10 سال فعالیت آتش به اختیار مؤسسه «معجزه جاوید»
کد خبر: 3616861
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰
با یاوران وحی/6

10 سال فعالیت آتش به اختیار مؤسسه «معجزه جاوید»

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مؤسسه معجزه جاوید از جمله مراکز مردمی خودجوشی است که به‌دلیل علاقه‌مندی به بسط و گسترش فعالیت‌های قرآنی در غرب استان تهران با آتش به اختیار و بدون اتکا به بودجه‌های دولتی بنا نهاده شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ششمین نشست «با یاوران وحی» با معرفی مؤسسه قرآنی معجزه جاوید با مدیریت عقیل وطن‌دوست امروز، 18 تیرماه در سالن اجتماعات این خبرگزاری برگزار شد.
این مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن توسط مرتضی اوحدی، قاری و حافظ کشورمان آغاز شد و در ادامه عقیل وطن‌دوست، مدیر مؤسسه معجزه جاوید توفیق ورودش به عرصه قرآن را از دوران کودکی‌اش می‌داند و می‌گوید: «به لطف پدر و مادرم از کودکی در خدمت قرآن بودم و با این جلسات آشنا شدم».
10 سال فعالیت آتش به اختیار مؤسسه «معجزه جاوید»/ درخواست نمایندگی ایکنا در غرب استان تهران
وی که دارای کارشناسی رشته الهیات گرایش فقه و مبانی حقوق است، اظهار می‌کند: «هنگامی که در مقطع راهنمایی و دبیرستان مشغول به تحصیل بودم در مسابقات قرآن شهرستان محل زندگیمان که قوچان از استان‌های خراسان رضوی بود، شرکت کردم و بعضاً نیز حائز رتبه نیز شدم».
وطن‌دوست که سالیان تحصیل در دانشگاه نیز مشغول به فعالیت‌های قرآنی بوده و در مسابقات قرآن متعدد نیز حضور پیدا کرده است، اضافه می‌کند: «در ادامه مشغول به خدمت سربازی در دارالقرآن نیروی هوایی ارتش شدم و در دوره‌ها تربیت مربی قرآن و مشابه آن حضور پیدا کردم و پس از آن شش سال با دارالقرآن عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی فعالیت و همکاری داشتم و هنگامی که از سال ۷۷ به فردیس کرج آمدم در مسجد صدیقةالزهرا(س) مشغول به فعالیت‌های قرآنی شدم».
مدیر مؤسسه قرآنی معجزه جاوید با اشاره به احساس نیازی که در محل سکونتش به بسط و گسترش فعالیت‌های قرآنی در کرج می‌کند در بحث مؤسسات قرآنی ورود پیدا می‌کند، عنوان می‌کند: «سال 1386 موفق شدم تا مجوز تأسیس را از اداره تبلیغات اسلامی جنوب کرج اخذ کنم و چند سال آینده نیز مجوز فعالیت مؤسسه را از ارشاد گرفتم».
علت نامگذاری مؤسسه به معجزه جاوید
وطن‌دوست در خصوص وجه تسمیه و علت نامگذاری مؤسسه به معجزه جاوید، می‌گوید: «در ابتدای اسم «معراج» را برای مؤسسه انتخاب کردم که به دلیل مشابهت اسم، عنوانش انتخاب نشد. به ذهنم آمد که چه چیزی بهتر از اینکه عنوان یگانه معجزه پیامبر(ص) را که قرآن است بر مؤسسه بگذارم که سپس عنوان مؤسسه با این نام ثبت شد».
این مؤسسه دارای اعضای هیئت مدیره سه نفر متشکل از غلامرضا رضاپور، حسن رضاپور و عقیل وطن‌دوست به‌عنوان مدیر‌عامل این مؤسسه است که فعالیتش را با هدف‌گذاری فعالیت‌های قرآنی حداقل در محدوده استان البرز و غرب استان تهران انجام داده است.
وی ادامه می‌دهد: «به دنبال این هدف‌گذاری در نظر گرفتیم تا سالیانه یک شعبه به فعالیت‌های مؤسسه اضافه کنیم و محدوده فعالیت‌هایمان را گسترش دهیم».
وطن‌دوست اظهار می‌کند: «در سال اول، نخستین دوره تربیت مربی مهد و پیش‌دبستانی استاد محسنی از مشهدالرضا(ع) با حضور 50 نفر تشکیل شد و هدف نیز این بود که افراد تربیت شده جذب مراکز قرآنی شوند».
10 سال فعالیت آتش به اختیار مؤسسه «معجزه جاوید»/ درخواست نمایندگی ایکنا در غرب استان تهران
تأثیر تربیت قرآنی از کودکی
مدیر مؤسسه معجزه جاوید با اشاره به اینکه دوره‌های این مرکز بیشتر در زمینه مهد و پیش‌دبستانی قرآن است، عنوان می‌کند: «اگر فرزندان از کودکی با زمینه‌های قرآنی سوق پیدا کنند و با فرهنگ قرآنی و دینی آشنایی پیدا کنند یقیناً تأثیرات زیادی خواهد داشت».
وی می‌گوید: «هدف این است که فرزندان بتوانند با آیات و احادیث کاربردی آشنا شوند. هر چند در کنار آن نیز دوره‌های روخوانی، روان‌خوانی، حفظ، مفاهیم و ترجمه و تفسیر قرآن ویژه بزرگسالان و سایر فعالیت‌های جانبی و فوق برنامه فرهنگی و هنری انجام می‌گیرد».
وطن‌دوست با اشاره کوتاه و اجمالی به فعالیت‌های فوق برنامه این مؤسسه عنوان می‌کند: «برپایی مسابقات مختلف شامل پیامکی، کتاب‌خوانی، حفظ 15 حدیث امام زمان(عج)، تفسیر سوره حجرات، حفظ سوره فجر، ختم غیرحضوری و حضوری قرآن و...، نمایشگا‌ه‌ها بالغ بر برپایی 15 نمایشگاه قرآن در شهریار و ملارد و سه نمایشگاه در فردیس، نمایشگاه بیت‌الاحزان در ایام فاطمیه و مناسبتی، همایش‌هایی با موضوع علم از منظر قرآن به مناسبت روز دانشجو، سبک زندگی اسلامی، نخستین همایش پیش‌دبستانی شهر اندیشه در سال 87 و همچنین برپایی کارگاه‌های آموزشی و مهارت‌افزایی معلمان و ...از جمله این فعالیت‌ها است».
تربیت هزار قرآن‌آموز طی 10 سال
مؤسسه معجزه جاوید با گذر 10 ساله از فعالیتش بالغ بر هزار قرآن‌آموز دارد و با برپایی دوره‌های تربیت معلم مهد و پیش‌دبستانی از سال 86 تاکنون توانست 3 هزار مربی در تهران، کرج، ملارد و شهریار، سمنان، فاروج و خراسان شمالی برگزار کند.
وی ادامه می‌دهد: «از دیگر فعالیت‌ها و اهداف مؤسسه برقراری ارتباط مشترک با دیگر نهادها بوده است چنانکه طی این بازه زمانی با اداره آموزش و پرورش، هلال احمر، بسیج و سپاه پاسداران و همچنین کمیته‌ امداد در برپایی مسابقات و برپایی برنامه‌های اوقات فراغت و نشاط و تعالی همکاری داشته‌ایم».
مؤسسه معجزه جاوید به مانند دیگر مؤسسات دارای چارت اداری چون مدیریت، معاون آموزشی، اداری و پشتیبانی و تبلیغات است.
شعب مؤسسه معجزه جاوید
وطن‌دوست درخصوص شعبه‌های این مؤسسه اظهار می‌کند: «هدف این مؤسسه ایجاد شعبه‌ها و سپس استقلال آنها در صورت توانایی است. امروزه این مرکز دارای شعبه مرکزی در فردیس، شعبه‌ای در مارلیک، شهریار و تهران(خلیج) است».
مدیر مؤسسه معجزه جاوید ادامه می‌دهد: «در گذشته چهار شعبه دیگر نیز در شهر فردیس داشتیم که با توجه به اینکه از ابتدا هدف مؤسسه ایجاد استقلال شعبه‌ها در صورت توانایی و ظرفیت است به این دلیل این شعب مجوز خانه قرآن را از سازمان تبلیغات اسلامی دریافت کرده‌اند و به صورت مستقل مشغول به فعالیت هستند که فعالیتشان نیز با استقبال روبرو شده است».
وطن‌دوست با اشاره به برپایی دوره‌های سطح ارتقای مربیان در مؤسسات  و بازرسی از دوره‌های شعب، عنوان می‌کند: «طی جشن فارغ‌التحصیلی از مربیان برتر در هر رشته و همچنین شعبی که دارای عملکرد خوبی هستند تشویق و تجلیل می‌شود که این موجب ایجاد حس رقابت سالم میان شعب است».
10 سال فعالیت آتش به اختیار مؤسسه «معجزه جاوید»/ درخواست نمایندگی ایکنا در غرب استان تهران
ادغام اتحادیه‌ها آری یا خیر؟
مدیر مؤسسه معجزه جاوید درخصوص ادغام اتحادیه‌ها، اظهار می‌کند: «اتحادیه‌ها بیشتر درگیر این تشکیلات شده‌اند به گونه‌ای که این درگیری موجب لطمه، خسران و صدمه زدن به مؤسسات شده است. اتحادیه‌ها باید وظایف ذاتی خود را انجام دهند چه در هنگام ادغام و چه پس از آن و چه پیش از آن البته این موضوع و عدم انجام آن از سوی اتحادیه‌ها نباید مؤسسات را از وظیفه اصلیشان دور کنند».
وطن‌دوست با پیشنهاد اینکه در هر شهرستان اتاق فکر قرآنی تشکیل شود، بیان می‌کند: «این موجب می‌شود تا فعالیت‌های قرآنی به صورت منسجم‌تر تشکیل شود. همچنین کارگروه‌های مختلف در حوزه مالی، اقتصاد و مدیریتی و آموزش باید تشکیل شود تا فعالیت مؤسسات نمود بیشتر و بهتری داشته باشد».
وی با اشاره به اینکه یکی از ضعف‌های موجود فقدان محتوای آموزشی مناسب هر منطقه است، می‌گوید: «باید محتوای آموزشی متناسب با هر منطقه برنامه‌ریزی شود تا مشکلات آنها برطرف شود. همچنین هنگامی که انتقاد و نقدی داریم باید به دنبال ارائه راه‌حل برای برطرف شدن آن مشکل باشیم نه اینکه بی‌تفاوت از کنار آن عبور کنیم».
مدیر مؤسسه معجزه جاوید با اشاره به برپایی اردوهای زیارتی ـ سیاحتی و تفریحی یک تا چند روزه قرآن‌آموزان به همراه مربیان، عنوان می‌کند: «این برنامه‌ها با استقبال از سوی قرآن‌آموزان همراه بوده است».
توصیه مدیر مؤسسه معجزه جاوید به مدیران دیگر مؤسسات
وطن‌دوست به سایر مدیران مؤسسات قرآنی ـ مردمی توصیه می‌کند: «باید توکل به خدا داشته باشند و یقین داشته‌ باشند که با پشتکار می‌توانند روز به روز موفق‌تر عمل کنند. همچنین سعی کنند تا اطلاعاتشان را با حضور در دوره‌های مدیریت به‌روز‌رسانی کنند که این موضوع در روند پیشرفت کارشان نقش مؤثری دارد».
وی همچنین از مسئولان خواست تا به فعالیت‌های قرآنی ـ مردمی که به صورت خودجوش و همراه با علاقه انجام می‌گیرد، بها دهند و می‌گوید: «مسئولان تا دغدغه نداشته باشند نمی‌توانند مشکلات را حل کنند هرچند این موضوع و بی‌توجهی آنها موجب سلب مسئولیت از ما مدیران مؤسسات قرآنی ـ مردمی نمی‌کند بلکه باید با همه توان بیش از پیش در این مسیر گام بگذاریم».
‌مدیر مؤسسه معجزه جاوید در پایان این نشست از حمید صابرفرزام، مدیرعامل خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درخواست کرد با توجه به ظرفیت و توانایی این مؤسسه در غرب استان تهران و به‌دلیل شناخته شدن به‌عنوان خبرنگار مرتبط با ایکنا در میان دستگاه‌های قرآنی شهریار، ملارد و کرج، خواستار راه‌اندازی نمایندگی از تنها خبرگزاری تخصصی قرآن در غرب استان تهران شد.
او که در حال حاضر به‌عنوان مسئول انجمن قرآن شهریار و ملارد مشغول فعالیت هست. همچنین در سال ۸۹ در آموزش و پرورش جذب می‌شود و به‌عنوان معلم رسمی در مدارس مشغول فعالیت می‌شود.
گزارش تصویری این خبر را اینجا ببینید.
مطالب مرتبط
captcha