برکت قرض‌الحسنه‌‌ای که راه نشر قرآنی را باز کرد
کد خبر: 3612661
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴
گفت‌وگو با اولین ناشر «الغدیر»؛

برکت قرض‌الحسنه‌‌ای که راه نشر قرآنی را باز کرد

گروه ادب: پسر از قرضی یاد می‌کند که پدرش در سال 1317 برای چاپ کتاب «سفینةالبحار» به شیخ عباس قمی داد و همین موضوع راهگشای ورود خاندان وی به حوزه نشر قرآنی شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، عرصه نشر کتب دینی طی سال‌های پیش و پس از انقلاب ناشران متعددی را به خود دیده است. ناشرانی که اغلب از دل و جان در این راه مایه گذاشته و فعالیت کرده‌اند تا بتوانند متون ارزشمند به جا مانده از گذشتگان و علمای دین را به دست نسل امروز برسانند. انتشارات دارالکتب الاسلامیه از جمله ناشران فعال در حوزه نشر دینی است که سالیان درازی را در حوزه نشر فعالیت کرده و سابقه طولانی در این حوزه دارد. این نشر به تازگی 300 اثر خود را در نمایشگاه قرآن به نمایش گذاشت. البته برخی از آثار این نشر در حکم یک دوره هستند که هر دوره چندین جلد را شامل می‌شود و در عین حال هر دوره یک اثر محسوب می‌شود که بر این اساس باید گفت انتشارات دارالکتب شمار فراوانی از کتاب‌ها را به بازار نشر عرضه می‌کند.

در همین رابطه با مرتضی آخوندی، مدیر انتشارات دارالکتب الاسلامیه گپ و گفتی دوستانه داشته‌ایم؛ مردی که عمرش را در عرصه نشر دینی سپری کرده است. وی 75 سال از خدا عمر گرفته است و خودش می‌گوید که در حوزه کتاب متولد و بزرگ شده است. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

ـ چند سال است در حوزه نشر فعالیت می‌کنید؟

56 سال است که در این حوزه کار می‌کنم. بعد از تحصیلات یعنی بعد از سال 1339 وارد این حوزه شدم و به صورت مستقل به فعالیت پرداختم. پیش از اینکه مستقل شوم،‌ تحت نظر پدرم در این حوزه کار می‌کردم و ایشان سردمدار این حوزه و انتشارات بوده است.

ـ از بد حادثه وارد این حوزه شدید یا علاقه داشتید؟

پدرم مرحوم شیخ محمد آخوندی در سال 1317 در نجف اشرف تحصیل می‌کرد. مرحوم شیخ عباس قمی، صاحب مفاتیح‌الجنان در آن زمان مشغول چاپ کتاب سفینةالبحار بود. ایشان سرمایه‌ای برای چاپ کتاب نداشت و از این نظر به چاپخانه‌ای در آن شهر مقروض شده بود.

از آنجا که ایشان با پدرم که آن زمان در نجف تحصیل می‌کرد آشنایی داشت، از وی خواست تا از پدرش که از روحانیون نجف و تجار مشهد بود کمک بگیرد تا بتواند بدهی‌های خود را از این طریق بدهد و بعد از اینکه سفینةالبحار را به فروش رساند،‌ قرض خود را ادا کند.

در این مرحله بود که پدرم وارد حوزه نشر شد و سرمایه چاپ کتاب شیخ عباس قمی را از طریق پدرش برای ایشان فراهم کرد و از آن به بعد در این حوزه مشغول به فعالیت شد. پدرم از علمای نجف بود. ایشان از سال 1321 در تهران مشغول به فعالیت شد و انتشارات دارالکتب الاسلامیه را تاسیس و راه‌اندازی کرد. پدرم در سال 1384 دار فانی را وداع گفت. وی نیز مدت زمان بسیاری را در حوزه نشر فعالیت کرد.

ـ مهمترین و ارزشمندترین آثاری که تاکنون به چاپ رسانده‌اید کدام آثار بوده‌اند؟

کتاب‌های بسیار مفصل و پرحجمی مانند دوره کامل بحارالانوار که 110 جلد است یکی از این آثار به شمار می‌آید. از دیگر آثاری که به چاپ رسانده‌ایم می‌توانم به کتب اربعه شیعه از جمله اصول کافی، الاستبصار، من لایحضره الفقیه اشاره کنم و تذهیب و جواهرالکلام نیز از کتاب‌های فقهی شیعی هستند که در این انتشارات به چاپ رسیده‌اند.

البته امثال این آثار بسیار هستند و در طول سال‌های متوالی کتاب‌هایی همچون تفسیر نمونه را نیز چاپ کرده‌ایم. کتاب الغدیر اثر علامه امینی نیز برای نخستین بار توسط این انتشارات به چاپ رسید. همچنین از افتخارات این انتشارات می‌توان به چاپ تفسیر المیزان برای نخستین بار توسط این نشر یاد کرد که در سال 1333 انجام شد.

ـ در صحبت‌های خود درباره شمار فراوان دوره‌هایی یاد کردید که هر کدام شامل چندین جلد است. در این باره بیشتر توضیح دهید.

دوره‌ها بسیار هستند. همان طور که اشاره شد،‌ کتب اربعه شیعه هر کدام چندین جلد هستند. دوره جواهرالکلام نیز 43 جلد است. کتاب مرآت العقول در 30 نسخه به چاپ رسیده است. تفسیر نمونه 28 جلدی است. همچنین دوره‌های بزرگی مانند الغدیر و کتب تفسیر صافی را نیز داریم. زندگانی پیامبر اکرم(ص) نیز که ترجمه سخنان حضرت رسول بر اساس بحارالانوار است در 8 جلد به چاپ رسیده.

ـ در میان آثار فراوانی که به چاپ رسانده‌اید، کدام برای شما حائز اهمیت بیشتری است و جذابیت دارد؟

همه آثاری که این انتشارات به چاپ رسانده است،‌ از آنجا که در حوزه احادیث اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و تفسیر قرآن بوده‌اند،‌ برای من که مدت زمان زیادی است در این حوزه فعالیت می‌کنم جذابیت دارد و کارهای فاخر و ارزنده بسیاری را منتشر کرده‌ایم.

در حوزه پرمخاطب‌ترین آثار این انتشارات می‌توانم به دوره تفسیر نمونه اشاره کنم. همچنین برگزیده این تفسیر نیز از نظر میزان استقبال مخاطبان بیش از دیگر آثار تجدید چاپ شده است. جلد نخست این اثر بیش از 50 بار به چاپ رسیده است. همچنین کتاب «شب‌های پیشاور» نیز اثر مرحوم سلطان واعظین شیرازی نیز از جمله آثار ارزنده‌ای است که بیش از 50 بار بازچاپ شده است. با توجه به اینکه مولف درگذشته است،‌ از قانون 30 ساله استفاده شد و کتب دیگر این مولف نیز به چاپ رسید.

ـ در حال حاضر پرفروش‌ترین اثر شما کدام کتاب است؟

معمولاً این گونه بوده است که تفسیر نمونه همیشه پرفروش بود. دوره این اثر 28 جلدی است. انتشارات دارالکتب این اثر را که 673 هزار تومان در پشت جلد قیمت دارد،‌ با تخفیف مناسب 15 تا 20 درصد به مخاطبان ارائه می‌کند.

captcha