چکیده‌ خاطرات سفر گروه تواشیح مشکات خوزستان به تایلند و میانمار
کد خبر: 3615213
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲

چکیده‌ خاطرات سفر گروه تواشیح مشکات خوزستان به تایلند و میانمار

گروه فعالیت‌های قرآنی: گروه تواشیح مشکات خوزستان از طرف شورای عالی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان به‌منظور سفر تبلیغی مذهبی به دو کشور تایلند و میانمار اعزام شدند که در متن زیر گوشه‌ای از خاطرات آن‌ها آمده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، گروه تواشیح مشکات خوزستان از طرف شورای عالی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان به منظور سفر تبلیغی مذهبی به دو کشور تایلند و میانمار اعزام شدند.

این گروه متشکل از ماجد نصری، سید جاسم موسوی،‌ سید فؤاد شوکاوی و عقیل فریسات بودند.

ماجد نصری مسئول گروه تواشیح مشکات خوزستان درباره این سفر در گفت‌وگو با ایکنا گفت: مردم کشور تایلند و میانمار بسیار مهربان و مهمان‌نواز بودند و با وجود آنکه در برخی از مناطق بسیار فقیر هستند ولی آب و هوا و مناظر دیدنی دارد.

وی ادامه داد: آنجا مردم دارای مذاهب اهل سنت و تصوف هستند که به دلیل این تنوع برای ما یکنواختی وجود نداشت. سنی‌های اهل طریقت که خود بیشتر اهل خواندن هستند از حضور و اجراهای ما استقبال می‌کردند و برای همخوانی با ما تشویق می‌شدند. چون که آنها گروه‌هایی دارند که کارشان اجرای انشاد دینی است.

نصری با اشاره به اینکه کارهایی که ما در آنجا اجرا می‌کردیم با موضوع مناجات پروردگار، مدح پیامبر(ص) و مکان‌هایی که شرایط به ما اجازه می‌داد ثنای اهل‌بیت(ع) بود، ادامه داد: اهل طریقت نسبت به اهل‌بیت(ع) ارادت بسیاری دارند و با خوشحالی از اجراهای ما استقبال می‌کردند. در میانمار به بزرگ اهل طریقت خلیفه می‌گویند. از ما بسیار استقبال کرد. وقتی وارد مسجد آنها شدیم دیوارهای مسجد با تصاویری مربوط به کربلا و تمثال‌هایی منتسب به ائمه مزین شده بود و در آنجا بود که احساس نمی‌کردیم در میان اهل‌سنت هستیم.

مسئول گروه تواشیح مشکات خوزستان افزود: استقبال بسیار خوبی از ما شد به طوری که در برخی از جاها مشاهده کردیم تصاویر گروه را به صورت بنر برای استقبال در محل اجراهای ما نصب کرده بودند.

وی گفت: تمام تلاش ما بر این بود که با اجرای این برنامه‌ها وحدت میان مسلمانان بیشتر شود و آنها بدانند که پیامبر و قرآن و دین ما یکسان است. در یکی از مساجد میانمار که برای اجرای برنامه رفته بودیم به آن مسجد بازار می‌گفتند چون که در وسط بازار قرار داشت و مسجد بزرگی بود. با استقبال خوبی مواجه نشدیم. آنها می‌گفتند که اینها را بیرون کنید. برای چه به اینجا آمده‌اند؟ امام جماعتشان معتدل بود. با هزار زحمت وارد مسجد شدیم و شروع به خواندن کردیم. پس از آنکه اجرای برنامه به پایان رسید آنها که به ما اعتراض داشتند متوجه شدند که ما هم همچون آنها به همه مبانی اسلامی معتقدیم و احترام می‌گذاریم. وقتی که اجرای ما به پایان رسید یکی از اعتراض‌کنندگان برخاست و با همراهی یک قطعه را شروع به خواندن کرد و بقیه هم با او همراهی کردند. بعضی‌ها هم که از اجرای ما لذت برده بودند آمدند و تشکر کردند و با ما عکس یادگاری گرفتند. ما در آنجا اثری را با موضوع مناجات و مدح حضرت رسول(ص) اجرا کردیم.

وی ادامه داد: یکی از دلایل حضور ما در این سفر همین بوده است که پیام نزدیکی همه مسلمانان در دنیا منتشر شود. برخلاف آنچه که در تبلیغات می‌بینیم اختلاف در این کشورها میان مسلمانان و بودایی‌ها نیست. بیشتر این اختلافات طایفه‌ای است. ما در آنجا مشاهده کردیم که شیعیان بسیار مورد احترام هستند و با دولت مرکزی ارتباط خوبی دارند. مردم تایلند بسیار مردم خوبی بودند و برخلاف آنچه که تصور می‌شود پایبند به اصول هستند و با افرادی که به منظور دیگری وارد کشورشان می‌شوند برخورد خوبی ندارند. مردم تایلند اصلاً دوست ندارند که کسی نامی از برخی مناطق خاص کشورشان را به زبان بیاورند.

نصری گفت: در کل سفر خوبی بود و سفرنامه ما هم در حال آماده شدن است که کامل آن حتماً در اختیار ایکنا قرار خواهد گرفت.

captcha