فراخوان دهمین جشنواره علامه حلی/ ارائه 1340 اثر در دوره نهم
کد خبر: 3615789
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳
مظاهری خبر داد:

فراخوان دهمین جشنواره علامه حلی/ ارائه 1340 اثر در دوره نهم

گروه حوزه‌های علمیه: مدیر اجرایی جشنواره علامه حلی از اعلام فراخوان دهمین دوره این جشنواره از ابتدای تیرماه خبر داد و با بیان اینکه 25 هزار اثر در جشنواره نهم دریافت شد گفت: از مجموع آثار دریافتی در جشنواره نهم، هزار و 340 اثر قرآنی به دبیرخانه رسیده است.

مهدی مظاهری، مدیر اجرایی نهمین دوره جشنواره علامه حلی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: نهمین دوره این جشنواره هم اکنون در مراحل پایانی خود به سر می‌برد و فراخوان دوره جدید نیز آغاز شده است.

وی اظهار کرد: فراخوان دهمین دوره این جشنواره از ابتدای تیرماه آغاز شده است و تا 15 دی ماه طبق روال سال‌های گذشته ادامه خواهد یافت.

مظاهری با بیان اینکه از سال‌های قبل به تدریج دبیرخانه‌های استانی فعال شده‌اند تصریح کرد: در برپایی این دوره از جشنواره تمامی دبیرخانه‌های استانی فعال هستند و آثار طلاب زن و مرد را در استان‌های خود دریافت کرده و بعد از ارزیابی به دبیرخانه قم ارسال می‌کنند.

مدیر اجرایی نهمین جشنواره علامه حلی با بیان اینکه هر استان نفرات برتر استان خود را در هر دوره تجلیل و به دبیرخانه قم معرفی می‌کنند عنوان کرد: جشنواره کشوری نیز آذرماه هر سال برگزار می شود که تاکنون 9 دوره آن برگزار شده است.

مظاهری با بیان اینکه امسال برای فراخوان دهمین جشنواره علامه حلی در بخش ویژه که هر سال آن را داریم سه شاخه علمی در نظر گرفته شده است و طلاب می‌توانند آثار خود را در این محورهای ویژه در کنار محورهای عمومی ارسال کنند.

مدیر اجرایی جشنواره علامه حلی عنوان کرد: نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی یکی از این محورهاست که در راستای برپایی کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم که تحت اشراف آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی و با مدیریت حجت‌الاسلام و المسلمین رضایی اصفهانی در حال برگزاری است انتخاب شده است و در واقع نوعی سفارش مقاله به این همایش است.

وی با اشاره به دومین شاخه بخش ویژه تصریح کرد: شاخه دیگر این بخش قرآن و علوم انسانی است که این رشته نیز با توجه به برگزاری اولین  کنگره قرآن و علوم انسانی توسط جامعة‌المصطفی(ص) در بخش ویژه انتخاب شده است تا آثار طلاب در این کنگره نیز مورد ارزیابی قرار گیرند.  

مظاهری به سومین رشته علمی در بخش ویژه اشاره و عنوان کرد: سومین رشته نیز با موضوع الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است که در سالیان اخیر این موضوع مورد اهتمام جدی رهبر معظم انقلاب بوده است و حوزه علمیه نیز در بحث تدوین مولفه‌های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت قدم‌هایی برداشته است.

مدیر اجرایی نهمین و دهمین جشنواره علامه حلی با بیان اینکه هنوز فراخوان دهمین دوره با توجه به تعطیلی حوزه‌های علمیه به صورت جدی انجام نشده است بیان کرد: با بازگشایی حوزه‌های علمیه و مراکز آموزشی اطلاع‌رسانی وسیعی برای فراخوان این دوره نیز انجام خواهد شد، اگرچه جشنواره به‌قدری شناخته شده است که سالانه هزاران اثر به آن ارسال می‌شود.

مظاهری به نهمین دوره این جشنواره اشاره کرد و ادامه داد: در این دوره از جشنواره، 26 دبیرخانه استانی ایجاد شده بود که آثار را دریافت و مورد ارزیابی قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: در این دوره 25 هزار اثر به جشنواره و دبیرخانه‌های استانی واصل شد که برخی از استان‌ها، کار ارزیابی را انجام داده و نفرات برتر نیز مشخص شده‌اند و مراسم تجلیل نیز برگزار خواهد شد.

مدیر اجرایی جشنواره علامه حلی با اشاره به نحوه راهیابی آثار به مرحله کشوری بیان کرد: آثاری که موفق شوند نمرات بالای 80 را کسب کنند از سوی دبیرخانه استانی به شورای علمی جشنواره راه می‌یایند و مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

مظاهری با بیان اینکه حدنصاب ملاک راهیابی به مراحل بالاتر است عنوان کرد: در دوره هشتم این جشنواره، 66 نفر و در  دوره هفتم بیش از 90 نفر حدنصاب لازم برای ورود به مرحله کشوری را کسب کردند لذا آمار متناسب با وضعیت کیفی و کسب حدنصاب در هر سال متغیر است.

وی با بیان اینکه آثار در سه قالب کتاب، مقاله و پایان نامه ارایه و طلاب شرکت‌کننده سطح‌بندی می‌شوند عنوان کرد: موضوع جشنواره آثار مرتبط با موضوعات دینی از بانوان و برادران طلبه تا 31 سال سن است.

وی افزود: یکی از این رشته‌ها، رشته تفسیر و علوم قرآنی است که هزار و 340 اثر در نهمین دوره در این زمینه به جشنواره ارسال شد که 862 عدد از سوی طلاب برادر و 487 اثر نیز از سوی بانوان طلبه به جشنواره رسیده است.

مظاهری تصریح کرد: از این تعداد آثار رسیده در رشته تفسیر و علوم قرآنی، 308 اثر پایان نامه و تحقیقات پایانی است؛ 25 اثر نیز کتاب است که حتی کتابی با زبان ژاپنی نیز به دبیرخانه جشنواره واصل شد  و مابقی یعنی هزار و هفت اثر نیز به صورت مقاله ارسال شده است.

مدیر اجرایی جشنواره علامه حلی با بیان اینکه در نهمین دوره به صورت آزمایشی سن شرکت‌کنندگان از 31 به 40 افزایش یافت اظهار کرد: البته از دوره دهم مجددا سن شرکت کنندگان به همان 31 سال تغییر یافت.

مظاهری در مورد چرایی این تصمیم گفت: یکی از دلایل آن ارسال آثار بسیار زیاد است که فرایند ارزیابی و داوری با زحمت بسیار زیادی صورت می‌گیرد و از طرف دیگر نیز قرار است آثار افراد بالای 31 نیز  در قالب جشنواره‌های دیگر مانند مقاله‌نویسی و کتاب سال مورد ارزیابی و داوری قرار گیرد.

captcha