عربستان؛ زخمی مارهای دست‌پرورده یا صحنه‌گردان خیمه‌شب بازی تروریست‌ها
کد خبر: 3612818
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۶

عربستان؛ زخمی مارهای دست‌پرورده یا صحنه‌گردان خیمه‌شب بازی تروریست‌ها

گروه بین‌الملل: دیروز حرم مکی درحالی از سوی عناصر تروریستی مورد هدف قرار گرفت که پیش‌‌زمینه‌های نفوذ تروریست‌ها به این کشور به‌دلیل پیوستن هزاران جوان عربستانی به گروه‌های تکفیری کاملاً مهیا است؛ حال باید دید امروز عربستان زخمی نیش مارهایی شده که سال‌های اخیر در آستین خویش پرورانده یا در سایه تحولات منطقه، خیمه‌شب بازی تروریست‌ها را صحنه‌گردانی می‌کند؟

عربستان؛ زخمی مارهای سربرآورده از آستین یا صحنه‌گردان خیمه‌شب بازی تروریست‌ها
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مکه، سرزمین برگزیده خداوند است و مورد نظر و توجه پروردگار، سرزمین عرفان و معنویت و توحید است، خاستگاه اسلام و تربت منتخب آفریدگار است و زیارت این دیار، قدم نهادن، رفتن، دیدن و فیض بردن از جاهایی است که مورد عنایت خاصّ خداست.
امام صادق(ع) فرموده است: «محبوب‌ترین زمین نزد خدا، مکه است. نزد خداوند هیچ خاکی محبوب‌تر از خاکش و هیچ سنگی گرامی‌تر از سنگش و هیچ درختی محبوب‌تر از درخت‌هایش و هیچ کوهی محبوب‌تر از کوه‌هایش و هیچ آبی محبوب‌تر از آب مکه نیست».
ارزش و قداست این خاک، به خاطر انتساب به پروردگار است و برگزیدگی این تربت، به خاطر معنویات و خاطرات مقدس این مهد وحی و کانون رسالت و توحید است. 
اما این سرزمین مقدس و پاک، متأسفانه سال‌ها است که تحت سیطره یک رژیم قبیله‌ای متحجر قرار گرفته که اقدامات، رویکردها، مبانی فکری و اعتقادی و گرایش‌های آن‌ها هیچ سمت و سویی با معارف و آموزه‌های ناب دین اسلام ندارد.
مقامات این رژیم مستبد و متحجر که به هیچ وجه احترامی برای قداست و جایگاه این شهر قائل نیستند، با ساخت آسمان‌خراش‌ها و برج‌های بلندمرتبه و تخریب بسیاری از آثار تاریخی و دینی این شهر، قداست این شهر را هدف قرار داده‌اند و در حال تبدیل نمای این شهر همچون یکی از شهرهای مدرن اروپایی و غربی هستند.
بنابر گزارش بسیاری از نهادهای بین‌المللی ـ اسلامی، تاکنون در جریان طرح توسعه مسجدالحرام، بسیاری از آثار تاریخی ـ دینی این شهر از بین رفته است و آل‌ سعود هیچ ارزشی برای تاریخ و تمدن قائل نیست.
وجب به وجب از خاک مکه مکرمه قداست خاصی نزد امت اسلام اعم از شیعه، سنی و پیروان سایر مذاهب اسلامی دارد و امنیت و آرامش این شهر برای مسلمانان در هر هر نقطه‌ای از جهان بسیار حائز اهمیت است.
ادعای خنثی‌سازی حمله تروریستی به خانه خدا از سوی وزارت کشور عربستان
در همین راستا، منابع سعودی دیروز با انتشار اخباری اعلام کردند که برخی هسته‌های تروریستی به دو شهر مکه و جده نفوذ کرده‌اند که نیروهای امنیتی سعودی با محاصره عناصر این گروه تروریستی در منطقه «العسیله» و «أجیاد المصافی» مکه مکرمه، اعضای این گروه‌های تروریستی را بازداشت کردند.
«ناصر الترکی»، سخنگوی امنیتی وزارت کشور عربستان، به‌‌عنوان نخستین مسئول رسمی در آخرین ساعات شب گذشته نسبت به این حادثه اطلاع‌رسانی کرد، از خنثی شدن یک حمله تروریستی به خانه خدا خبر داد.
در این خبر که بلافاصله با پوشش گسترده رسانه‌های عربی و خارجی مواجه شد، وی اعلام کرد که نیروهای امنیتی عربستان توانستند یک عملیات تروریستی را که مسجدالحرام و کعبه، عمره‌گزاران و زائران آن را هدف قرار داده بود، خنثی کنند.
ناصر الترکی، این عملیات تروریستی را متمرکز در استان جده و مکه دانست و تصریح کرد که عملیات نخست در محله «العسیله» مکه خنثی شد، اما پس از آن نیروهای امنیتی عربستان توانستند عملیات دوم را در منطقه «أجیاد المصافی» که در منطقه مرکزی مسجدالحرام واقع شده است، خنثی کنند.
الترکی گفت که یک عامل انتحاری که در یکی از منازل مسکونی واقع در محله «أجیاد» مخفی شده بود، اقدام به تیراندازی به سوی نیروهای امنیتی کرد و درخواست نیروهای امنیتی برای تسلیم‌شدن خود را رد کرد، اما هنگامی که خود را در محاصره دید، اقدام به منفجرکردن خود کرد که در نتیجه آن علاوه بر کشته‌شدن این عامل انتحاری، یک ساختمان سه طبقه نیز ویران شد.
نفوذ تروریست‌ها به مکه؛ ترفند آل‌سعود برای ماجراجویی جدید
براثر این حادثه، 6 مهاجر خارجی و 5 تن از نیروهای امنیتی آسیب سطحی دیدند و ۵ متهم از جمله یک زن بازداشت شدند که هم‌اکنون تحقیق از آن‌ها در جریان است.
همچنین، در جریان محاصره یکی از واحدهای مسکونی در محله «العسیله» مکه یکی از تروریست‌ها به ضرب گلوله نیروهای امنیتی به هلاکت رسید، اما بقیه تروریست‌ها بازداشت شدند، این در حالی است که در عملیات العسیله هیچ از یک نیروهای امنیتی آسیب ندیدند.
همچنین، پایگاه المختصر در همین رابطه گزارش داد که یک عامل انتحاری صبح روز جمعه خود را در محله «العلیا» واقع در جنوب شرق استان جده منفجر کرد.
فرافکنی وزارت کشور آل‌ سعود
 وزارت کشور عربستان سعودی امروز شنبه، سوم تیر با صدور بیانیه‌ای ادعا کرد که حمله تروریستی خنثی‌شده به مسجدالحرام در شهر مکه از خارج طراحی شده بود.
در بیانیه وزارت کشور عربستان سعودی که امروز از سوی خبرگزاری رسمی این کشور منتشر شد، آمده است: یک هسته تروریستی که در ایام ماه مبارک رمضان، بیت‌الله الحرام را هدف قرار داده بود، دستور داشت تا توطئه‌ای را که تصور می‌رود از خارج با هدف بر هم زدن ثبات در عربستان طراحی شده بود، به اجرا در بیاورد.
وزارت کشور آل‌ سعود در حالی این ادعا را مطرح کرد که هیچ استناداتی را در این زمینه مطرح نکرد، این در حالی است که آل‌ سعود بزرگترین و مهم‌ترین تروریسم دولتی منطقه و حامی اصلی جریان‌های تکفیری و تروریستی است.
عربستان؛ زخمی مارهای دست‌پرورده یا صحنه‌گردان خیمه‌شب بازی تروریست‌ها؟
واقعیتی که در این میان قابل تأمل است این که آیا رژیم سعودی که در طی سال‌های اخیر بیشترین خدمت را به تروریست‌ها داشته و حمایت مالی بی حد و حصری از آن‌ها کرده و بسیاری از عناصر گروه‌های تکفیری ـ سعودی تبعه عربستان هستند، این کشور را هدف قرار می‌دهند؟
چطور ممکن است که رژیم آل‌ سعود که بیشترین قرابت و نزدیکی را با جریان‌های تکفیری ـ تروریستی دارد، خود قربانی تروریسم باشد؟
البته نباید فراموش کرد پیش‌‌زمینه‌های نفوذ تروریست‌ها به عربستان به‌دلیل پیوستن هزاران جوان عربستانی به گروه‌های تکفیری کاملاً مهیا است؛ حال باید دید امروز عربستان زخمی نیش مارهایی شده که سال‌های اخیر در آستین خویش پرورانده یا در سایه تحولات منطقه، خیمه‌شب بازی تروریست‌ها را صحنه‌گردانی می‌کند؟
این اقدام تروریستی دیروز در حالی در مکه مکرمه به‌عنوان حرم امن الهی رخ داد که طی روزها و هفته‌های اخیر منطقه دست‌خوش حوادث و تغییرات مهمی بوده است که برکناری «محمد بن نایف» و انتخاب «محمد بن سلمان» جوان و کم‌تجربه و در عین حال جنگ‌طلب به‌عنوان ولیعهد جدید عربستان، محاصره قطر از سوی برخی کشورهای عربی به بهانه حمایت از تروریسم و افراط‌گرایی و... از جمله این حوادث است.
خنثی‌شدن حمله تروریستی به خانه خدا در حالی دیروز در رسانه‌ها مخابره شد که مراسم انتصاب محمد بن سلمان جوان به‌‌عنوان ولیعهد عربستان شامگاه چهارشنبه در زمین زرق و برق شاهزادگان سعودی در کاخ «الصفا» مکه مکرمه و با حضور مقامات ارشد نظام آل‌ سعود برگزار شد.
نفوذ تروریست‌ها به مکه؛ ترفند آل‌سعود برای ماجراجویی جدید
به نظر می‌رسد، آل‌ سعود با طراحی و نمایش این حمله تروریستی، درصدد اعمال فشار و تحریم بیشتر علیه کشور قطر است، چرا که عربستان، امارات، بحرین و مصر شروط 13 گانه‌ای را برای از سرگیری گفت‌‌و‌گوها با قطر و رفع محاصره این کشور اعلام کرده‌اند که در برخی بندهای آن از قطر خواسته شده که از حمایت از داعش، القاعده، حماس و اخوان‌المسلمین دست بردارد.
واقعیت دیگر این که است که همان‌‌طور که عربستان در سال 2015 میلادی با تشکیلی ائتلافی پوشالی و به بهانه حمایت از مشروعیت در یمن، بیش از 2 سال است که این کشور فقیر و ضعیف و شهروندان بی‌گناه آن را آماج حملات خود قرار می‌دهد، شاید این بار آل‌سعود نیز می‌خواهد با سوءاستفاده از جایگاه و قداست مکه مکرمه نزد مسلمان اقدام به ماجراجویی جدیدی در منطقه کند.
از سوی دیگر، روابط نزدیک محمد بن سلمان با دونالد ترامپ و نزدیکی روابط این دو با رژیم صهیونیستی، از دیگر موضوعاتی است که می‌تواند در رابطه با این حمله تروریستی مورد توجه قرار گیرد، چرا که برهمگان واضح و آشکار است که انتخاب «محمد بن سلمان» به‌عنوان ولیعهد عربستان از مسیر واشنگتن گذشته است و از آن‌جا که «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا نیز دارای گرایش‌های افراطی و جنگ‌طلبانه‌ای است، امکان این که حادثه مکه به‌عنوان دستاویز و ترفندی برای ماجراجویی جدید آل‌ سعود در منطقه قرار گیرد، امری دور از ذهن نیست.
بهره‌برداری سیاسی آل‌‌سعود از قداست مکه برای نخستین بار نیست که اتفاق می‌افتد، چرا که این رژیم در ماه‌های پیش نیز با طرح سناریوی دروغین پرتاب موشک بالستیک از سوی شیعیان الحوثی به سمت مکه مکرمه، تلاش کرد که بر جنایات وحشیانه و غیرانسانی خود در این کشور سرپوش بگذارد، تا جایی که این موضوع را به سطح سازمان همکاری اسلامی کشاند و این سازمان بی‌خاصیت که کارکرد و ماهیت خود را از دست داده نیز این اقدام را محکوم کرد، اگرچه آل‌ سعود در بهره‌برداری سیاسی از طرح این ادعای خبیث شکست خورد.
مسئله دیگر این است که مسجدالحرام براساس سنتی هر ساله، در شب 29 ماه مبارک رمضان شاهد حضور میلیونی زائران و عمره‌گزاران برای ختم قرآن است و نکته‌ای دیگری که در این زمینه می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، این که ممکن است آل‌ سعود با راه‌اندازی این بازی خواسته است به نوعی قدرت اطلاعاتی و نظامی خود را به رخ بکشد، چرا که وزارت کشور آل‌ سعود مدعی شد حمله‌ای تروریستی را خنثی کرده که می‌توانست امنیت مسجد‌الحرام و زائران آن را در شب بیست و نهم رمضان به خطر بیندازد.
جالب این است که در همین روز از ماه رمضان سال گذشته نیز یک تروریست انتحاری خود را در پارکینگ مسجد النبی(ص) منفجر کرد که در نتیجه آن چهار نیروی امنیتی کشته و پنج نفر دیگر زخمی شدند.
رقابت سران عرب در محکومیت حادثه مکه
اگرچه اقدام تروریستی در هر نقطه‌ای از جهان امری محکوم است و باید با قاطعیت با عاملان این جنایات برخورد شود، اما با وجود این که سال‌هاست تروریست‌های تکفیری در عراق، سوریه، یمن و برخی مناطق مختلف جهان اسلام اقدام به خونریزی و کشتار افراد بی‌گناه می‌کنند و حتی شهروندان بی‌گناه یمن و بحرین با دخالت مستقیم و نظامی تروریسم دولتی آل‌ سعود به خاک و خون کشیده می‌شوند، اما بسیاری از سران عرب و نهادهای دینی و سیاسی این کشورها روزه سکوت اختیار می‌کنند و هیچ واکنشی به این اقدامات نشان نمی‌دهند، اما پس از اقدامات تروریستی مکه بلافاصله سازمان همکاری اسلامی که واقعا امروز ظلم است که آن را یک نهاد بین‌المللی اسلامی بنامیم، این اقدام تروریستی را محکوم کرد.
دولت اردن، وزیر خارجه امارات، وزیر اوقاف مصر، بحرین، انجمن جهانی اسلام، وزارت خارجه مصر، وزارت خارجه کویت، سازمان علوم، فرهنگ و آموزش اسلامی(آیسسکو)، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، وزیر اوقاف فلسطین، مفتی مصر، پارلمان عراق و شورای علمای پاکستان از جمله دولت‌ها و نهادهایی بودند که بلافاصله این اقدام تروریستی را محکوم کردند.
نفوذ تروریست‌ها به مکه؛ ترفند آل‌سعود برای ماجراجویی جدید
اگرچه مخالفتی در زمینه این محکومیت‌ها وجود ندارد، چرا که حتی دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز این حملات تروریستی را محکوم کرد، اما سخن اینجاست که تروریسم، تروریسم است و خوب و بد هم ندارد و عملیات تروریستی باید در هر نقطه‌ای از جهان محکوم شود و اراده‌ای جدی برای ریشه‌کن کردن آن وجود داشته باشد.
در پایان این نوشتار باید بگوییم که صرف‌نظر از حاکمیت رژیم مستبد سعودی بر سرزمین حجاز، اما شهرهای مکه و مدینه و اماکن مقدس این شهر از اهمیت خاصی نزد مسلمانان برخوردار هستند، به‌طوری که امنیت و آرامش این دو شهر برای مسلمانان بسیار مهم است، بنابراین آل‌ سعود بهتر است از بهره‌برداری سیاسی این دو شهر دست برداشته و امنیت اماکن مقدسه را دستاویز ماجراجویی‌های خبیث خود در منطقه قرار ندهند.
از سوی دیگر، حمایت سال‌های اخیر نظام ‌‌‌آل‌ سعود از جریان‌های تکفیری ـ تروریستی بر همگان واضح و مبرهن است و امروز باور کردن این موضوع که عربستان به‌عنوان خاستگاه وهابیت و تغذیه‌کننده فکری و مالی تروریست‌ها خود هدف آن‌ها قرار گرفته باشد، کمی سخت می‌نماید.
جواد پارسامهر
captcha