توان تبلیغی حوزه در حد شایسته رشد نکرده است/ موازی‌کاری؛ آسیب تبلیغ
کد خبر: 3612703
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳
رئیس انجمن تبلیغ و ارتباطات حوزه‌های علمیه:

توان تبلیغی حوزه در حد شایسته رشد نکرده است/ موازی‌کاری؛ آسیب تبلیغ

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس انجمن تبلیغ و ارتباطات حوزه‌های علمیه تاکید کرد: با وجود کارهای خوبی که صورت گرفته کم‌توجهی به عرصه‌های تبلیغی و موازی‌کاری، سبب شده تا توان تبلیغی حوزه در حد مورد انتظار و شایسته رشد نکند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمد واعظ موسوی، رئیس انجمن تبلیغ و ارتباطات حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) گفت: هر دین و آئینی برای اینکه بتواند به صورت شایسته و لازم در جهت ارتقاء فکری و معرفتی پیروان خود گام بردارد نیازمند کسانی است که با آن دین و آئین آشنایی کاملی دارند.
وی افزود: تسلط کافی بر مبانی هر دین در تبلیغ اصلی ضروری و اساسی است و اسلام نیز از همان ابتدا و براساس تبلیغ، بنیانگذاری شده است و علاوه بر پیامبر(ص)، برخی اصحاب و شاگردان ایشان نیز در مقاطع مختلف به عنوان مبلغ دینی و حافظ قرآن و قاری قرآن به نقاط مختلف دنیای اسلام گسیل می‌شدند تا قرآن کریم و مسایل دینی را به مردم آموزش بدهند.
واعظ موسوی ادامه داد: مصعب بن عمیر یکی از اصحاب پیامبر(ص) بود که جزء قاریان و حافظان قرآن محسوب می‌شد؛ قبل از هجرت، پیامبر(ص) ایشان را از مکه به مدینه فرستاد تا زمینه پذیرش دین اسلام را از طریق آموزش قرآن کریم به مردم مدینه ایجاد کند و همین مسئله تاثیر زیادی در پذیرش اسلام از سوی مردم این خطه داشت.
رئیس انجمن تبلیغ و ارتباطات حوزه‌های علمیه تصریح کرد: در دنیای امروز نیز همه ادیان و آئین‌ها به دنبال مبلغان مسلط و برخوردار از روحیه ایثار و تلاش در رساندن پیام دین به جوامع مختلف هستند اما ابزار تبلیغ تفاوت‌های زیادی با گذشته دارد.
واعظ موسوی بیان کرد: امروز تبلیغ منحصر در میکروفون و منبر نیست و مبلغ باید از همه ابزارهای تبلیغی به خصوص رسانه‌ها و مخصوصا رسانه‌ها و فضای مجازی برای تبلیغ دین بهره ببرد و این مسئله لزوم آشنایی مبلغان به این ابزار را نیز دوچندان کرده است.
این استاد فقه و اصول حوزه گفت: مبلغ باید از همه ابزارها برای انتقال مفاهیم دینی استفاده کنند تا بتوانند روی اقشار مختلف سنی و با گویش‌های مختلف و ویژگی‌های خاص قومی تاثیر بگذارند و آموزه‌های دینی را منتقل کنند.
واعظ موسوی تاکید کرد: همه خطبا و مبلغان و وعاظ باید شرایط و اقتضائات زمان را در تبلیغ خود در نظر بگیرند و آمادگی خود را به خصوص برای ارتباط تبلیغی در فضای مجازی افزایش دهند.
رئیس انجمن تبلیغ و ارتباطات دینی در پاسخ به این سؤال که حوزه علمیه چه مقدار در برنامه ریزی‌های خود در زمینه تبلیغ دین آسیب‌شناسی داشته و زیرساخت تبلیغ موفق را فراهم کرده است بیان کرد: با توجه به اینکه وظیفه ذاتی دانش‌پژوه علوم دینی دفاع از کیان دین و باورهای اعتقادی و اخلاقی مردم است باید همه توجهات به رشد و بالندگی طلاب متمرکز باشد ولی متاسفانه آن گونه که باید و شاید این اهتمام وجود ندارد.
وی افزود: پرداختن به مباحثی که کاربرد تبلیغی اندکی دارد و غفلت از عرصه‌های تبلیغی در داخل و خارج کشور و برای اقشار مختلف سبب شده تا توان تبلیغی حوزه در حد شایسته نباشد البته در سال‌های اخیر کارهای خوبی در این زمینه شده از جمله اینکه زبان‌آموزی برای تقویت تبلیغ در فضای خارج از کشور رو به رشد است.
واعظ موسوی عنوان کرد: امروز هم عرصه‌های تبلیغ و هم ابزار تبلیغ متنوع و متعدد است و در برخی عرصه‌ها و ابزارها نیازمند وجود دانش تخصصی هستیم و حوزه علمیه چون مستقل است و بودجه دریافت نمی‌کند توان لازم را برای گسترش ابزارها و عرصه های تبلیغی در حدی که مورد انتظار است ندارد.
این استاد حوزه علمیه بیان کرد: نهادها باید به کمک حوزه بیایند تا حوزه در مباحث روز به خصوص فضای مجازی و عدم اکتفا به منبر و محراب حضور پررنگ‌تری داشته باشد.
وی تاکید کرد: حوزه با پیشینه درخشان و اعتماد مردم بیشتر از ارگان‌های دیگر می‌تواند موفق شود ولی کمبود امکانات و عدم استفاده از امکانات مدرن تبلیغی روند بازپروری نیروهای تبلیغی را با کندی مواجه کرده و همین مسئله سبب می‌شود تا بنیه تبلیغی حوزه در حد مورد انتظار رشد نکند.
واعظ موسوی به یکی از آفات تبلیغی اشاره و بیان کرد: عدم هم‌افزایی نیروهای تبلیغی کشور و موازی‌کاری نهادها سبب آسیب عرصه تبلیغ است زیرا علاوه بر دفتر تبلیغات حوزه، سازمان‌های متعدد دیگر مانند سازمان اوقاف و امور خیریه، گروه‌های جهادی و برخی سازمان‌های دیگر نیز متولی اعزام مبلغ هستند.
وی عنوان کرد: بدون مدیریت واحد تبلیغی، مسلما نمی‌توان اولویت‌ها و استعدادها را شناسایی و در مسیر رفع نیازها به کار بگیریم.
رئیس انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه‌های علمیه تصریح کرد: نهاد فرادستی در تبلیغ، حوزه علمیه است و باید اقدامی در جهت هماهنگی فعالیت‌های تبلیغی سایر نهادها با حوزه صورت بگیرد و مهندسی واحدی انجام شود تا با هم‌افزایی و جلوگیری از موازی کاری‌های غیرضروری راه برای موفقیت‌های بیشتر باز شود.
یادآور می‌شود، بر اساس تقویم کشور روز اول تیرماه، روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی است و سازمان تبلیغات اسلامی نیز در چنین روزی به فرمان امام خمینی(ره) در سال 1360 تشکیل شد.
captcha