افراد غیر روزه‌دار نیز زکات فطره خود را پرداخت کنند
کد خبر: 3612978
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۸
نماینده ولی فقیه در گیلان:

افراد غیر روزه‌دار نیز زکات فطره خود را پرداخت کنند

گروه اجتماعی: آیت الله قربانی متذکر شد: زکات فطره برای پر کردن خلا فقر در جامعه محسوب می‌شود و شرط آن روزه‌داری نیست و افراد غیر روزه‌دار نیز باید زکات فطره خود را پرداخت کنند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، آیت‌الله زین‌العابدین قربانی، نماینده ولی فقیه در استان گیلان امروز، 3 تیر در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به نزدیک شدن عید سعید فطر، اظهار کرد: از فوائد ماه رمضان و روزه این است که مردم یک وعده قوت شبانه‌روزی خود را کنار بگذارند و به شکل زکات فطره به نیازمند بدهند.

وی ادامه داد: در شرع مقدس اسلام فرض بر این است فردی که می‌تواند خرج خود و عائله‌اش را تامین کند برای هر نفر سه کیلوگرم قوت غالب را زکات فطره بدهد و این قوت در نقاط مختلف متفاوت است.

امام جمعه رشت گندم، جو، ماهی، سیب‌زمینی و... را قوت غالب مردم در نقاط مختلف عنوان کرد و گفت: قوت غالب مردم در گیلان برنج و محصولات برنجی است؛ بنابراین اگر مردم می‌خواهند زکات فطره را بپردازند می‌توانند برای هر نفر سه کیلوگرم گندم یا معادل قیمت آن را پرداخت کنند، اما پرداخت قوت غالب بهتر است.

آیت‌الله قربانی با بیان اینکه نرخ سه کیلوگرم گندم حدود 6 هزار تومان است، تصریح کرد: امسال زکات فطره با احتساب نرخ برنج داخلی حدود 30 هزار تومان است و برای برنج خارجی 15 هزار تومان محاسبه شده است.

وی فقرا، همسایه‌ها، عالمان ربانی و مراکزی مانند آسایشگاه سالمندان را از محل‌های پرداخت زکات فطره اعلام کرد و متذکر شد: قبل از نماز عید فطر کالا یا مبلغ زکات فطره باید کنار گذاشته شود یا به افراد واجد شرایط داده شود و پس از آن نماز عید را اقامه کنند.

نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به اینکه اگر زکات فطره به عالم محل به عنوان امین برای دادن به مستحق داده شود صحیح است، متذکر شد: زکات فطره برای پر کردن خلاء فقر در جامعه محسوب می‌شود و شرط آن روزه‌داری نیست و افراد غیر روزه‌دار نیز باید زکات فطره خود را پرداخت کنند.

captcha