ضرورت استفاده از فضای مجازی در دوره تربیت دانشجومعلم قرآن
کد خبر: 3617239
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷

ضرورت استفاده از فضای مجازی در دوره تربیت دانشجومعلم قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی:خدیجه بهزادی دانشجومعلم قرآن ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری دوره‌های تربیت دانشجومعلم قرآن استفاده از فضای مجازی در زمینه‌ آموزش را ضروری توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور به منظور از بین بردن بی‌سوادی قرآنی، نهضت سواد‌آموزی قرآن را به راه انداخته و در همین راستا علاوه بر شناسایی دانشجویان مستعد به آنها آموزش‌های لازم در زمینه قرائت قرآن مانند روخوانی، روانخوانی و تجوید و ... را می‌دهد تا هر یک از این افراد با تبدیل شدن به دانشجومعلمان قرآنی سهمی را در از بین بردن بی سوادی قرآنی داشته باشند.
خدیجه بهزادی، دانشجوی مقطع کارشناسی علوم قرآنی یکی از همین دانشجومعلمان است که موفق به اخذ مدرک پایان دوره نیز شده است در گفت‌‌وگو با ایکنا در مورد این دوره بیان کرد: تا قبل از حضور در دوره آموزشی قم حضور جدی در این دوره‌ها نداشتم و دوره قم نیز علی رغم این که در کل مثبت ارزیابی می‌شود، اما باید توجه داشت که اساتید دوره در همه زمینه‌ها موفق نبودند.
وی در ادامه افزود: یکی از بهترین‌ سرفصل‌های آموزشی که بسیار قابل استفاده بود بحث روش تدریس بود که برای این درس استاد خیلی خوبی در نظر گرفته شد و دانشجویان نیز با ارائه این درس به صورت عملی با نقاط ضعف و قوت خودشان آشنا می‌شدند، اما اساتیدی که سرفصل‌های تجوید و روخوانی و روانخوانی را تدریس می‌کردند نتوانستند ارتباط خوبی با شرکت‌کنندگان در دوره برقرار کنند.
این دانشجومعلم قرآن تصریح کرد: یکی دیگر از انتقاداتی که می‌توان به دوره وارد کرد این که مسئولان می‌توانستند سرفصل‌های آموزشی را تغییر و یا سطح علمی آن را افزایش دهند چنان که در ترم‌های یک و دو دانشگاه این مطالب را آموخته بودیم و عملا مطالب تکراری بود.
بهزادی بیان کرد: به دلیل ابتدایی بودن سرفصل‌ها عموما دانشجویان با سؤالاتی فراتر از مطالب کتاب مواجه می‌شدند، علاوه بر این کار دیگری که باید انجام می‌شد این بود که باید مطالب کمک آموزشی نیز به این دوره اضافه می‌شد، برای مثال دانشجومعلمی که قرار است فقط برای دانشجویان تدریس کند باید با نکات دقیق‌تری در این زمینه به صورت مشخص آشنا شود.
وی در ادامه افزود: یکی از پیشنهاداتی که باعث بالا رفتن سطح کیفی دوره می‌شود، این است که از ظرفیت فضای مجازی در جهت آموزش کمک گیرند، برای نمونه می‌توان از طریق این فضا فایل‌های آموزشی را ارسال کرد و دیگر حتی شاهد برگزاری کلاس به صورت حضوری نیز نباشیم و به صورت اینترنتی کار پیش رود.
این دانشجومعلم قرآن تصریح کرد: آزمون تعیین سطح ابتدای دوره نیز خوب بود و تقریبا تمام افراد به غیر از چند نفر از سطح خوب و قابل قبولی برخوردار بودند، لذا در این زمینه با مشکلی مواجه نشدیم.
وی در مورد مدرک این دوره بیان کرد: پس از دریافت مدرک به یکی از جامعه‌القرآن‌های شیراز مراجعه نمودم که با حضورم موافقت نکردند که باید مدرک بالاتری را بیاورم.
بهزادی در پایان گفت: پیشنهاد می‌کنم که علاوه بر تدریس سرفصل‌های روخوانی، روانخوانی و تجوید، بحث صوت و لحن نیز اضافه شود؛ چراکه این بحث در دانشگاه نیز تدریس نمی‌شود و نیاز آن احساس می‌شود.
یادآور می‌شود، طرح «دانشجومعلم قرآن کریم» به همت سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور، در راستای نیل به نهضت قرآن‌آموزی در کشور و با هدف آموزش به دانشجویان مستعد و آشنا به علوم روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم، جهت تعلیم به دیگر دانشجویان و نیز گسیل به مناطق محروم کشور در قالب اردوهای جهادی قرآنی در حال اجرا است.
مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۴/۲۴ - ۱۰:۵۸
0
0
استفاده درست و با برنامه ریزی از فضای مجازی موجب پیشرفت می‌شود
captcha