رفع تصرف یک هزار هکتار اراضی ملی
کد خبر: 3613398
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۱

رفع تصرف یک هزار هکتار اراضی ملی

گروه اجتماعی: مدیرکل بازرسی استان مرکزی گفت: در حوزه اراضی ملی حدود 3هزار و 393 هکتار اراضی مشکوک به تصرف به ادارات اعلام شد و آنچه در دستگاه‌های اجرایی نسبت به تصرف اراضی ملی مورد تأیید قرار گرفت یک‌هزار و 977 هکتار بود که برای تصرف پیگیری لازم انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، حسام عشقی، مدیرکل بازرسی استان مرکزی، امروز، چهارم تیرماه در نشست خبری که در دادگستری کل برگزار شد، گفت: سال قبل تعداد بازرسی‌های برنامه‌ای انجام شده در سطح استان 52 مورد بود. 
وی تصریح کرد: سال گذشته تعداد بازرسی‌های فوق العاده که سازمان حسب امر دستور مقام معظم رهبری یا رئیس قوه قضائیه یا سایر شرایط ابلاغ می‌کند یک مورد بوده است و تعداد 166 مورد بازرسی موردی شکایت یا اعلام مردم بود. بازرسی موردی می‌تواند به شکل اعلام شکایت از طریق خط 136 سازمان بازرسی، حضوری، مطبوعات یا بازرسان افتخاری انجام شود. در سال 95 مجموع بازرسی‌های صورت گرفته در سطح استان 219 مورد بود. 
وی تصریح کرد:‌ گزارشات انتظامی انضباطی به هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری 164 مورد، گزارش کیفری که سازمان به مراجع قضایی ارسال کرده است نیز 65 مورد بود. پیشنهادات اصلاحی که توسط بازرسی به دستگاه‌ها ارائه شد 788 مورد و پیشنهادات اجرایی شده نیز900 مورد بود.
عشقی اظهار کرد: 455 نفر به مراجع اداری، انتظامی و انضباطی معرفی شدند، افراد معرفی شده به دستگاه قضایی 167 نفر بود، 622 نفر هم به مراجع اداری و کیفری جهت رسیدگی به جرائم معرفی شدند.  
وی اضافه کرد: سازمان در پیگیری پرونده‌ها گاهی به مواردی مانند کسری در حساب و کتاب برخورد می‌کند که با پیگیری  حدود 20 میلیارد تومان در قالب مطالبات بانکی، حقوق دولتی، استرداد اموال، شناسایی فرار مالیاتی، وجوه برگشتی و... وصول شد.  
این مقام مسئول ادامه داد: در حوزه تصرفات اراضی ملی معمولاً کارشناسانی در سازمان بازرسی نقشه‌ها را با وضعیت روز تطبیق می‌دهند و وضعیت برخی از اراضی که مشکوک به تصرف هستند را به دستگاه‌های ذی ربط مانند راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی اعلام می‌کنند. در این حوزه حدود 3هزار و 393 هکتار اراضی مشکوک به تصرف به ادارات اعلام شد و آنچه در دستگاه‌های اجرایی نسبت به تصرف اراضی ملی مورد تأیید قرار گرفت یک‌هزار و 977 هکتار بود که برای تصرف پیگیری لازم انجام شده است. 
وی گفت: سال گذشته تعداد گزارش‌های هشداری به 19 مورد رسید که 4 میلیارد ریال از رقم کل این گزارش‌ها در رابطه با شهرداری جهت جلوگیری از تضییع، جلوگیری از واگذاری غیرقانونی 18 هکتار از اراضی شهرداری بوده است. 
عشقی اضافه کرد: اثربخشی‌های ثبت شده که همان آراء رفع تصرف مربوط به پیگیری‌های سازمان، وجوه برگشتی یا جرمی که اتفاق می‌افتد نیز توسط سازمان پیگیری می‌شود که در این بخش 154 مورد است. وصول بیش از دو میلیارد ریال حقوق دولتی، شناسایی فرار مالیاتی به ارزش 3میلیارد ریال، استرداد وجوه دولتی به ارزش 13 میلیارد ریال است. 
وی افزود: محکومیت‌های اداری که در هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری حسب گزارش سازمان 154 مورد است. سازمان بر اساس شکایات و اعلام‌های مردمی هم ورود پیدا می‌کند، آمار شکایات 575 مورد، تعداد اعلامی های مردمی هم 690 مورد که در مجموع یک‌هزار و 265 مورد بوده است. 
بازرس کل استان مرکزی تصریح کرد: آمار اعلامات و شکایات به سازمان در سال 94، یک‌هزار و 316 مورد و در سال گذشته یک‌هزار و 55 مورد است این رقم از ابتدای سال تاکنون 210 مورد گزارش شده است. در سه ماه نخست سال گذشته 79 مورد شکایت گزارش شده و این رقم در مدت مشابه امسال با افزایش 25 درصدی به 127 مورد رسیده است.  
وی یکی دیگر از وظایف سازمان بازرسی را نظارت بر معاملات عنوان کرد و افزود: سازمان بازرسی در سال گذشته به 164 مورد از مناقصه‌ها و 25 مورد از مزایده‌ها که در مجموع به مبلغ 294 میلیارد تومان می‌رسد نظارت کرد که در 35 مورد از مناقصه‌ها و چهار مورد از مزایده‌ها تذکر لازم در اصلاح روند کار داده شد. 
عشقی ادامه داد: 10 مورد مناقصه‌ها به مبلغ 96 میلیارد تومان و چهار مورد مزایده به مبلغ 360 میلیون تومان تجدید شده است. پنج مورد از مناقصه‌ها به مبلغ 17 میلیارد تومان و یک مورد مزایده به مبلغ 420 میلیون تومان لغو شده است. آمار شکایت از دستگاه‌ها در سه ماهه اول سال 96 نسبت به سال گذشته، بیش از 25 درصد افزایش داشته است، اما آمار اعلامیه‌های سوءجریمه‌ها در دستگاه‌ها کاهش داشت.
captcha