات؛ الکفر امت واحده. یعنی همه آنها دشمن نظام مقدس اسلامی هستند.
خاتمی عنوان کرد: مسئله بعد اینکه قرآن می فرماید شیطان گام به گام جلو می آید. وزیر خارجه سابق آمریکا گفت: «ما تلاش کردیم ایران را در برنامه هسته ای به عقب نشینی واداریم و دولت بعد باید تلاش کند ایران را در برنامه موشکی به عقب براند». مطمئن باشید مؤمن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود. ملت ایران در برنامه موشکی خود مصمم است و ذره ای عقب نشینی نمی کند.
خطیب جمعه تهران ابراز کرد: امروز می گویند موشک نداشته باشید و فردا و پس فردا هم می گویند توپ و تانک و تفنگ را کنار بگذارید؛ این یعنی نابودی انقلاب اسلامی. ملت ما پای انقلابش تا آخرین نفس و قطره خون ایستاده است. بار دیگر این حرکت آمریکایی ها این اصل را ثابت کرد که دولت آمریکا غیرقابل اعتماد است. ملتهای آزاده جهان این پیام را بشنوید.
خاتمی در ادامه به اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا مبنی براینکه «سیاست ما در ایران حمایت از عناصری در داخل کشور است که به تغییر مسالمت آمیز این نظام منجر شود»، اشاره کرد و گفت: شما 38 سال است که در پی تغییر نظام هستید. این خواب ها تا الان تعبیر نشده و نخواهد شد. روانشناسی ملت ما نفرت از بیگانه سلطه گر است و اینجا دیگر اصولگرا و اصلاح طلب ندارد و همه این موضع را محکوم کردند. تقاضا می کنم در رویکردها هم تغییری حاصل نشود و طوری حرف زده نشود و عمل نشود که امریکا امیدوار شود.
وی در پایان این خطبه گفت: در طول این 38 سال کی بوده که شما در پی تغییر نظام نبودید؟ اهانت به مقدسات، طرح حاکمیت دوگانه، هدف قراردادن ولایت فقیه، فعال کردن شکاف های قوم و مذهبی و ناکارآمد جلوه دادن نظام همه کارهایی بودید که در تحقق آن ناکام ماندید و ناکام خواهید ماند.
بنابراین گزارش خطیب جمعه تهران در خطبه اول نماز جمعه با اشاره به برگزاری راهپیمایی باشکوه قدس گفت: امروز 900 شهر کشور با برگزاری باشکوه این راهپیمایی به اسلام و نظام اسلامی عزت بخشیدید. این راهپیمایی قابل تجلیل یک جسم و یک روح دارد. جسم آن همین راهپیمایی باشکوه بود که در سراسر کشور با فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل طنین انداز شد. این گام دشمن ستیز شما عمل صالحی است که خداوند به نام شما خوبان ثبت کرد.
وی سپس به روح این راهپیمایی اشاره کرد و گفت: روح این راهپیمایی سه عنصر اساسی است. اول اینکه جهان اسلام یکپارچه است و یک روح است در بدن بیش از یک میلیارد مسلمان و این یک حقیقت قرآنی است (انبیاء، 92 و مومنون، 52). سخن این است که ما امت واحده هستیم. نمی توانیم تحمل کنیم در گوشه ای از جهان اسلام سرزمین شان را به غارت ببرند و ما واکنشی نشان ندهیم.
خاتمی افزود: حداقل این واکنش همین راهپیمایی است که با ابتکار حضرت امام(ره) با اعلام روز جهانی قدس انجام شد. این اصل قرآنی در اصل 11 قانون اساسی کشور هم آمده است.
وی نفرت از استکبار را عنصر دوم روح این راهپیمایی برشمرد و گفت: فرهنگ نفرت از استکبار یک عنصر سیاسی صرف نیست بلکه عنصر قرآنی است. در قرآن 8 بار سخن از طاغوت آمده است. طاغوت یعنی آن کسی که در طغیان و سرکشی از حد فراتر رفته است. امروز استکبار جهانی بی تردید از مصادیق این طاغوت است.
خطیب جمعه تهران یادآور شد: قرآن وظیفه همه انبیا را مبارزه با طاغوت ذکر کرده است و لذا راهپیمایی روز جهانی قدس تجلی نفرت از طاغوت است. در قرآن 74 بار واژه فرعون آمده است. نظام فرعونی و استکباری را می توان از این آیات شناخت. مبارزه با طاغوت یعنی مرگ بر آمریکا، اجتناب و نفرت از طاغوت یعنی مرگ بر اسرائیل. یعنی نفرت از استکباری که که تجلی یافته در دولت استکباری آمریکاست که پنجه در جان مسلمانان در جای جای جهان اسلام انداخته است؛ یمن، سوریه، بحرین و ... .
وی عنصر سوم روح راهپیمایی روز قدس را فرهنگ ظلم ستیزی دانست و گفت: این فرهنگ در متن مکتب ما تعبیه شده است. آخرین سفارش های امام علی(ع) این است که  «کونوا للظالم خصما و للمظلوم عونا». باید دشمن ظالم هر که هست و لو مسلمان باشد، بود و مظلوم را هر که هست ولو غیرمسلمان باشد حمایت کرد.
خاتمی اضافه کرد: امام علی(ع)  می نالد از اینکه سپاهیان معاویه به شهر انبار آمده و متعرض یک بانوی مسلمان و غیر مسلمان شده اند و می فرمایند اگر مسلمان از این داغ بمیرد جا دارد. لذا جا دارد از این همه ستم نالید و این روح راهپیمایی باشکوه شما عزیزان است.
خاتمی با بیان اینکه امروز نماد استکبار، رژیم صهیونیستی و امریکاست، گفت: متاسفانه اذناب آمریکا در منطقه خود را به این رژیم انسان ستیز وصل کرده اند. اخیرا ولیعهد ناپخته و تازه به دوران رسیده دولت جلاد عربستان گفته است که با تهران مذاکره نمی کنیم و جنگ را به تهران می کشانیم. شما بچه تر از این هستید که این عرضه را داشته باشید.
خطیب جمعه تهران تأکید کرد: صدام که از شما قوی تر بود و شما تا آخر از او حمایت کردید هیچ غلطی نتوانست بکند. شما بسیار ضعیف تر از آن هستید که به حساب بیایید. مرگ بر امریکای امروز مترادف است با مرگ بر آل سعود.           
captcha