گامی برای نمایندگی خدا
کد خبر: 3617158
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷
آیت‌الله صدیقی عنوان کرد:

گامی برای نمایندگی خدا

گروه اجتماعی: امام جمعه موقت تهران گفت: همه آمده‌ایم تا رنگ خدایی بگیریم و نهادینه کردن صفات الهی گامی برای نمایندگی خدا شدن است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، آیت‌الله کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، شامگاه یک‌شنبه 18 تیرماه در آیین تجلیل از ذاکر روشن‌ضمیر اهل‌بیت (ع) به پاس نیم‌قرن خدمت به مجلس حسینیان، حاج اصغر گنج‌خانلو (زنجانی) که در حسینیه اعظم زنجان برگزار شد، اظهار کرد: پروردگار متعال عالم و آدم را برای خودش خلق کرده و عالم نقاشی خدا است.

آیت‌الله صدیقی با اشاره به آیه 50 از سوره مبارکه طه و بیان اینکه خدای متعال آیات مختلفی در خصوص معرفی اهداف آفرینش دارد، تصریح کرد: در این آیه شریفه می‌خوانیم: «قَالَ رَبُّنَا الَّذِي أَعْطَى كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَى؛ گفت پروردگار ما كسى است كه هر چيزى را خلقتى كه درخور اوست داده سپس آن را هدايت فرموده است». بر همین اساس ایراد بزرگی است که انسان باشیم و شعور و تفکر داشته باشیم ولی نتوانیم زندگی خود را معنا کنیم.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه انسان برای ماندن نیامده، ما خدایی هستیم و باید به خدا برگردیم، تاکید کرد: خدای متعال راه را به ما نشان داده تا مسیر را اشتباه نرویم و راه سعادت را گم نکنیم.

وی با اشاره به بخشی از آیه 37 از سوره مبارکه آل‌عمران «وَأَنْبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا»، گفت: هر بذری که در خاک کاشته می‌شود مسیر خود را طی کرده و به سوی کمال نهایی خود رشد می‌کند و اینکه کفار در روز قیامت و زمانی که آنچه پیش فرستاده‌اند را می‌بینند آرزوی خاک بودن دارند و می‌گویند «‌يَا لَيْتَنِي كُنْتُ تُرَابًا» اشاره به این دارد که خاک بذرپرور بود و آن را در فطرت خود رشد داد ولی کفار در مسیر کمال الهی که خداوند در فطرت نوع بشر قرار داده، گام برنداشتند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به مساله تولی و تبری و اهمیت آن در دین مبین اسلام گفت: همه عاشقان اهل بیت(ع) باید استکبارستیز باشند، اینکه دعای ندبه بخوانیم ولی با استکبار بسازیم، درست نیست زیرا تولی و تبری جدای از هم نیستند و همانطور که در قرآن کریم اشاره شده و در زیارت عاشورا نیز میخوانیم کفر به طاغوت مقدم بر ایمان است. «‌فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى لَا انْفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ؛ پس هر كس به طاغوت كفر ورزد و به خدا ايمان آورد به يقين به دستاويزى استوار كه آن را گسستن نيست چنگ زده است و خداوند شنواى داناست».

آیت‌الله صدیقی با اشاره به سه قدم که بذر الهی را در وجود نوع بشر رشد و پرورش میدهد، تاکید کرد: اولین پایه و مبنا در این مسیر عقیده است زیرا با عقیده است که انسان مطیع بی چون و چرای خدا و ولی خدا می‌شود و اولین چیزی که در قبر از انسان سوال میشود همین مساله است «فمن ربک».

وی در خصوص دومین مساله، افزود: «خلق الله آدم على صورته» اینکه خدای متعال انسان را به صورت خودش خلق کرده تاکید بر این دارد که باید فضایل اخلاقی را در مسیر الهی کسب کنیم وقتی در دعاهای مختلف به صفات الهی اشاره می‌کنیم، علاوه بر خواندن این دعاها باید تلاش کنیم این صفات جزئی از وجود ما باشد عدل و مهربانی و رزاقیت را در رفتار خودمان نهادینه کنیم.

وی افزود: اگر رزاقیت را در خودمان نهادینه کردیم و در راستای رفع نیازهای مردم گام برداشتیم این یعنی رازقیت و حرکت در مسیر نمایندگی خدای متعال. زیرا همه آمده‌ایم تا رنگ خدایی بگیریم.

آیت‌الله صدیقی با اشاره به گام سوم که رفتار است، گفت: اخلاق رفتار را شکل می‌دهد و رفتار به دنبال عقیده حاصل می‌شود و عقیده، سرمایه‌ای است که انسان را الهی می‌کند وگرنه ابلیس ۶ هزار سال خدای متعال را عبادت کرد و بلعم باعور کسی بود که خدای متعال در آیه 175 سوره مبارکه اعراف در مورد او می‌فرماید: «وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِي آتَيْنَاهُ آيَاتِنَا فَانْسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَانُ فَكَانَ مِنَ الْغَاوِينَ؛ و خبر آن كس را كه آيات خود را به او داده بوديم براى آنان بخوان كه از آن عارى گشت آنگاه شيطان او را دنبال كرد و از گمراهان شد».

وی افزود: هر دوی اینها نشانه‌ای هستند که به دلیل عدم محبت و مودت، هر عبادتی که داشتند ضایع شد و مصداق « فَانْسَلَخَ مِنْهَا » شدند و از مقام قرب الهی به «‌أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ‌» نزول کردند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به آیه 23 از سوره مبارکه شوری «‌قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى؛ بگو به ازاى آن [رسالت] پاداشى از شما خواستار نيستم مگر دوستى در باره خويشاوندان» تاکید کرد: این مساله معطوف بر رفتار است زیرا کسی که محبت اهل بیت(ع) داشته باشد ، بی چون چرا تسلیم است و از آن جمله ابوهارون مکفوف را می‌توان نام برد که بنا به دستور امام صادق(ع) در تنوری از آتش رفت، ولی گزندی از آتش به او نرسید.

captcha