جلسه قرآن بازار تهران؛ کاسبانی که تنها رزق را از خدا می‌خواهند + عکس
کد خبر: 3617082
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳
در یک روز گرم تابستان؛

جلسه قرآن بازار تهران؛ کاسبانی که تنها رزق را از خدا می‌خواهند + عکس

گروه جلسات و محافل: جلسه قرآن مجید خدایاری در مسجد ملک‌آباد با حضور جمعی از کسبه بازار تهران از جمله پارچه‌فروش‌ها، فرش‌فروش‌ها و جوراب‌باف‌ها برگزار شد؛ آن‌ها ساعاتی را از کسب و کار فاصله می‌گیرند و در کنار رحل قرآن می‌نشینند؛ چرا که تنها، خدا را رزاق می‌دانند.

کاسبان قرآنی که رزق و روزی را به خدا سپردند+عکس

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه قرآن مجید خدایاری، قاری و مدرس قرآن، روز گذشته، یکشنبه، 18 تیرماه از ساعت 18 الی 19:30 در مسجد ملک‌آباد واقع در چهارراه گلوبندک(بازار)، روبروی امامزاده سیدناصرالدین(ع)، کوچه محمدرضا کربلایی با حضور جمعی از قرآن‌آموزان از صنوف مختلف بازار از جمله پارچه‌فروشها، فرش‌فروش‌ها و جوراب‌باف‌ها برگزار شد.

کاسبان قرآنی که رزق و روزی را به خدا سپردند+عکس

در بدو ورود به مسجد، حیاطی با طراحی سنتی با حوض آبی و ماهی‌های قرمز درون آن، دوران گذشته را که ـ در حال حاضر صرفاً می‌توان در تصاویر نمونه آن را دید ـ تداعی می‌کند. قرآن‌آموزان که اکثراً از کاسبان بازار تهران هستند، پس از یک روز کاری سخت و حساب و کتاب، در حیاط مسجد با چای و شیرینی پذیرایی شده و سپس وارد جلسه قرآن می‌شوند.

حکایت پذیرایی چای، شیرینی و بستنی و...، از زبان استاد جلسه، مجید خدایاری شنیدنی بود که در این‌باره گفت: هر هفته، یکی از اعضای جلسه، بانی پذیرایی می‌شود و در بعضی هفته‌ها به دلیل اشتیاق همگان بر سر اینکه چه کسی بانی شود، سخت بحث می‌شود.

کاسبان قرآنی که رزق و روزی را به خدا سپردند+عکس

بنای مسجد ملک‌آباد که بیش از 400 سال قدمت دارد، بیست سال است که میزبان جلسات قرآن به مدیریت اساتید رضازاده، گودرزی، ودود غلامزاده و هم‌اکنون مجید خدایاری است. در زمان مناسب خرید و فروش بازاریان، جمعی از بازاریان روزی خود را دست خداوند متعال سپرده‌اند و ساعتی پای رحل قرآن نشسته و به تلاوت و استماع کلام وحی می‌پردازند.

در این جلسه قرآن، اعضاء، آیاتی از ادامه درس جلسه را تلاوت می‌کنند و هرکس در پایان تلاوتش، دعا می‌کند و حاضرین آمین می‌گویند. در خلال تلاوت‌ها نیز، مجید خدایاری به بیان برخی نکات معنایی و تفسیری آیات می‌پردازد.

مجید خدایاری در هفت‌سالگی وارد هیئت زینبیه زنجانی‌های مقیم تهران شده است و از همانجا، خدمت استاد محمدتقی مشهد، زانوی تلمذ زده است. خدایاری با تشویق‌‌های محمدتقی مشهد، خیلی علاقه‌مند به فضای قرآنی شد.

کاسبان قرآنی که رزق و روزی را به خدا سپردند+عکس

این قاری و مدرس قرآن از سال 54 با مرحوم استادان بیوک اصل‌محمدی و حبیب مهکام آشنا شد و اولین کسی که وی را به تدریس واداشت، حبیب مهکام بود. مهکام، یک جلسه قرآن خصوصی‌ نزدیک منزل خدایاری اداره می‌کرد که پس از حدود دوماه به علت مشغله زیاد، نتوانست به آن جلسه بیاید و خدایاری را که نوجوانی 15ساله بودم، جانشین خود کرد و در جواب کسانی که به این اقدام استاد، اعتراض کردند، گفته بود: «یعنی شما می‌گویید که من اشتباه می‌کنم؟ من که ایشان را جای خودم می‌گذارم، خیالم راحت است» و خدایاری آن جلسه را 16-17 سال اداره کرد.

مجید خدایاری از سال 59 با استادان موسوی‌بلده و سیدمحسن خدام‌حسینی آشنا شده  و در دارتحفیظ القرآن الکریم، شاگردی سیدمحسن موسوی‌بلده را کرده است.

کاسبان قرآنی که رزق و روزی را به خدا سپردند+عکس

جلسات دیگر این قاری ممتاز، شنبه شب‌ها از ساعت 19 الی 22 به نشانی بلوار مرزداران، خیابان ناهید جنوبی، گلستان 5 در حسینیه حضرت ابالفضل(ع)؛ یکشنبه‌ها ساعت 14:30 الی 16:30 در دانشگاه بقیةالله(عج) واقع در خیابان شیخ بهایی جنوبی جلسه‌داری می‌کند. سپس از ساعت 18 الی 19:30 در مسجد ملک‌آباد واقع در چهارراه گلوبندک، روبروی امامزاده سیدناصرالدین(ع)، کوچه محمدرضا کربلایی جلسه قرآن را برپا می‌کند. همچنین این قاری ممتاز کشورمان، روزهای چهارشنبه نیز در دانشگاه ستاری، واقع در انتهای خیابان شمشیری، کلاس حفظ قرآن برگزار می‌کند. خدایاری پنجشنبه‌ها در یکی از سالن‌های تالار شمس برای انگلیسی‌زبانان مقیم ایران، تدریس قرآن کریم به زبان انگلیسی دارد. 


مطالب مرتبط
captcha