جوانان تانزانیا با تی‌شرت‌ حمایت از فلسطین در روز قدس + عکس
کد خبر: 3613001
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۱

جوانان تانزانیا با تی‌شرت‌ حمایت از فلسطین در روز قدس + عکس

گروه بین‌الملل: راهپیمایی روز جهانی قدس دیروز، دوم تیرماه، با حضور گسترده جوانان و حامیان فلسطین در شهر «دارالسلام» تانزانیا برگزار شد.

جوانان تانزانیا با تی‌شرت‌ حمایت از فلسطین در روز قدس + عکس
رایزنی فرهنگی ایران در تانزانیا در خبری به خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اعلام کرد: صدها نفر از اقشار مختلف مردم دارالسلام دیروز به مناسبت روز جهانی قدس در شهر «دارالسلام» تانزانیا راهپیمایی کردند و مسیر خیابان الاله بومه تا خیابان کی گوگو و مسجد الغدیر را پیمودند.
راهپیمایان شعارهایی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و بحرین و سایر مظلومان جهان سر دادند و جوانان پرشور و انقلابی با پوشیدن تی‌شرت‌های که بر روی آن شعارهای در حمایت از حقوق مردم مظلوم فلسطین نوشته بود، پیشاپیش آنان حرکت می‌کردند.
شرکت‌کنندگان در راهپیمایی نابودی اسرائیل را فریاد می‌زدند و در میدان بزرگ منطقه کی گوگو تجمع کرده و گرد هم آمدند.
در این اجتماع پس از قرائت آیاتی از قرآن ابتدا «ابراهیم لیپومبا»، استاد دانشگاه و از فعالان سیاسی معروف تانزانیا طی سخنانی گفت: از فراهم‌شدن فرصت شرکت در راهپیمایی روز قدس به منظور اعتراض علیه ظلم و ستم فراهم شده است، خرسندم. این تظاهرات صلح‌آمیز بوده و برای اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی است.
وی افزود: زمانی که  تاریخ  کشور تانزانیا را بازخوانی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که پدر ملت معلم «جویلس نایرره» که خود از رهبران مبارزه جبهه مبارزه با آپارتاید و تبعیض نژادی و اولین رئیس‌جمهور تانزانیا بود، از ارتباط با اسرائیل ناراضی و نگران بود و سفیر تانزانیا را  برای حمایت از مردم فلسطین به کشور فرا خواند و روابط خود با اسرائیل را قطع کرد و حقوق ملت فلسطین را به رسمیت شناخت و سفارت فلسطین را در دارالسلام گشود، این سیاست ما به عنوان کشور تانزانیا بود که او بر آن اذعان داشت.
ابرهیم لیپومبا تصریح کرد: در موضوع دفاع از فلسطین و همدردی با مردم این کشور همه تانزانیا یکسان هستند و فرقی بین مسیحیان و مسلمانان وجود ندارد؛ زیرا که فلسطین مساله فقط مسلمانان نیست بلکه موضوعی انسانی است .
شیخ ابا علی صالح  نیز یکی دیگر از سخنرانان این راهپیمایی بود که در بخشی از سخنان خود گفت : امروز ما برای بزرگداشت روز قدس اجتماع کرده‌ایم .روز قدس یادگار بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(ره) است که آخرین جمعه  ماه مبارک رمضان  را به عنوان روز قدس اعلام کرد تا ما مسلمانان وظیفه  شرعی خود را به خاطر آورده و علیه رژیم صهیونیستی فریاد بزدنیم و صدایمان در  همدردی با رنج‌های برادران و خواهران فلسطینی خود را به گوش جهانبان برسانیم.
وی افزود: تصورکنید  تا کنون 69 سال است که مردم فلسطین در شرایط سختی در کشور خود با  آن مواجه هستند و کسی به فریاد آن‌ها نمی‌رسد این به خاطر ان است که مسلمانان وظایف خود را در قبال فلسطین فراموش کرده‌اند .قدس سر زمین انبیاء و متعلق به همه ادیان الهی است مسلمان و مسیحی نسبت به سرنوشت قدس نگران است، اساسا موضوع فلسطین یک امر انسانی است و همه باید برای رفع ظلم از سر این ملت مظلوم تلاش کنند.
شیخ اباعلی صالح همچنین در بخش دیگر از سنخنان خود تأکید کرد: اسلام با توجه به آموزهای خود، مذهب صلح است و پیامبر ما که از طریق صلح پیام خود را منتقل کرده و از این راه  شناخته شده است، به گونه‌ای که  یکی از بزرگ‌ترین محققان جرج برنارد شاو(نويسنده معروف ايرلندی) او را به عنوان پیامبر صلح  معرفی کرده است.
در ادامه این اجتماع پروفسور عبد الشریف، استاد باز نشسته دانشگاه دارالسلام و از دانشمندان و مورخان مورد احترام جامعه دانشگاهی تانزانیا سخنرانی کرد که در بخشی از سخنان خود به رنج و آلام مردم فلسظین پرداخت و اظهار کرد: مردم فلسطین مدت‌ها است که شکنجه می‌شوند و متحمل درد و رنج بسیاری هستند ولی در بین مردم غزه ظلم مضاعفی را تحمل می‌کنند. باریکه غزه اکنون هشت سال است که در محاصره است، خانه‌های آنان خراب شده و حتی اجازه نمی‌دهند خانه‌هایشان را بازسازی کنند. رژیم صهیونیستی، مشکلات سختی بر فلسطینیان تحمیل کرده است به گونه‌ای که حتی از برق نیز محرومند و هر روز فقط دو ساعت  برق  دارند.
وی افزود: مصائب مردم غزه حتی خارج از تصور است. متاسفانه دنیا اشغالگری اسرائیل را تشویق و آزادی‌طلبی حماس را محکوم می‌کند؛ این در حالی است که حماس برای آزادی و نجات مردمش از ظلم مبارزه می‌کند.
شیخ حمید جلال، رئیس حوزه علمیه امام صادق(ع) در دارالسلام نیز یکی از سخنرانان روز قدس بود که این روز را روز وحدت، مودت، صلح و  انسانیت نامید و هدف از این اجتماع را یادآوری  ظلم و ستمی که برادران و خواهران مسلمان فلسطینی امروزه در کشور خودشان مواجه هستند، به دنیا دانست و افزود: روز قدس، روز احیای صلح و امنیت در جهان است.
وی با تأکید بر اینکه شعار ما به عنوان مسلمان، گسترش و ترویج فرهنگ قدس به نسل‌های جدید است، از امامان مساجد و ائمه جمعه خواست که در این روز به سخنرانی در مورد قدس بپردازند.
شیخ حمید جلال با تأکید بر اینکه نزدیک هفتاد سال است که سرزمین قدس اشغال شده است خواستار اهتمام مردم دنیا به این موضوع شد و گفت: فلسطینیان مزارع زیتون را از دست داده و این کشور به یتیم‌خانه بزرگی تبدیل شده است. این سرزمین، سرزمین تمدن است اما گرفتار عده‌ای وحشی شده که آن را اشغال کرده و مردم آن را می‌کشند و فریاد این ملت به جایی نمی‌رسد.

captcha