فضایل روز عید فطر/ عوامل حبط اعمال
کد خبر: 3613345
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹
استاد حوزه علمیه تشریح کرد:

فضایل روز عید فطر/ عوامل حبط اعمال

گروه حوزه‌های علمیه: عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) با اشاره به برخی عوامل حبط عمل گفت: اهانت به پیامبر(ص) و ائمه(ع)، بدخلقی در منزل با همسر و فرزندان و ... از جمله عوامل حبط اعمال انسان است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی، امروز چهارم تیرماه در آستانه عید سعید فطر و در آخرین جلسه از جلسات تفسیری ماه رمضان گفت: پیامبر به جابر فرمود وقتی ماه رمضان تمام شد خواستی خداحافظی کنی بگو «اللهم لا تجعله آخر العهد من صیامنا ...»؛ خدایا این ماه مبارک را آخرین ماه روزه ما قرار نده و اگر هم قرار دادی ما را جزء آمرزیده شدگان قرار بده.
وی با بیان اینکه ماه رمضان حیثیت احترامی و جایگاه والا دارد، منسوب به خدا و ماه قرآن و شب قدر در آن است افزود: هر کسی این دعا را بخواند چه زنده بماند و چه نماند برد کرده است همان طور که در جبهه اگر کسی زنده بماند یا شهید شود به سعادت رسیده است. در روایت داریم اگر کسی شب عید را احیاء بگیرد قلب او نمی‌میرد. 
رفیعی بیان کرد: روایت داریم که در شب و روز عید ملائکه در راه مردم می‌ایستند و به مردمی که برای نماز می روند می گویند بروید در خانه خدا و نماز که امروز گناهان بزرگ را می بخشد و ثواب عظیم می دهد.
این استاد حوزه علمیه عنوان کرد: مردم در نماز عید، خداوند را با هشت صفت از جمله جبروت، سخاوت، عفو و رحمت و تقوا و مغفرت و ... یاد می کنند؛ و از خداوند مهمترین دعا را می خواهند که مانند آن در زیر آسمان وجود ندارد زیرا در این دعا می‌خواهیم بهترین چیزی که به بندگان صالح و مخلص خود داده‌ای به ما بده و هر چیزی که آنان خواستند از آنان دور شود از ما هم دور کن.
وی تاکید کرد: حدود 160 دعا در قرآن وجود دارد و این همه ادعیه دیگر مانند دعای کمیل و ندبه و ... داریم و در دعای نماز یکجا تمامی آن دعا را از خدا می‌خواهیم در حق ما هم مستجاب شود.
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه حبط عمل سبب می‌شود تا اعمال خیر انسان به یکباره از بین برود مانند آنچه برای شیطان و برسیسای عابد رخ داد تصریح کرد: باید اعمال خوبی که در ماه رمضان داشتیم حفظ شود زیرا بقای عمل از انجام آن سخت‌تر است.
رفیعی بیان کرد: عاقبت بخیری بسیار مهم است و چه کسانی جزء اصحاب پیامبر بودند اما عاقبت بخیر نشدند و در انقلاب اسلامی نیز این مسئله رخ داد به همین دلیل آیه «وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ ...»(اسراء/71) را فرموده‌اند زیاد بخوانید.
استاد حوزه علمیه با اشاره به عوامل از بین برنده اعمال عنوان کرد: قرآن فرموده است اگر کسی عالمانه و آگاهانه مرتد و لائیک شود که متاسفانه برخی افراد را در جامعه داریم همه اعمال او از بین می‌رود از جمله کسانی مانند احمدبن هلال که 50 سفر مکه داشت و از اصحاب امام عسکری(ع) بود در اواخر عمر منحرف و منکر امامت امام و خودش مدعی امامت و جزء غالیان شد و در نهایت امام عسکری در مورد وی فرمود خدا او را لعنت کند.
وی افزود: شلمقانی از اصحاب خاص امام زمان نیز نمونه دیگری است که منحرف شد و سقوط کرد.
رفیعی منت، ریا و اذیت را عامل دیگر حبط عمل برشمرد و عنوان کرد: اشکال ندارد کسی صدقه بدهد و دیگران هم ببینند ولی خداوند فرموده است صدقه مخفی بهتر است.
وی افزود: بی احترامی به پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) از دیگر عوامل حبط است؛ در سوره حجرات فرمود صدایتان را از صدای پیامبر بالاتر نبرید زیرا مایه حبط عمل است همچنین در روایت داریم که برخی اعمال بسیار زیادی دارند ولی چون برائت از دشمنان و ولایت امام علی(ع) را ندارند آن اعمال بالا نمی‌رود.  
رفیعی بیان کرد: در روایت داریم که اگر زنی به مردش بدخلقی کرده و دل او را بیازارد اعمال آن روز او باطل خواهد شد. بنابراین خوب شوهر داری بهترین رسالت زن و جهاد در راه خداست البته آقایان هم نباید بدخلقی و سوء استفاده کنند؛ در روایات داریم مردی که در خانه بدخلقی کند فشار قبر دارد و اگر به همسرش بزند 70 ملائکه بر او می‌زنند.
captcha