امین عبدی قاری، ممتاز، در حاشیه حضور در محفل انس با قرآن خمین، در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: مهمترین نقطه ضعف در تدریس قرآن، شیوههای نامناسب آموزش در نوجوانان است.
وی افزود: جوانان امروز امکانات زیادی دارند اما این امکانات مانند گوشیهای تلفن همراه و بازیهای رایانهای، درگیریهای ذهنی زیادی برای آنها ایجاد کرده است.
عبدی با بیان اینکه علم مربی باید به روز باشد ادامه داد: مربی قرآن باید بداند متناسب با زمان چه راهکاری برای آموزش و جذب نوجوان ارائه دهد که در کمترین زمان بیشترین بهره را ببرد.
این مربی قرآن با اشاره به استفاده از محاسبات ریاضی برای برنامهریزی قرائت اظهار داشت: در روشهای سنتی قرآن آموزان باید یک نوار را بارها گوش میکردند اما در روش ابداعی خودم یک نوار به چند بخش تقسیم میشود.
وی درباره این روش ابداعی توضیح داد: در این روش نوار چندین دقیقهای، به چند بخش یک دقیقهای تقسیم میشود و اگر قرآن آموز یک دقیقه را در روز یک ساعت گوش کند یعنی 60 بار نوار را شنیده است و تقلید بسیار خوبی میشود.
عبدی گفت: با استفاده از این روش بیش از 200 نوجوان جذب مرکز قرآنی شدهاند زیرا جذابیت را برای نوجوانان داشته و آنها تحت فشار نیستند اما در روشهای قدیمی اساتید میگفتند یک نوار را به دفعات زیاد گوش دهید و برنامه مشخصی در مراکز قرآنی وجود نداشت.
وی افزود: موسیقی یعنی ریاضی ذهن و در روش آموزشی ابداعی، صوت و لحن به شکل خطوط آموزش داده میشود و گردش تحریرها، اوجها و فرودها را با استفاده از شکل و تصویر با هدف درک بهتر، سریعتر تدریس میشود.
قاری ممتاز قرآن در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: تربیت حافظ قرآن مطابق فرمایش مقام معظم رهبری کار ارزشمندی است و البته در کنار آن جامعه نیاز به قاری کلام خدا نیز دارد. مهمترین نیاز امروز جامعه تربیت عاملان به قرآن است و اگر همه قراء و حفاظ عامل به قرآن باشند جذبه برای مردمی که خیلی با قرآن آشنا نیستند ایجاد میشود.
عبدی افزود: اگر قاریان، حافظ هم باشند خیلی بهتر است قاریان باید معنای آیات را درک کنند و به دنبال اهداف قرآن باشند نه اهداف شخصی.