سرفصل‌های دوره تربیت دانشجومعلم قرآن نیازمند تخصصی‌تر شدن هستند
کد خبر: 3613524
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵

سرفصل‌های دوره تربیت دانشجومعلم قرآن نیازمند تخصصی‌تر شدن هستند

گروه فعالیت‌های قرآنی: محسن سالاری، ضمن برشماری نقاط ضعف و قوت دوره‌های تربیت دانشجومعلم اظهار کرد: سرفصل‌های ارائه شده در دوره اندکی تکراری است و باید مطالب تخصصی‌تر به شرکت کنندگان ارائه شود.

محسن سالاری، دانشجومعلم قرآن
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور با هدف آموزش دادن قرآن به دانشجویان علاقه‌مند، چند دوره‌ای است که طرح دانشجومعلم قرآن در برخی از استان‌های کشور برگزار کرده است.
محسن سالاری یکی از دانشجومعلمان و فارغ التحصیل رشته علوم قرآنی گرایش تربیت معلم قرآن در گفت‌وگو با ایکنا به بیان جرئیات ادوار گذشته این طرح پرداخت و تصریح کرد: دوره تهران بسیار قابل استفاده و مفید بود، همچنان که استفاده از اساتید مطرح توسط جهاد دانشگاهی را می‌توان نقطه قوت آن به حساب آورد اما در عین حال نقدی که می‌توان به این دوره وارد کرد این است که مسئولان امر می‌توانستند از اساتید مطرح‌تر کشوری نیز استفاده نمایند.
سالاری در ادامه تصریح کرد: ضعف دیگر این دوره را می‌توان در فشردگی آن دانست، با توجه به این که مدرک دوره از اعتبار چندانی برخوردار نیست در واقع این فشردگی بالا لازم نبود چراکه موجب کاهش کیفیت دوره و از طرفی نیز باعث خستگی شرکت کنندگان می‌شد.
وی در مورد محتوای آموزشی دوره بیان کرد: عمده مطالبی که تدریس شد، مباحث مقدماتی در زمینه‌های روخوانی، روانخوانی و تجوید بود، همچنین اکثر شرکت کنندگان در دوره با این مطالب از قبل آشنایی داشتند و به همین دلیل اگر باید مطالب تخصصی‌تر تدریس می‌شد علاوه بر این تنها سرفصلی که نسبت به سایر منابع بیشتر مورد استفاده قرار گرفت، بحث روش تدریس بود. دوره قم نیز تقریبا مانند تهران بود و اساتید نیز تقریبا همان‌ها بودند،
سالاری در مورد حمایت‌های جهاد دانشگاهی تصریح کرد: بعد از برگزاری دوره مشهد فقط یکبار از سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور در مورد دایر کردن کلاس آن هم در ایام اعتکاف با ما تماس گرفتند، اما در کل از این مدرک نتوانستم استفاده چندانی داشته باشم.
وی در ادامه و در مورد بهبود یافتن دوره‌ها بیان کرد: جهاد دانشگاهی علاوه بر اعطای مدرک به فارغ التحصیلان دوره باید به همه دانشگاه‌ها بخشنامه‌ای مبنی بر استفاده از دانشجومعلمان بدهد چراکه خیلی از دانشگاه‌ها هنوز در جریان این حرکت نیستند.
این دانشجومعلم قرآن تصریح کرد: پیشنهاد دیگری که دارم این است که برای حضور در این دوره‌های آموزشی از دانشجویان ترم‌های پایین‌تر استفاده شود چراکه دانشجویان ترم بالا بلاقاصله یا به فاصله اندکی از اخذ مدرک درسشان تمام می‌شود و نمی‌توانند در دانشگاه فعالیتی داشته باشند.
یادآور می‌شود، طرح «دانشجو معلم قرآن کریم» به همت سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور، در راستای نیل به نهضت قرآن‌آموزی در کشور و با هدف آموزش به دانشجویان مستعد و آشنا به علوم روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم، جهت تعلیم به دیگر دانشجویان و نیز گسیل به مناطق محروم کشور در قالب اردوهای جهادی قرآنی در حال اجرا است.
مطالب مرتبط
captcha