واکنش‌ها به انفجار انتحاری در مکه
کد خبر: 3612708
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳

واکنش‌ها به انفجار انتحاری در مکه

گروه بین‌الملل: حمله تروریستی خنثی شده به مسجدالحرام در شهر مکه که در نتیجه آن یازده تن از جمله شش شهروند عادی و پنج نیروی امنیتی زخمی شدند، با محکومیت گسترده محافل عربی و اسلامی مواجه شد.

واکنش‌ها به انفجار انتحاری در مکهبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری اسکای‌نیوز عربی، جنبش حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای، تلاش برای هدف قرار‌دادن مسجد‌الحرام در مکه مکرمه در ماه مبارک رمضان از سوی تروریست‌های تکفیری را که بدون داشتن دین، انسانیت و وجدان دست به کشتار می‌زنند، محکوم کرد.
بیانیه حزب‌الله لبنان
در این بیانیه آمده است: تلاش برای هدف قرار دادن مسجدالحرام، مقدس‌ترین مکان دنیا در ماه مبارک رمضان بیانگر تفکرات جنایتکارانه گروه‌های تکفیری و تروریستی است و این موضوع نشان می‌دهد که این گروه‌ها حرمت مکان و زمان مقدس را نگه نمی‌دارند.
حزب‌الله، این اقدام را در راستای سلسله جنایت‌های خونینی دانست که این گروهک‌ها در سوریه، عراق، لبنان و جهان عرب و اسلام مرتکب می‌شوند و پیامدهای مخرب آن به سراسر جهان رسیده است.
در ادامه بیانیه گفته شده است: این گروه‌ها هیچ ارزشی برای میراث انسانی و مقدسات دینی قائل نیستند و جنایات وحشتناک آنها که با استناد به فتواهای فتنه‌انگیز و گمراه کننده انجام می‌شود، همه نژادها و عقیده‌ها را در برمی‌گیرد. لذا چنین جنایاتی از سوی گروه‌های تکفیری تروریستی باید در سطح جهان محکوم شود.
حزب‌الله مجدداً از علما و اندیشمندان و تصمیم‌گیران در سطوح دینی و سیاسی خواست تا همه تلاش‌های مجدانه خود را برای مقابله با این گروه‌های تروریستی و افکار و عقاید ویران‌کننده به‌کار گیرند.
تأکید سازمان همکاری اسلامی بر ضرورت مقابله با انواع ترور و توحش
یوسف بن‌احمد العثیمین، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز با صدور بیانیه‌ای حمله تروریستی در جده و مکه را محکوم و تصریح کرد: امکان ندارد شخصی خود را مسلمان بداند و مرتکب چنین جنایانی آن هم در حریم امن الهی و در آخرین روزهای ماه مبارک رمضان شود.
دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی با تأکید بر ضرورت مقابله عربستان با عاملان این جنایت از مقامات سعودی خواست فورا با پیگیری این حادثه عوامل ترور را به دستگاه‌های عدالت تحویل داده و اقدامات لازم برای کشف و شناسایی هسته‌های اصلی و ایادی پشت پرده ترتیب داده شود.
وی همچنین تأکید کرد که سازمان همکاری اسلامی در کنار حکومت و ملت عربستان در تمامی برنامه‌های مقابله با تروریسم ایستاده و بر موضع ثابت خود در محکومیت انواع و اقسام ترور و توحش تأکید دارد.
حمایت الازهر از عربستان در مبارزه با تروریسم
همچنین احمد الطیب، شیخ الازهر نیز در گفت‌وگوی تلفنی با محمد بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، تلاش برای «حمله به مسجدالحرام» در مکه مکرمه را محکوم کرد.
وی تلاش برای «حمله به مسجدالحرام» در مکه مکرمه را محکوم و بر حمایت الازهر از عربستان در مبارزه با تروریسم و مقابله و ریشه‌کنی آن تاکید کرد.
محمد بن سلمان نیز در این تماس تلفنی گفت: امت  اسلام به نقش نهادهای دینی در مرحله آینده امیدوار است.
ولیعهد جدید عربستان سعودی همچنین از تلاش‌های تحت هدایت شیخ الازهر برای مقابله با اندیشه‌های افراطی و گروه‌های تروریستی قدردانی کرد.
تأکید قطر بر حمایت از تدابیر لازم برای حفظ مقدسات اسلامی
با اینکه روابط دیپلماتیک عربستان و قطر به دلیل آنچه ریاض «حمایت دوحه از تروریسم در منطقه» خوانده، قطع است، اما قطر انفجار تروریستی در مکه را محکوم کرد. وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن وقوع انفجار در مکه مکرمه، آن را تجاوز آشکار به حریم اماکن مقدس اسلامی و جریحه‌دار کردن احساسات میلیون‌ها مسلمان برشمرد.
در این بیانیه بر همبستگی دولت قطر با عربستان سعودی و ایستادگی در کنار آنها و حمایت از تدابیری که برای حفظ مقدسات اسلامی اتخاذ می‌شود، تأکید شده است.
وزارت خارجه قطر همچنین موضع ثابت این کشور در مخالفت با خشونت و تروریسم با هر انگیزه و دلیلی که باشد، مورد تأکید قرار داد.
 کشورهای اسلامی و عربی از جمله بحرین، امارات، کویت، مصر، اردن و الازهر و سازمان  همکاری اسلامی در بیانیه‌هایی این اقدام تروریستی در  نزدیکی مسجدالحرام را محکوم کردند.
آمادگی ایران برای کمک به مقابله با سوداگران مرگ
بهرام قاسمی، سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه طرح ناکام حمله تروریستی به بیت‌الله الحرام را به شدت محکوم کرد.
وی همچنین بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران تروریسم را به هر شکل و در هر کجا و با هر انگیزه‌ای محکوم کرده و آمادگی خود را هم چون گذشته و همیشه برای کمک و همیاری به سایر کشورها در مقابله و برخورد با این جنایتکاران و سوداگران مرگ و نفرت‌پراکنان جاهل اعلام می‌دارد.
بحرین نیز طی سخنانی که از تریبون شیخ عبدالله بن زاید، وزیر خارجه این کشور ایراد شد، جنایت تروریستی در مکه را محکوم و بر همبستگی کامل با عربستان در مقابله با ترور تأکید و تصریح کرد: این جنایت بیانگر میزان توحشی است که گروهک‌های تروریستی به آن دست یازیده‌اند و هوشیاری نیروهای سعودی در خنثی‌سازی این حمله تروریستی قابل تحسین است.
در همین راستا اردن، نیز پیام محکومیت خود را از طریق محمد مؤمنی، سخنگوی رسمی دولت خود ابلاغ و تصریح کرد: این کشور با هدف مقابله با ترور در کنار عربستان ایستاده و تمام تلاش خود را برای مقابله با تروریست‌هایی که سعی داشتند عمره‌گزاران را در حرم امن الهی به‌عنوان پاک‌ترین قطعه‌زمین دنیا هدف قرار دهند، به‌کار خواهد بست.
گفتنی است، روز جمعه، دوم تیر، وزارت کشور عربستان از خنثی کردن یک عملیات تروریستی در مسجد‌الحرام خبر داد. بر اساس این بیانیه چند مجموعه تروریستی که در مکه و جده مستقر شده بودند به دنبال حمله به مسجد‌الحرام بودند که ضمن متلاشی شدن این گروه نیروهای وزارت کشور عربستان ۵ عضو این باند را دستگیر کرده‌اند که یک زن در میان آنها نیز حضور دارد.
captcha