باطن قرآنی با ایجاد توازن در قرائت و تدبر حاصل می‌شود
کد خبر: 3614002
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶
کمانکش:

باطن قرآنی با ایجاد توازن در قرائت و تدبر حاصل می‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: قائم مقام دانشکده علوم قرآنی خمین گفت: اینکه گفته شود قرائت یا تدبر کدام اولویت دارد باید گفت قرآن همه این تعابیر را به کار برده، اما اگر این تعابیر را متوازن پیش نبریم مشکل در خروجی ایجاد می‌شود مثل اینکه شخص ادعای قرآنی شدن دارد ولی باطن قرآنی ندارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، حمید کمانکش، قائم مقام دانشکده علوم قرآنی خمین، در اولین دیدار بهاری جامعه قرآنی استان که به همت ایکنا برگزار شد با تأکید بر اینکه ایکنا حلقه وصل محافل و جامعه قرآنی است گفت: در دولت یازدهم در حوزه قرآن کار جدی شاهد نبودیم، در برنامه ششم توسعه نیز بسیار مختصر و تحت یک بند نامی از قرآن برده شده است، با این تفاسیر نگاه کلی به قرآن از جانب مسئولان رده بالا کاملاً مشخص است.
وی ادامه داد: در مناظرات انتخاباتی هم چنانچه هویدا بود اسمی از قرآن و برنامه‌های قرآنی برده نشد و کاملاً رویکرد دولت در این زمینه مشخص است. ارتباط کم متولیان قرآنی نیز در استان کاملاً هویداست هر سازمانی و نهادی باید در جایگاه خود ایفای نقش کند تا کار، اثربخش باشد و هم‌افزایی ایجاد شود به عقیده بنده اگر همه نهادها هم، در حوزه قرآن ورود پیدا کنند کم است اما در راستای اهداف مشخص و به صورت هم افزایی و نه موازی کاری.
قائم مقام دانشکده علوم قرآنی خمین افزود: ایکنا به عنوان رسانه می‌تواند پل ارتباطی میان نهادها و تشکل‌های قرآنی باشد اما بعضی مواقع این پل به تخریب تبدیل می‌شود مثلاً باعث می‌شود دو نهاد قرآنی مقابل هم قرار گیرند اگر سازمانی در کار اجرایی نقطه ضعفی داشته نباید بُلد شود و یکدیگر را زیرسؤال ببرند، این خلاف هم افزایی است.
وی تصریح کرد: وقتی در محفلی کنار هم می‌نشینیم خیلی از ما باهم بیگانه هستیم در حالی که هر یک از اساتید در گوشه‌ای از شهر در حال انجام کار قرآنی هستند. متأسفانه کم رنگ بودن مباحث پژوهشی و تفسیری نیز نقطه ضعف کل کشور است البته قرائت و حفظ لازم است و پایه، ولی همه این‌ها مقدمه است برای ورود به معارف، غیر از این باشد حلقه وصل برقرار نمی‌شود و هدف نهایی نیز محقق نخواهد شد.
کمانکش ادامه داد: اینکه گفته شود قرائت یا تدبر کدام اولویت دارد باید گفت قرآن همه این تعابیر را به کار برده؛ جایی می‌فرماید به قدری که می‌توانید از قرآن بخوانید، جایی دیگر می‌فرماید تدبر کنید، 5 عنوان کلی در این زمینه بیان کرده و هیچ کجا هم از واژه تفسیر استفاده نکرده اما واژه تدبر به کار برده شده است، هر کدام از این دعوت‌ها نقشی را ایفا می‌کنند تا هدف نهایی حاصل شود اما اگر این عناوین را متوازن پیش نبریم مشکل در خروجی ایجاد می‌شود.
وی تصریح کرد: نمونه این خروجی نامناسب می‌شود اینکه شخص ادعای قرآنی شدن دارد ولی باطن قرآنی ندارد، مانند برخی حواشی و اظهار نظراتی که در شأن جامعه قرآنی نیست. در کدام شهرستان ما جلسات تفسیری پر رنگ برقرار است؟
کمانکش ادامه داد: دانشکده علوم قرآنی خمین به عنوان مرکز قرآنی پژوهشی که البته بیشتر بر مباحث تفسیری کار می‌کند در رشته تفسیر علوم قرآن حدیث پذیرای اساتید استان است، این دانشکده در حال پیگیری راه‌اندازی فصل نامه پژوهشی هم هست که اطلاع رسانی می‌شود .اگر دوستان تمایل داشتند می‌توانیم از آثار علمی آنها استفاده کنیم.
قائم مقام دانشکده علوم قرآنی خمین در پایان گفت: امیدوارم این جلسات با حضور متولیان قرآن استان استمرار داشته باشد با این هدف که پل ارتباطی جامعه قرآنی برقرار شود.

captcha