راه رسیدن به سلامت اجتماعی در جامعه توسعه خانواده قرآنی است
کد خبر: 3613054
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸
آقاپور تبیین کرد:

راه رسیدن به سلامت اجتماعی در جامعه توسعه خانواده قرآنی است

گروه سلامت: عضو هیئت علمی وزارت بهداشت راه رسیدن به سلامت اجتماعی در جامعه را توسعه و تحکیم خانواده قرآنی در جامعه دانست.

احسان آقاپور، عضو هیئت علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، راه حل رسیدن به سلامت اجتماعی در جامعه را توسعه و تحکیم خانواده قرآنی جامعه دانست و تصریح کرد: خانواده قرآنی خانواده‌ای است که تماما سبک زندگی قرآنی را مورد استفاده قرار دهد، شاید در برخی جاها لغزش‌هایی وجود داشته باشد اما چارچوب سبک زندگی قرآنی را رعایت کند، این خانواده قرآنی است.

آقاپور تأکید کرد: خانواده اولین جزء و اصلی‌ترین نهاد جامعه است؛ زمانی که آموزه‌های دینی با استفاده از چارچوب‌های سبک زندگی قرآنی در خانواده نهادینه شود منجر به سلامت اجتماعی در جامعه می‌شود.

عضو مرکز قرآن، حدیث و سلامت دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) بیان کرد: نگاه ما باید این باید باشد که خانواده قرآنی را در جامعه گسترش داده و آن را تحکیم بخشیم به این صورت ناخودآگاه سلامت اجتماعی در جامعه حاکم شده و اگر به این هدف دست یابیم یکی از بزرگترین دست‌آوردها را در نظام جمهوری اسلامی خواهیم داشت.

این پژوهشگر حوزه قرآن و سلامت در ادامه با بیان اینکه در حوزه سلامت اجتماعی بر اساس آموزه‌های قرآن در سه بعد می‌توان فعال بود، گفت: نخست بحث تبلیغی ترویجی است که می تواند سلامت اجتماعی و مفاهیم آن را به نحو احسن در جامعه پیاده کند.

وی بعد دوم را گسترش ساختارهای پژوهشی دانست و اظهار کرد: این ساختارها می‌تواند در نهادهای مختلف انجام گرفته و شاخصه‌های آن را از طریق قرآن و عترت استخراج کرده و مشخص کند.

آقاپور ادامه داد: سومین بعد، بخش اجرایی آن است که از طریق ایجاد ساختارهای فرهنگی مانند محیط و نمایشگاه‌ها است که این مفهوم را به صورت نمادین به مردم نشان دهد.

عضو هیئت علمی وزارت بهداشت عنوان کرد: اگر نگاه ما روی این محیط‌ها نمایشگاه بین المللی قرآن باشد، باید سال به سال بحث محتوایی آن را پربار‌تر کنیم یکی از این مسائل که باید به آن توجه شود بعد سلامت اجتماعی افراد است که این هم از طریق اتحاد و جمع‌گرایی صورت می‌پذیرد.

وی تأکید کرد: اتحاد و جمع‌گرایی در حوزه سلامت و در حوزه فرهنگ می‌تواند تأثیر عمیقی بر روی سلامت اجتماعی فرهنگی افراد داشته باشد، این تمرکز گرایی در حوزه سلامت و در حوزه فرهنگ به این شکل یک سرمایه اجتماعی را برای ما به وجود ‌می‌آورد و اگر این سرمایه اجتماعی به همراه محتواهای پژوهشی را جمع بندیم و آیات و روایات مربوط به سرمایه اجتماعی را مربوط به سلامت اجتماعی را تجزیه و تحلیل کنیم و به صورت نماد کاربردی کنیم؛ اثر مطلوبی را بر روی مردم می‌گذارد که می‌تواند در امر سلامت اجتماعی مفید باشد.

captcha