تأثیر وقف در جامعه امروز
کد خبر: 3617075
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۳

تأثیر وقف در جامعه امروز

گروه اجتماعی: وقف به‌عنوان یک سیستم پویا و بازوی نیرومند، کارکردی مؤثر در ساماندهی امور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی، مذهبی و کالبدی جامعه برعهده گرفته است، بهره‌گیری بهینه از منابع و توانمندی‌های این نهاد مردمی که برگرفته از اعتقادهای دینی انسان است، می‌تواند منجر به رشد و توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه شود.

به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از آذربایجانشرقی، وقف به‌عنوان یک سیستم پویا و بازوی نیرومند، کارکردی مؤثر در ساماندهی امور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی، مذهبی و کالبدی جامعه برعهده گرفته است. بهره گیری بهینه از منابع و توانمندیهای این نهاد مردمی، که برگرفته از اعتقادهای دینی انسان است، میتواند منجر به رشد و توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه شود. که نتیجه نهایی آن به یقین دستیابی به عدالت اجتماعی خواهد بود. موقوفات، در هر زمان و مکانی، تقریباً همه نیازهای جامعه را پوشش می دهند؛ به صورتی که در هر زمانی، خلأ در بخشی از جامعه به وجود میآید، واقفان خیراندیش و آگاه در صدد پرکردن این خلأ، موقوفات جدید را ساماندهی میکنند. نهاد وقف علاوه بر آثار فرهنگی، مذهبی، آموزشی، اقتصادی و اجتماعی، آثار جغرافیایی مهمی را نیز همراه دارد. در سرتاسر سرزمینهای اسلامی بسیاری از عناصر کالبدی و چشم اندازهای جغرافیای، درنتیجه اعتقاد به پدیده ی وقف پدیدار شدهاند.

باید کاری کرد که مردم با وقف و آثار آن آشنا شوند

حجت‌الاسلام محمد پرورش، رئیس اوقاف و امور خیریه شبستر در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: هرچه وقف رونق یابد و مردم از آن بهره‌مند شوند، مبنای دینی تقویت می‌شود. باید کاری کرد که مردم با وقف و آثار آن آشنا شده و به وقف ترغیب و تشویق شوند.
وی افزود: وقف فقط در مال نیست، بلکه در فکر و کارهای فرهنگی و تمام آنچه که انسان دارد، می‌‌تواند راه پیدا کند.
وی با اشاره به نقش وقف برای رسیدن به توسعه‌ای پایدار خاطرنشان کرد: وقف می‌تواند راهگشا‌ی حل مسائل و مشکلات و نيازهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و مذهبی جامعه باشد، اما تأکيد بيشتر بر امر توسعه علمی و تحقيقاتی از طريق وقف و بنيادهای وقفي به منظور رسيدن به توسعه‌ای پايدار است.
حجت‌الاسلام پرورش وقف را زمینه‌ای برای ماندگاری انسان دانست و ادامه داد: آنچه که حیات انسان و زمینه ماندگاری انسان را فراهم می‌کند، وقف است و ذخیره مستحکمی برای آخرت است تا بعد از اینکه حیات ظاهری از او گرفته شد در تمام عالم باقی این اجر همراهش باشد و همین امر او را به بهشت ببرد.
رئیس اوقاف و امور خیریه شبستر یادآور شد: واقفین بدانند امروز به چه چیزی بیشتر نیاز است و برای عموم مردم فایده دارد در آن موارد وقف کنند.
وی افزود: يکی از مهم‌ترين تمهيدات دين اسلام در راستای دور‌انديشی و تأمين آينده مسلمين و فرزندان ايشان، پايه‌ريزی سنت حسنه وقف است.
حجت‌الاسلام پرورش بااشاره به مزایای رونق یافتن وقف تاکید کرد: هرجه وقف رونق یابد و مردم از آن بهره‌مند شوند، مبنای دینی تقویت می‌شود. باید کاری کرد که مردم با وقف و آثار آن اشنا شده و به وقف ترغیب و تشویق شوند.
یکی از بهترین نوع تخصیص مال، وقف است

صمد صادقی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کلیبر، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: یکی از بهترین نوع تخصیص مال، وقف است که انسان مومن قسمتی از مالش را در جهت رفع مشکل موسسه‌های خدمات رسانی به اجتماع و نیازمندان وقف می‌کند که به طور دائم صرف آن شود.
وی، افزود: فعالیت در زمینه اوقاف بسیار حساس است و باید در حفظ و نگه‌داری موقوفات و توسعه فرهنگ وقف تلاش کنیم.
وی از مهم‌ترین آسیب‌های وقف گفت و خاطرنشان کرد: عدم بیان احکام و بیگانه بودن مردم با احکام وقف، عدم اجرای دقیق نیات واقفان، سهل‌انگاری برخی متولیان از مهمترین آسیب‌های وقف قلمداد می شوند.
صادقی سنت حسنه وقف را در رفع کمبودهای جامعه تاثیرگذار دانست و ادامه داد: هر کجا در جامعه مشکلی بوده با کمک واقفان و خیران وقف شده و اکنون نیز باید در راستای رفع کمبودهای جامعه سنت حسنه وقف انجام شود.
وی یادآور شد: سنت حسنه وقف باید متناسب با نیاز جامعه باشد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کلیبر، ادامه داد: خداوند به واقفان ضمانت داده که اگر در راه خدا وقف کرده و موقوفات داشته باشند خود خداوند مستقیما آن را دریافت می‌کند که در این بین هیچ تضمینی بالاتر از تضمین خدا نیست و باید انسان از اموال و چیزهایی در راه خدا بگذرد که ارزشمند باشند و از این مهم نباید در موقوفات غفلت کرد.
وی افزود: از دیدگاه اسلام مالک فقط خداست و چه بهتر که انسان اموال و املاکی که به امانت نزد اوست، از طریق وقف ماندگار کند.  
صادقی با اشاره عوامل موثر در حفظ مواریث وقف تاکید کرد: عملکرد اوقاف و اهمیت دادن مردم به مسائل شرعی وقف، در احیا و حفظ مواریث وقف موثر است.
captcha