سهم ناچیز فرهنگ و هنر از بودجه قرآنی/ نمایشگاه قرآن در ورطه تکرار
کد خبر: 3613640
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۷
عزیززاده:

سهم ناچیز فرهنگ و هنر از بودجه قرآنی/ نمایشگاه قرآن در ورطه تکرار

گروه هنر: یک کارشناس فرهنگی با اشاره به اینکه بودجه قابل توجهی از امور قرآنی را هر سال صرف برگزاری مسابقات قرآنی می‌کنیم گفت: مخاطبان این محافل و مسابقات قرآنی درصد ناچیزی از جامعه هدف هستند در حالی که ما برای جذب حداکثری مخاطب به سمت قرآن نیاز به تولیدات در عرصه فرهنگ و هنر با بودجه قابل توجه داریم.

محمدمهدی عزیززاده، عضو کمیسیون تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: واقعیت امر این است که در حال حاضر در گستره جهان هر نحله و مکتب تفکری که قصد آن دارد تا مقولاتی را که به آن معتقد است و عزمی برای تبلیغ و انتقال آن را دارد متوسل به ابزار فرهنگی و هنری به عنوان مؤثرترین راه برای نهادینه ساختن آن در میان جامعه هدف می‌شود.

وی ادامه داد: تجربه فرهنگی و اجتماعی، سیاسی هر جامعه‌ای از جوامع دنیا که دست‌خوش تغییراتی در بُعد ساختاری و محتوای فکری و عقیدتی خود شده‌اند، نشان از آن دارد که پرداخت مؤثر و هدفمند به مقوله فرهنگ و هنر توانسته است به شکلی عمیق تأثیرات خود را در این تحول مورد نظر داشته باشد و این در شرایطی است که جامعه ما با وجود قائل بودن به این موضوع جهانی کمتر تکاپویی در زمینه بیان باورهای خود به منظور انتقال به جامعه با استفاده از ابزار فرهنگی و هنری دارد.

عزیززاده تصریح کرد: اساس تفکر و اندیشه ما در زندگی که اکنون چند سالی است که در صورت پیاده شدن در امور جاری آن را از مصادیق زندگی با سبک ایرانی و اسلامی قلمداد می‌کنیم، قرآن است؛ آموزه‌های جاوید و زندگی بخشی که در قرآن مطرح شده است، نیاز به بیان در قالب‌های فرهنگی و هنری به منظور ماندگاری دارد اما در کمال ناباوری بجز در مواردی استثناء توجهی چندانی به این ظرفیت و قابلیت نداریم و بودجه مصوب در این حوزه را صرف موارد نه‌چندان نتیجه‌بخش می‌کنیم.

این کارشناس فرهنگی در ادامه گفت: به طور قطع برگزاری جلسات قرآنی و مسابقات قرآنی امری بسیار مهم است که خوشبختانه در این زمینه دستگاه‌های متولی هر ساله اهتمام ویژه‌ای دارند و انعقاد چنین مجالس و مسابقاتی به ایجاد انگیزه در میان نسل نوجوان و جوان برای قرابت بیشتر با قرآن کمک خواهد کرد اما نکته قابل توجه اینکه ما در زمینه قرآن و مواجهه آن با مخاطب به شکل عام نیاز به جذب حداکثری داریم؛ چراکه قرآن کتابی برای همه ابنای بشر است و نه فقط برای طیفی خاص از جامعه.

عزیززاده افزود: بخش قابل توجهی از بودجه قرآنی کشور هر ساله در زمینه برگزاری مسابقات قرآن هزینه می‌شود و با وجود مفید فایده بودن اما در نهایت شامل هستیم که برگزاری این محافل و مسابقات درصدی ناچیزی از مخاطبان یعنی آنهایی که به طور مستقیم با مسابقه درگیر هستند و یا درصد کمی از علاقه‌مندان را مشغول به خود می‌کند و ما عملاً هیچ محصول مناسبی برای ارائه به طیف بیشتری از مخاطبان برای ایجاد علاقه‌مندی به قرآن و گرایش به سمت آن برای فراگیری آموزه‌های حیات‌بخش آن نداریم.

وی تأکید کرد: این در حالیست که در هر جای دنیا و به ویژه جهان غرب بر اساس آموزه‌های منبعث از کتاب مقدس و انجیل، فعالان عرصه فرهنگ و هنر بی‌وقفه در حال تولید محصولات فرهنگی و هنری که فیلم، سریال، هنرهای نمایشی، موسیقی و امثال آنها در حال جذب و علاقه‌مندی طیف گسترده‌ای از مخاطبان حتی از پیروان ادیان‌های دیگر نیز هستند.

عزیززاده در پایان گفت: این بی‌توجهی حوزه فرهنگ و هنر کشور به استخراج مفاهیم ناب قرآنی و تبدیل کردن به ابزارهای مؤثر و مورد علاقه طیف گسترده‌تری از مردم آن شده است که عملاً در جریان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن به عنوان یکی از خروجی‌های بزرگ و محل عرضه فراگیر محصولات قرآنی به ورطه تکرار بیفتیم و در سطح کلان‌تر هر روز با ریزش مخاطب و عدم تمایل آنها به کنجکاوی و پیگیری فعالیت‌های فرهنگی با محوریت قرآن شده که این بحران و معضل به وجود آمده قابل رفع و ترمیم نباشد.

امیر سجاد دبیریان

captcha