انحطاط فرهنگی جامعه در نتیجه غفلت از اسلامی سازی علوم انسانی
کد خبر: 3614855
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲
رضوی تصریح کرد:

انحطاط فرهنگی جامعه در نتیجه غفلت از اسلامی سازی علوم انسانی

گروه شبکه‌های اجتماعی: یک کارشناس امور دینی و فرهنگی معتقد است باید در بلند مدت با اسلامی کردن مبانی علوم انسانی مردم‌ را به نحو ایدئولوژیک در برابر هجمه‌های دشمن همچون انتشار لطایف سخیف برای مناسبت‌های ارزشی‌ بیمه کنیم، در غیر این صورت انحطاط اخلاقی و فرهنگی جامعه فرا می‌رسد.

روح‌الله رضوی، کارشناس امور دینی و فرهنگی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره انتشار لطایف سخیف درباره مناسبت‌های ارزشی اظهار کرد: مسلما عوامل مختلف دست به دست هم می‌دهند تا ما شاهد چنین وضعیتی باشیم؛ از سویی به نوعی ولنگاری فرهنگی دچار شده‌ایم که برای ما تازگی ندارد و در دوره‌های مختلف در ایران شاهد چنین پدیده‌ای بوده‌ایم، به طوری که در اواخر صفویه و اواخر قاجار و حتی اواخر پهلوی نیز این مسأله نمود داشت و رندی هرزه گویی رواج پیدا می‌کرد و به نوعی نشان از انحطاط فرهنگی جامعه دارد؛ در این شرایط مردم تعصبات خوب و بد خود را کنار گذاشته و همه چیز را به سخره می‌گیرند، حتی مقدسات را و حتی ناموس خود را هم در دایره شوخی قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: مسلما بخشی از این اتفاق هدایت شده است و پیشتر مواردی از دست داشتن سرویس‌های اطلاعاتی در این مسأله اطلاع‌رسانی شده است، اما مشکل اصلی در هویت فرهنگی مردم است.
 
این کارشناس امور دینی و فرهنگی تصریح کرد: جامعه ایدیولوژیک و آرمانی کم‌تر دچار چنین مشکلاتی می‌شود، اما جامعه‌ای که آرمان‌های خود را از دست می‌دهد برای رهایی از پوچی به این امور پناه می‌برد که قطعا نقش رسانه‌ها در سست کردن باورهای ما بی‌اثر نیست؛ شبکه من و تو سخیف‌ترین سریال‌ها را پخش می‌کند و در میان برنامه‌ها، مناسبت‌های مذهبی را تبریک و تسلیت می‌گوید و به مخاطب القاء می‌کند که می‌توان بی‌بند و بار بود و به مذهب هم اعتقاد داشت.

وی بیان کرد: امروزه جامعه ما به صورت ناخودآگاه با سرعت به سمت سکولاریسم پیش می‌رود و بسیاری از مردم مخصوصا در کلان شهرها بدون این که خود بدانند سکولار هستند. از سوی دیگر فرهنگ لیبرالیسم بر ارزش‌های دینی و فرهنگی ما پیشی گرفته و جایگزین آن شده است و نتیجه چنین رویکردی جز فضای کنونی جامعه نخواهد بود. درمان این معضل با تبلیغ و کار سطحی فرهنگی میسر نخواهد بود، برای حل کامل این مشکل باید کار علمی صورت گیرد که نتیجه آن در بلند مدت تبلور می‌یابد.

رضوی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بر علوم انسانی اسلامی تأکید می‌کنند ولی متأسفانه بسیاری از نخبگان علوم انسانی از پذیرش آن غافل هستند، گفت: در چنین شرایطی با به سخره گرفتن ارزش‌ها، انسان نوعی حیوان تلقی می‌شود و ارزش‌هایی همچون حیا، غیرت و ایثار را به عاریه خواهد داشت اما ارزش‌های اعتباری این چنینی به راحتی کنار می‌رود و آنچه اصالت دارد ارزش‌های حیوانی و غریزی چون اصل منفعت طلبی و اصل ارضای شهوات خواهد بود.

وی ادامه داد: باید در کوتاه مدت با کارهای فرهنگی و تبلیغی مقابل هجمه‌ها بایستیم و حتی‌الامکان از ورود محتواهای سخیف جلوگیری کنیم و به مراکز تولید ضربه بزنیم و با افشاگری در مورد اهداف دشمن جامعه را هوشیار کنیم؛ سپس در بلند مدت سعی کنیم با اسلامی کردن مبانی علوم انسانی مردم را به نحو ایدئولوژیک در برابر این هجمه‌ها بیمه کنیم، در غیر این صورت انحطاط اخلاقی و فرهنگی جامعه فرا خواهد رسید و همان اتفاقی که در اندلس بر سر مسلمین آمد بر سر ما نیز خواهد آمد.
captcha