پیشکسوتان همچنان یکه‌تاز فعالیت‌های قرآنی
کد خبر: 3612945
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۵
شهسواری:

پیشکسوتان همچنان یکه‌تاز فعالیت‌های قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس هیئت مدیره مجمع قرآنیان اراک گفت: بار فعالیت‌های قرآنی همچنان بر دوش اساتید دهه 60 است، دلیل کارهای چشمگیر آن دوران نداشتن نگاه مادی بود و اینکه قاری و حافظ دنبال منافع شخصی نبود تا زمانی که به آن فضا برنگردیم وضعیت به همین منوال است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، ابوطالب شهسواری، پیشکسوت قرآنی استان مرکزی، در اولین دیدار بهاری جامعه قرآنی استان که به همت ایکنا برگزار شد گفت: افرادی که در دهه 60 در اوایل انقلاب با محور مرحوم نهرمیانی جلسات قرآن داشتند و گرمابخش محیط‌های قرآنی شهر بودند امروز هم اگر توجه کنیم باز همان افراد استخوان بندی و محوریت فعالیت‌های قرآنی شهر را بر عهده دارند، هر کدام از این افراد صدها قاری و حافظ قرآن تربیت کردند و تحویل جامعه دادند اما متأسفانه امروز از آنها هیچ رد و نشانی نیست مشکلات اقصادی و اجتماعی آنها را هضم کرده است.
رئیس هیئت مدیره مجمع قرآنیان اراک ادامه داد: آسیب‌شناسی نکردیم که سرانجام این افراد چه شد؟ امروز افرادی که در دهه 60 محور برنامه‌های قرآنی بودند به این جمع بندی رسیدند که کارهای فردی جواب نمی‌دهد و اگر کنار هم باشیم با هم فکری و برنامه‌ریزی می‌توانیم فعالیت جمعی قرآنی اثرگذار داشته باشیم به همین جهت مجمع قرآنیان اراک را در سال 94 تشکیل دادیم، هدف از تشکیل این مجمع نیز به نوعی ارائه راهکارهای علمی برای جامعه قرآنی شهر بود، در کشور فقط 3 استان چنین تشکیلات مردمی دارند؛ تهران، اصفهان و مشهد که استان مرکزی چهارمین استان است.

وضعیت استقبال از مسابقات بعد از 4 دهه هزینه
وی افزود: اساس‌نامه تدوین شد و به تصویب مجمع قرآنیان رسید و برای تصویب نهایی و ثبت مجمع اقداماتی شد، یکی از برنامه‌های ما جذب قاریان و فعالان قرآنی است و پذیرای همه قرآنیان هستیم. نیاز به آسیب‌شناسی جدی داریم که در دهه 60 و 70 وقتی مسابقات برگزار می‌شد رقابت خیلی جدی بود و از ابتدا نمی‌شد پیش‌بینی کرد که چه کسی شانس اول و دوم شدن را دارد ولی امروز وقتی مسابقات اوقاف برگزار می‌شود در رشته قرائت اراک 3 نفر شرکت می‌کند آنهم بعد از 30، 40 سال فعالیت.
شهسواری گفت: فکر نمی‌کنم با راهکار دولتی بتوان کار قرآنی را پیش برد، بنده سراغ ندارم از آموش‌وپرورش و دانشگاه‌های ما قاری و حافظ قرآن بیرون آمده باشد اگر امروز سابقه قاریان بزرگ را مرور کنیم می‌بینیم که این‌ها پای جلسات قرآن و محافل به این مقام رسیده‌اند؛ لذا نباید خیلی انتظار از نهادهای آموزشی داشته باشیم. ممکن است در حد روخوانی قرآن کارهایی کرده باشند اما اگر دنبال قهرمان قرآنی هستم و اینکه فضای قرآنی منسجم و با کیفیت داشته باشیم خود جامعه قرآنی باید پیش قدم شود، با کار جمعی این امر قابل تحقق است دهه 60 هیچ مربی و قاری دنبال حق‌التدریس و دعوت نامه نبودند خودشان اقدام به برگزاری جلسات می‌کردند.

قرائت قرآن بدون درک معنا
پیشکسوت قرآنی استان تصریح کرد: باید آسیب‌شناسی شود که چرا بعد از 4 دهه فعالیت قرآنی و بعد از این همه هزینه، امروز سطح مسابقات قرآن به اینجا رسیده است؟ باید مفاهیم بیشتر شود، قاریانی داریم که حتی در سطح کشوری تلاوت می‌کنند اما موقع تلاوت، مخاطب متوجه می‌شود که قاری هیچ ترجمه‌ای از آنچه قرائت می‌کند نمی‌داند، آیه‌ای را که با الحان مختلف قرائت می‌کند حتی در حد زیرنویس مختصر هم از ترجمه آن اطلاع ندارد چه برسد به اینکه تلاوت خود را با ترجمه همگام کند.
رئیس هیئت مدیره مجمع قرآنیان اراک گفت: برخی از قاریان وقتی در مسابقات شرکت می‌کنند اولین نگاهشان این است که آیا شانس کسب رتبه دارد یا نه و اینکه می‌تواند به جایزه برسد یا نه؟ اگر ببیند چند قاری خوب در مسابقات حضور دارد رشته را عوض می‌کند و حاضر به رقابت نمی‌شود این نشان می‌دهد که نگاه مادی به کار قرآنی وجود دارد، دلیل کارهای چشمگیر دهه 60 نداشتن نگاه مادی بود و اینکه قاری و حافظ دنبال منافع شخصی نبود تا زمانی که به آن فضا برنگردیم همین قصه ادامه دارد.

تفاوت مشارکت مجازی و میدان عمل 
شهسواری افزود: فعالان قرآنی کم همت هستند و دنبال کار را نمی‌گیرند در فضای مجازی حضور دارند ولی وقتی در کار میدانی و جلسات قرآنی مساجد وارد می‌شویم 30 نفر هم مشارکت ندارند در فضای مجازی برای هم پیام می‌فرستیم و راهکار ارائه می‌دهیم اما در عرصه عمل هیچ حضوری ندارند.
وی ادامه داد: سال گذشته در مسابقات کشوری اوقاف استان مرکزی رتبه اول را کسب کرد اول شدن در کشور کار راحتی نیست وقتی نمایندگان استان از مسابقات برمی‌گشتند و می‌خواستند وارد استان شوند پیشنهاد شد که از این قهرمانان ملی استقبال کنیم و خوش آمد بگوییم جمعی که برای استقبال حاضر شدند به 10 نفر نمی‌رسیدند برخی از مسئولان هم با دوربین آمدند و انحصار به مطلوب کردند عکس و فیلم تهیه کردند که در رسانه منعکس شود یعنی تنها کسی که در این میان نقش نداشت اساتیدی بود که برای تربیت این نفرات برتر زحمت کشیده بودند.
شهسواری تأکید کرد: آمار و ارقام دادن‌ها و نادیده انگاشتن کار اساتید دلسردی می‌آورد باید به زحمتکشان قرآنی بیشتر بها داد جای سؤال است که مسئولانی که در سال یک بار به جلسات قرآن نمی‌روند وقتی پای دوربین به میان می‌آید حاضر می‌شوند.
رئیس هیئت مدیره مجمع قرآنیان اراک گفت: دست فعالین قرآنی خالی است یک سال نیم است که با شورای شهر برای گرفتن سیستم صوتی و فضای مناسب جهت تشکیل جلسات مجمع قرآنیان اراک رایزنی کردیم با نمایندگان مجلس جلسه گذاشتیم با شورا جلسه داشتیم ما را به شهرداری ارجاع دادند و هنوز هیچ خبری نیست، بعد از این همه جلسه و رفت و آمد و وعده، حتی نتوانسیم یک میکروفون برای مجمع بگیریم چه رسد به فضای فیزیکی.
captcha