سفیران نور؛ تداعی‌کننده محافل قرآنی دهه‌های 60 و 70 + عکس
کد خبر: 3613006
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۱
آقامحمدی بیان کرد:

سفیران نور؛ تداعی‌کننده محافل قرآنی دهه‌های 60 و 70 + عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر ارتباطات سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به استقبال فراوان مردم از طرح قرآنی سفیران نور، گفت: به اذعان بسیاری از دوستان و قرآنیان، این طرح قرآنی تداعی‌کننده محافل قرآنی دهه‌های 60 و 70 در اذهان بود.

منصور آقامحمدی، مدیر ارتباطات سازمان دارالقرآن الکریم در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با ارائه گزارشی در رابطه با اجرای طرح قرآنی «سفیران نور» که از سوی سازمان دارالقرآن الکریم طی ماه مبارک رمضان در سطح 14 استان کم‌برخوردار و محروم کشور اجرا شد، اظهار کرد: بحمدالله طرح قرآنی سفیران نور که برنامه‌ریزی جهت اجرای آن از پیش از ماه مبارک رمضان آغاز شده بود و تلاش گسترده‌ای نیز در راستای اجرای این طرح بزرگ قرآنی انجام شده بود، طی ایام ماه مبارک رمضان با حضور تیم‌های قرآنی متشکل از دو قاری و یک حافظ قرآن کریم با همراهی یک نفر مجری توانمند قرآنی در استان‌های مد نظر اجرایی شد.

مدیر ارتباطات سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: این طرح قرآنی در سطح 14 استان مرزی و سنی‌نشین کشور که مقداری از بابت حضور قاریان و حافظان قرآن کریم محروم‌تر از نقاط دیگر کشور هستند، اجرایی شد که تیم‌های حاضر در این استان‌ها بیشتر در شهرستان‌های مختلف و کم‌برخوردارتر این استان‌ها به اجرای محافل و کرسی‌های تلاوت قرآن کریم پرداختند و الحمدالله نیز استقبال فراوانی از این طرح قرآنی در سطح کشور شد.

آقامحمدی در ادامه با بیان اینکه اجرای این طرح قرآنی از روز 10 خردادماه سال جاری همزمان با ششمین روز از ماه مبارک رمضان از استان خراسان جنوبی آغاز و در فاز اول در استان‌های خراسان جنوبی، کردستان، آذربایجان غربی و سمنان انجام شد، تصریح کرد: طی اجرای این طرح قرآنی به صورت همزمان تیم‌های قرآنی در استان‌های مورد نظر حضور یافته و به مدت دو تا سه روز برنامه‌ها و محافل قرآنی خود را در شهرستان‌های مختلف هر استان اجرا کردند.

مدیر ارتباطات سازمان دارالقرآن الکریم در ادامه افزود: در فاز دوم اجرای طرح سفیران نور نیز این طرح قرآنی در سطح استان‌های کرمان، کرمانشاه، لرستان و خراسان شمالی اجرایی شد که در این استان‌ها نیز برنامه‌های بسیار با کیفیت و خوبی در شهرهای دوردست اجرا شد و مردم عزیزمان نیز در این مناطق با شور و شوق خاصی در محافل حضور پیدا کردند و از نور قرآن در این جلسات قرآن بهره فراوان بردند.

این حافظ کل قرآن در ادامه با بیان اینکه این طرح قرآنی در مرحله بعدی در استان سیستان و بلوچستان اجرایی شد، گفت: در این استان بزرگ و کم‌برخوردار کشور نیز برنامه‌های قرآنی از سوی تیم اعزامی به خوبی هرچه تمام‌تر در شهرهای مختلف استان اجرا شد که طبق پیش‌بینی‌هایی که در این زمینه داشتیم نیز حضور مردم و استفاده ایشان از محافل قرآنی بسیار فراوان و گسترده بود و برنامه‌های خیلی نیز در سطح این استان بزرگ کشور اجرا شد.

مدیر ارتباطات سازمان دارالقرآن الکریم در ادامه با اشاره به اینکه با آغاز لیالی قدر در ماه مبارک رمضان و به دلیل حضور مردم سراسر کشور در برنامه‌های خاص این شب‌ها و نیز برنامه‌های شب‌های احیا، فاصله‌ای در اجرای طرح «سفیران نور» ایجاد شد، اظهار کرد: پس از شب‌های قدر و برگزاری مراسم احیا، طرح قرآنی سفیران نور مجددا و تقریبا به صورت همزمان در سطح پنج استان دیگر کشور یعنی کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، فارس و ایلام اجرا شد که در این زمینه با توجه به گزارشاتی که از استان‌های مختلف به دست ما رسید، بازخورد این طرح قرآنی در این استان‌ها نیز بسیار خوب و مطلوب بوده است.

آقامحمدی با اشاره به بازخوردهایی که از اجرای طرح قرآنی سفیران نور در سطح استان‌هایی که این طرح قرآنی در آنجا اجرا شده است، تصریح کرد: این طرح قرآنی با استقبال فراوان و گسترده‌ای در سطح کشور چه از سوی مردم علاقه‌مند به ساحت مقدس قرآن و چه از سوی مسئولان در استان‌های مختلف رو به رو شده است و خیلی از دوستان نیز در رابطه با اجرای این طرح اذعان دارند که این محافل قرآنی یاد و خاطره محافل دهه‌های 60 و 70 را در اذهان تداعی می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به فضای قرآنی نورانی که از اجرای طرح قرآنی سفیران نور در سطح استان‌های مختلف کشور ایجاد شد، افزود: در خیلی از شهرهایی که این طرح قرآنی در آن‌ها اجرا شد شاید سال‌ها بود که چنین محافلی برگزار نشده بود و اجرای چنین محافلی موجب شد تا پس از سال‌ها نور قرآن و فضای قرآنی در این شهرها به وجود آید و مردم نقاط محروم کشور از این فضای نورانی استفاده کرده و بهره ببرند.

مدیر ارتباطات سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه طبق بازخوردهای بسیار عالی که از اجرای طرح در استان‌های به دست ما رسید، اتفاقات وصف‌ناپذیر فراوانی در راستای اجرای طرح در نقاط مختلف رخ داده است، تصریح کرد: تلاوت‌های فاخر و زیبا و اجرای برنامه‌های بسیار جذاب و عالی از سوی تیم‌های اعزامی به استان‌های مختلف موجب ایجاد شوق و انگیزه فراوان در مردم شد به طوری که همواره از مجریان طرح تقاضا داشتند که اجرای چنین طرح‌هایی در منطقه محل سکونت ایشان ادامه داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح قرآنی سفیران نور در شهرهای مختلف و بعد مسافتی بعضا زیادی که تیم‌های اعزامی در شهرهای مختلف استان‌ها طی می‌‎کردند، گفت: شاید به دلیل پیمودن مسافت زیاد بین شهرهای مختلف مقداری خستگی برای اعضای تیم‌های اعزامی به این شهرها ایجاد می‌شد که با مشاهده شوق و شوری که در مردم وجود داشت و استقبال فراوان ایشان از تیم اعزامی و برنامه‌های قرآنی ایشان، این خستگی از بین می‌رفت.

مدیر ارتباطات سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه محافل قرآنی و برنامه‌هایی که در این راستا در استان‌های مختلف اجرا شد، به قدری فاخر به نظر می‌رسد که سال‌های سال می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، اظهار کرد: تلاوت‌ها و محافلی که در مناطق مختلف کشور از سوی تیم‌های اعزامی انجام شد، به دلیل اینکه کاملا ساده و معنوی اجرا شد، بسیار ماندگار خواهد بود و می‌توان از آن‌ها همواره استفاده و بهره معنوی برد.

آقامحمدی که خود به عنوان مجری قرآنی همراه با تیم اعزامی طرح سفیران نور به استان فارس سفر کرده بود، در رابطه با مشاهدات عینی خود از نحوه استقبال مردم در شهرهای مختلف این استان از محافل و کرسی‌های تلاوت تیم اعزامی، تصریح کرد: برنامه‌های مختلفی در سطح شهرها و شهرستان‌های مختلف استان فارس از جمله استهبان، فسا، مرودشت، ارسنجان و آباده طشک اجرا کردیم که با استقبال و شور و شوق بسیار فراوان مردم علاقه‌مند در این شهرها مواجه شدیم به طوری که محل اجرای برنامه‌ها و محافل تا پاسی از شب مملو از جمعیت و قرآن‌دوستان بود.

مدیر ارتباطات سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: در شهر ارسنجان در محفل قرآنی متوجه حضور یک روشندل شدیم که حافظ کل قرآن و دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم قرآن و مدرک درجه ۳ تخصصی حفظ بود و در عین حال همسر ایشان نیز حافظ کل قرآن بودند. این دو عزیز هر کدام دارای ۱۰۰ شاگرد قرآنی بودند که با سخت‌ترین شرایط حافظ یک تا ۱۰ جزء قرآن بودند. این روشندل عزیز سعید حسن شاهی ۱۲ قاری تربیت کرده که جزء استعدادهای قرآنی هستند. این روشندل قرآنی در شهر محروم ارسنجان با دست خالی و کمترین امکانات با پشتیبانی ناچیز و صرفا حمایت‌های یک خیّر جوان این مقدار برای قرآن فعالیت کرده است.

وی افزود: شهر آباده طشک، شهری مذهبی و قرآن‌دوست است که حتی خود بنده با بیش از سی سال تجربه در مأموریت به استان‌ها و شهرهای مختلف برای اولین بار نام این شهر را شنیده بودم. شهری حد فاصل نی‌ریز فارس و ارسنجان است که پیام قرآن دوستان این شهر به قاریان، حافظان و مدیران فعال قرآنی همواره این بود که عزیزان و اساتید و نغمه‌سرایان آیات الهی! ایران فقط تهران و شهرهای بزرگ نیست. ما را نیز در این شهر غریب و محروم اما سرشار از استعداد و علاقه دریابید.

آقامحمدی در ادامه بیان کرد: حضور مدافعان حرم در این محافل قرآنی که به تازگی از مأموریت خود بازگشته بودند و با ذوق و شوق فراوان در این محافل حضور پیدا کرده بودند و نیز حضور مسئولان شهری اعم از امام‌جمعه، مسئولان نیروی انتظامی و ... باعث ایجاد فضای بسیار صمیمی و پرشور در محل اجرای کرسی‌های تلاوت و محافل قرآن کریم شده بود که این همدلی ما را به این فکر انداخت که ان‌شا‌الله با برنامه‌ریزی بهتر و استفاده از تعداد نفرات بیشتر این طرح قرآنی را در آینده نیز ادامه دهیم.

مدیر ارتباطات سازمان دارالقرآن الکریم در ادامه تصریح کرد: یکی از دستاوردهای مهم طرح سفیران نور، شناسایی چهره‌های قرآنی جدید بود که در گوشه و کنار کشور حضور دارند و شاید کمتر در عرصه محافل و برنامه‌های قرآنی دیده می‌شدند که با اجرای این طرح قرآنی تلاوت‌های فاخر ایشان نیز در نقاط مختلف کشور دیده و شنیده شد و این برنامه‌ها موجب شد تا این عزیزان به مردم معرفی شوند.

وی در پایان بیان کرد: با برگزاری آخرین برنامه در استان فارس، اجرای این دوره از طرح قرآنی سفیران نور نیز به پایان رسید و به فضل الهی نیز نشست صمیمی به زودی خواهیم داشت که تاریخ آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.


captcha