مهمترین ضعف در آموزش قرآن روش‌های نامناسب است
کد خبر: 3613515
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۰
عبدی:

مهمترین ضعف در آموزش قرآن روش‌های نامناسب است

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری ممتاز کشور گفت: مهمترین نقطه ضعف در تدریس قرآن، شیوه‌های نامناسب آموزش در نوجوانان است. جوانان امروز امکانات زیادی دارند اما این امکانات درگیری‌های ذهنی زیادی برای آنها ایجاد کرده است.

امین عبدی قاری، ممتاز، در حاشیه حضور در محفل انس با قرآن خمین، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: مهمترین نقطه ضعف در تدریس قرآن، شیوه‌های نامناسب آموزش در نوجوانان است.
وی افزود: جوانان امروز امکانات زیادی دارند اما این امکانات مانند گوشی‌های تلفن همراه و بازی‌های رایانه‌ای، درگیری‌های ذهنی زیادی برای آنها ایجاد کرده است. 
عبدی با بیان اینکه علم مربی باید به روز باشد ادامه داد: مربی قرآن باید بداند متناسب با زمان چه راهکاری برای آموزش و جذب نوجوان ارائه دهد که در کمترین زمان بیشترین بهره را ببرد.
این مربی قرآن با اشاره به استفاده از محاسبات ریاضی برای برنامه‌ریزی قرائت اظهار داشت: در روش‌های سنتی قرآن آموزان باید یک نوار را بارها گوش می‌کردند اما در روش ابداعی خودم یک نوار به چند بخش تقسیم می‌شود.
وی درباره این روش ابداعی توضیح داد: در این روش نوار چندین دقیقه‌ای، به چند بخش یک دقیقه‌ای تقسیم می‌شود و اگر قرآن آموز یک دقیقه را در روز یک ساعت گوش کند یعنی 60 بار نوار را شنیده است و تقلید بسیار خوبی می‌شود.
عبدی گفت: با استفاده از این روش بیش از 200 نوجوان جذب مرکز قرآنی شده‌اند زیرا جذابیت را برای نوجوانان داشته و آنها تحت فشار نیستند اما در روش‌های قدیمی اساتید می‌گفتند یک نوار را به دفعات زیاد گوش دهید و برنامه مشخصی در مراکز قرآنی وجود نداشت.
وی افزود: موسیقی یعنی ریاضی ذهن و در روش آموزشی ابداعی، صوت و لحن به شکل خطوط آموزش داده می‌شود و گردش تحریرها، اوج‌ها و فرودها را با استفاده از شکل و تصویر با هدف درک بهتر، سریع‌تر تدریس می‌شود. 
قاری ممتاز قرآن در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: تربیت حافظ قرآن مطابق فرمایش مقام معظم رهبری کار ارزشمندی است و البته در کنار آن جامعه نیاز به قاری کلام خدا نیز دارد. مهمترین نیاز امروز جامعه تربیت عاملان به قرآن است و اگر همه قراء و حفاظ عامل به قرآن باشند جذبه برای مردمی که خیلی با قرآن آشنا نیستند ایجاد می‌شود.
عبدی افزود: اگر قاریان، حافظ هم باشند خیلی بهتر است قاریان باید معنای آیات را درک کنند و به دنبال اهداف قرآن باشند نه اهداف شخصی.
captcha