میزان فطریه و کفاره ماه رمضان 96
کد خبر: 3612739
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱

میزان فطریه و کفاره ماه رمضان 96

گروه حوزه‌های علمیه: ماه مبارک رمضان سال 1396 هجری شمسی ساعات آخر خود را سپری می‌کند و مومنانی که یک ماه موفق به روزه‌داری شدند با پرداخت زکات فطریه روزه خود را تکمیل می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)  زکات فطره از جمله واجبات شرعی است که همه روزه‌داران و کسانی که در ماه رمضان به هر دلیلی روزه نگرفته‌اند باید آن را پرداخت کنند.
زمان پرداخت این واجب شرعی از شب عید است تا ظهر روز عید و به نظر رهبر معظم انقلاب و برخی فقهای دیگر بنا بر احتیاط باید قبل از نماز عید زکات فطره را بپردازند و اگر شرایط فراهم نبود باید این مبلغ کنار گذاشته شود تا در موعد مناسب به دست نیازمند برسد.
مصرف زکات فطره هم همان مصرف زکات اموال است که در آیه شریفه «إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَ‌اءِ وَالْمَسَاکینِ وَالْعَامِلِینَ عَلَیهَا» (توبه، ۶۰) بیان شده است اما در مورد زکات فطره فرموده‌اند احتیاط آن است که به فقرای مؤمن بپردازند و فقرای محل و منطقه و شهر زندگی انسان، در اولویت هستند.
البته نکته‌ قابل توجه این است که سادات نمی‌توانند از غیر سید زکات فطره قبول کنند و تنها سادات می‌توانند زکات فطره خود را به سادات فقیر بدهند.
میزان زکات فطره و کفاره نیز بنابر نظر مراجع معظم تقلید اعلام شده و به شرح زیر است:
میزان فطریه و کفاره روزه رمضان 96 در فتاوای مراجع تقلید
براساس اعلام دفتر آیت‌الله العظمی وحید خراسانی به خبرگزاری ایکنا، زکات فطریه برای ماه مبارک رمضان امسال با احتساب سه کیلو گندم، مبلغ شش هزار تومان است و این وجه برای زکات کفایت می کند و اگر کسی تمایل به پرداخت برنج داشته باشد باید قیمت آن را مطابق با منطقه محل زندگی خود تعیین و پرداخت کند. 
میزان فطریه و کفاره روزه رمضان 96 در فتاوای مراجع تقلید
براساس نظر آیت‌الله العظمی جوادی آملی مقدار فطريه سه كيلو گندم، برنج، خرما و مانند آن یا پول آن است كه در هر مكاني قيمت خاص خود را دارد.
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی نیز زکات فطره امسال برای هر نفر را بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ شش هزار تومان و بر اساس قوت غالب برنج خارجی، مبلغ پانزده هزار تومان و برنج ایرانی، مبلغ ۳۰ هزار تومان اعلام کرده‌اند.
میزان فطریه و کفاره روزه رمضان 96 در فتاوای مراجع تقلید
کفاره روزه غیر عمد (عذر) نیز از دید این مرجع تقلید برای هر روز مبلغ دو هزار تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد برای هر روز مبلغ ۱۲۰ هزار تومان است.
میزان فطریه و کفاره روزه رمضان 96 در فتاوای مراجع تقلید
براساس فتوای آیت‌‌الله ‎العظمی نوری همدانی نیز پرداخت قیمت 3 کیلو از گندم که 6 هزار تومان است کفایت می‌کند اما اگر کسی خود مایل به پرداخت قیمت برنج باشد هر نوع از برنج باشد کافی است همچنین کفاره تأخیر یا عذر برای هر روز دو هزار تومان و عمدی آن 120 هزار تومان معین می شود.
میزان فطریه و کفاره روزه رمضان 96 در فتاوای مراجع تقلید
آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی نیز در این زمینه اعلام کرده‌اند که مؤمنان مبلغ معادل یک صاع (۳ کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند همچنین کفاره روزه غیر عمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم است؛ کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین؛ هر کدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام، مثل گندم پرداخت شود که با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، متفاوت است لذا روزه داران عزیز می‌توانند معادل مقادیر فوق را بر طبق قیمت محل زندگی خود محاسبه کرده و پرداخت کنند.
میزان فطریه و کفاره روزه رمضان 96 در فتاوای مراجع تقلید
آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی نیز اعلام کردند: بر اساس بررسی های انجام شده، مبلغ 6000 تومان بابت فطریه هر نفر به حساب گندم تعیین شده است. کفاره افطار غیر عمدی برای هرروز به حساب گندم 900 گرم است که در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به شخص مستحق داد تا به وکالت از او برای خودش این مقدار طعام بخرد. 
ایشان، مبلغ 1500تومان را برای کفاره افطار غیر عمدی و مبلغ 90 هزارتومان را برای افطار عمدی تعیین کرده است.
میزان فطریه و کفاره روزه رمضان 96 در فتاوای مراجع تقلید
براساس دیدگاه آیت‌الله العظمی علوی گرگانی نیز زکات فطره امسال برای هر نفر بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ شش هزار تومان و براساس قوت غالب برنج خارجی، مبلغ 15 هزار تومان و برنج ایرانی، مبلغ 30 هزار تومان اعلام‌ شده است.
یادآوری می شود پرداخت به موقع زکات فطره آنقدر مورد تاکید و توصیه است که در فتاوای مراجع معظم بیان شده اگر کسی بعد از غروب آفتاب شب عید فطر از دنیا برود زکات فطریه بر گردن اوست و باید از اموال برجا مانده از ایشان فطریه وی و افراد تحت سرپرست او که به اصطلاح نان‌خور او محسوب می‌شوند پرداخت شود.
همچنین نان‌خور به کسانی گفته می شود که از نظر اقتصادی و خورد و خوراک، وابسته به دارایی سرپرست خود هستند و وی تامین معیشت آنان در ابعاد مختلف را بر عهده دارد البته بزرگ یا کوچک، مسلمان یا غیر مسلمان، عاقل یا غیر عاقل بودن نیز در مسئله نان‌خور بودن تاثیری ندارد و زکات فطره باید از سوی فرد مسلمان برای تمامی آنان پرداخت شود.

مرجع تقلید

میزان فطریه

مبلغ

مبلغ کفاره

آیت‌الله وحید خراسانی

3 کیلو گندم

6000 تومان

-

آیت‌الله جوادی آملی

3 کیلوگندم، خرما و برنج و مانند آن

قیمت متناسب با هر شهر تعیین می شود

-

آیت الله مکارم

3 کیلو گندم

برنج خارجی

برنج ایرانی

6000 تومان

15 هزار تومان

30 هزار تومان

کفاره غیر عمدی دو هزار تومان

کفاره عمدی؛ 120 هزار تومان

آیت‌الله نوری همدانی

3 کیلو گندم

برنج

6000 تومان

به مقدار 3 کیلو متناسب با نوع و قیمت هر منطقه

کفاره غیرعمدی دو هزار تومان و کفاره عمدی 120 هزار تومان

آیت‌الله صافی گلپایگانی

3 کیلو گندم یا برنج

-

کفاره غیرعمدی یک مد طعام معادل 750 گرم گندم یا مثل آن

کفاره عمدی 60 مد طعام

ایت‌الله شبیری زنجانی

3 کیلو گندم

6000 تومان

کفاره غیرعمدی روزانه 900 گرم معادل 1500 تومان

کفاره عمدی 90 هزار تومان روزانه

آیت‌الله علوی گرگانی

3 کیلو گندم

برنج خارجی

برنج ایرنی

6000 تومان

15 هزار تومان

30 هزار تومان


captcha