برگزاری آئین پایانی چهارمین سوگواره تعزیه در کاشمر
کد خبر: 3613459
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰

برگزاری آئین پایانی چهارمین سوگواره تعزیه در کاشمر

گروه شهرستان‌ها: آئین پایانی چهارمین سوگواره تعزیه با حضور جمعی از مسئولان و تعزیه خوان‌ها در کاشمر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آئین پایانی چهارمین سوگواره تعزیه، چهارم تیرماه با حضور جمعی از مسئولان و تعزیه خوان‌ها در روستای فرح‌آباد کاشمر برگزار شد.
جواد روشندل، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: روستای فرح‌آباد از پیشینه خوبی در تعزیه‌خوانی برخوردار است.
وی با بیان اینکه این مراسم به صورت خودجوش و با دعوت از گروه‌های تعزیه‌خوان سایر شهرها برگزار می‌شود، افزود: مسئولان خود روستا بر اساس ارتباط‌هایی که دارند از گروه‌های شهرهای همجوار تحت عنوان محفل سوگواره دعوت می‌کنند.
روشندل با اشاره به اینکه چهارمین سوگواره تعزیه با رویکرد مردمی و خودجوش و همکاری شورا و دهیاری به مدت شش شب در روستای فرح‌آباد برگزار شده است، اظهار کرد: استقبال مردم چنین مراسم‌هایی نشانگر آن است که این گونه حرکت‌ها از پشتوانه خوبی برخوردار است.
وی با اعلام اینکه تعزیه‌خوانی بر اعتقادات دینی مردم استوار است، حمایت و هدایت‌گری از گروه‌های تعزیه را از جمله وظایف متولیان فرهنگی دانست و افزود: باید به آسیب‌های تعزیه‌خوانی بیشتر پرداخته شود.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر با بیان اینکه این مراسم با حضور گروه  تعزیه‌خوانی از شهرهای مشهد، نیشابور، سبزوار، کوه‌سرخ و روستاهای فرگ و فرح‌آباد برگزار شد، گفت: امشب شاهد اختتامیه چهارمین سوگواره تعزیه در روستای فرح‌آباد هستیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در هر روستای کاشمر به صورت فصلی و در ایام مختلف یک گروه تعزیه‌خوان فعالیت دارند، اما گروه‌های فعالی که به صورت حرفه‌ای در طی سال تعزیه اجرا می‌کنند تنها 10 گروه هستند، عنوان کرد: آنچه در هنر تعزیه‌خوانی بیان می‌شود در واقع روایات شیوه زندگی و انتخاب آگاهانه حضرت سید‌الشهدا(ع) و کاروان کربلا برای ایستادگی در مقابل ظلم و جهالت است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر با بیان اینکه با زبان هنر باید به ترویج و توسعه فرهنگ و معارف عصمت و طهارت(ع) پرداخته شود، افزود: برگزاری سوگواره تعزیه در این شهرستان در واقع توجه به عناصر فرهنگ عمومی است.
روشندل با اشاره به اینکه همه هنرمندان باید با زبان هنر در جهت انتقال مفاهیم ارزشی و سیرت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به جامعه اسلامی تلاش کنند تا به عنوان نسخه زندگی فراروی آن‌ها قرار گیرد، از تعزیه به عنوان مردمی‌ترین گونه هنرهای نمایشی و همچنین یک هنر ناب که مخاطبان بسیاری دارد نام برد.
captcha