سنخ‌شناسی تلاوت قاریان در انتقال حس+ صوت
کد خبر: 3614886
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵

سنخ‌شناسی تلاوت قاریان در انتقال حس+ صوت

گروه جلسات و محافل: صادق بهشتی، قاری ممتاز در جلسه قرآن خود که شب گذشته در دارالقرآن ائمه بقیع(علیهم السلام) برگزار شد به تقسیم‌بندی سنخ‌شناسی، براساس انتقال حس به مستمع پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه قرآن صادق بهشتی، قاری ممتاز روز گذشته، 10 تیرماه همزمان با شب سالگرد تخریب قبور ائمه بقیع(ع)، از ساعت 19 تا 20:40 در دارالقرآن ائمه بقیع(علیهم السلام) واقع در تهران، خیابان دماوند، خیابان سی متری نیروهوایی، بالاتر از پمپ بنزین، بن بست بهاران، با حضور اساتید و قاریان ممتاز برگزار شد.

نشود//سنخ شناسی تلاوت قاریان در نتقال حس+صوت وعکس

این جلسه به‌مناسبت ششمین سالگرد تأسیس دارالقرآن ائمه بقیع(علیهم السلام) با حضور قرآن‌آموزان از سنین مختلف و اساتید قرآنی محسن امیری و شهاد زمانی برگزار شد. در ابتدای جلسه، اعضا به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید به شیوه ترتیل پرداختند و صادق بهشتی نکات تجویدی آنها را متذکر شد. سپس، مهمانان جلسه، آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت کردند و مورد تشویق حاضران در جلسه قرار گرفتند.

نشود//سنخ شناسی تلاوت قاریان در نتقال حس+صوت وعکس

بهشتی پس از تلاوت شهاد زمانی، قاری ممتاز کشورمان که به سبک استاد شحات انور تلاوت کرد، به بیان مسئله سنخ‌شناسی تلاوت پرداخت و گفت: سنخ‌شناسی تلاوت به معنای شناخت انواع تلاوت است. تقسیم‌بندی سنخ‌شناسی، براساس انتقال حس به مستمع است که قراء در انتقال حس با یکدیگر متفاوتند. قراء وقتی تلاوت می‌کنند، در بحث انتقال حس، در سه دسته قرار می‌گیرند.

نشود//سنخ شناسی تلاوت قاریان در نتقال حس+صوت وعکس

دسته اول قاریان هستند که وقتی تلاوت می‌کنند، به‌جای اینکه مورد تشویق قرار گیرند، مستمع بیشتر به فکر فرو می‌رود. در تلاوت این قاریان، حس اندوه و حزن به مستمع منتقل می‌شود. قاریانی همچون استاد عبدالباسط، استاد منشاوی، استاد محمود عبدالحکم در این دسته قرار می‌گیرند.

نشود//سنخ شناسی تلاوت قاریان در نتقال حس+صوت وعکس

دسته دوم، قاریانی هستند که وقتی تلاوتشان را می‌شنوید، در مستمع هیجان ایجاد می‌کنند و مستمع دوست دارد تشویق کند. قاریانی همچون استاد غلوش یا محمود شحات در این دسته هستند.

در ادامه بهشتی، دسته سوم قاریان در انتقال حس به مستمع را معرفی کرد و گفت: این دسته، قاریانی هستند که هم انسان را به فکر فرو می‌برند هم هیجان می‌دهد. ما باید به سمت این دسته از قاریان حرکت کنیم. یکسری آیات هست که باید هیجانی خوانده شود و یکسری آیات هم مانند آیات قیامت و...باید حزن‌آلود خوانده شود. قاریانی همچون شحات انور، کامل یوسف و اللیثی در این دسته قرار می‌گیرند.

در پایان این جلسه، با رسیدن به اوقات ملکوتی اذان مغرب، نماز جماعت مغرب و عشاء اقامه شد. در ادامه تلاوت‌های این جلسه ارائه می‌شود.

شهاد زمانی

کد

دریافت

ابوالفضل امیری

کد

دریافت

مطالب مرتبط
captcha