این روزها همه چیز در شبکه‌های اجتماعی یافت می‌شود/ نظارت کجاست؟
کد خبر: 3617247
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱

این روزها همه چیز در شبکه‌های اجتماعی یافت می‌شود/ نظارت کجاست؟

گروه شهرستان‌ها: این روزها همه چیز در شبکه‌های اجتماعی یافت می‌شود، کافی است یک کلمه جستجو کنید تا انواع مختلفی از کانال‌های رنگارنگ را پیدا کنید و در عرض چند ثانیه، مطالبی را که به غیر از اسلام، تولیدکنندگان این نوع مطالب بر مضرات آن تاکید دارند، در اندک زمانی مشاهده کنید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، يكي از مهم‌ترین اهرم‌های فشار كه همشه مورد نظر ابرقدرت‌ها بوده و هست، فرهنگ است.
تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی که سال‌ها قبل رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند و آثارش به مراتب مخرب‌تر از هزاران بمب و موشك و گلوله است، این روزها کاملا به خوبی خودش را نشان می‌دهد و برخی از ثمراتش را غربیان درو کرده و ما به راحتی قربانی می‌دهیم.
با ورود شبکه‌های اجتماعی به درون خانه‌ها بسیاری از خانواده‌ها با انتشار عکس‌ها و فیلم‌های خصوصی و قرار دادن مطالب شخصی بر روی این کانال‌ها، کاملا واضح است که تعداد زیادی از کاربران از خطرات و مضرات آن نا ‌آگاه هستند.
این روزها همه چیز در شبکه‌های اجتماعی یافت می‌شود، کافی است یک کلمه جستجو کنید تا انواع مختلفی از کانال‌های رنگارنگ را پیدا کنید و در عرض چند ثانیه، مطالبی را که به غیر از اسلام، تولیدکنندگان این نوع مطالب بر مضرات آن تاکید دارند، در اندک زمانی مشاهده کنید.
انواع مختلفی از کانال‌های مستهجن، موسیقی آن طرف آبی و این طرف آبی به همراه رقص و آواز، کانال‌های اخبار دروغ‌پراکنی و شایعه، فیلم‌هایی که در فضای سایت‌ها فیلتر شده اند و ... در تلگرام موجود است، اما باید دید چگونه می‌توان بر این کانال‌ها نظارت کرد.
کافی است در گروه‌های مختلف نگاهی به پروفایل افراد بیندازید، در نگاه اول شاید باور نکنید ولی دیگر کار از برداشتن حجاب از سر گذشته و عکس‌های برخی از بانوان با لباس‌های نامناسب در پروفایل آن‌ها به چشم می‌خورد.
فصل پنجم، ماده 17 قانون جرایم رایانه‌ای تصریح دارد: «هركسی كه به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، صوت، تصویر یا فیلم خصوصی و خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایتش منتشر كند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی كه منجر به ضرر یا هتك حیثیت شود به حبس از 91 روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محكوم خواهد شد»؛ نکته مهمی که در قانون درج شده است عدم رضایت فرد به انتشار عکس‌های خصوصی افراد است، حال اگر بانویی عکس‌های شخصی و برهنه خودش را در پروفایلش قرار دهد، قانونگذار نباید به جرم اشاعه فساد فکری به حال او بکند؟
در برخی از این گروه‌ها کار به درخواست‌های نامشروع هم رسیده و تنها برخوردی که صورت می‌گیرد، این است که مدیران این گروه‌ها تنها مطالب را پاک می‌کنند در حالی که باید نظارت‌های خیلی قوی‌تر و برخوردهای خیلی شدیدتری در شبکه‌های اجتماعی وجود داشته باشد.
از خطرات دیگر شبکه‌های اجتماعی ترویج بی حجابی، ازدواج سفید، معرفی افراد فاسد و فاجر و ترور شخصیتی افراد متدین با یک تهمت و پخش آن در شبکه‌های اجتماعی است.
خطر نفوذ فرهنگی و از بین رفتن حرمت‌ها بر کسی پوشیده نیست، وقتی اینترنت تا دوردست‌ترین روستاها بدون آموزش و رعایت حریم‌های اسلامی و بدون آموزش خطراتی که در کمین خانواده‌ها و بانوان است، نفوذ پیدا می‌کند، رهبر معظم انقلاب دستور آتش به اختیار صادر می‌کند.
رهبر معظم انقلاب در زمان‌های مختلف «تهاجم فرهنگی»، «شبیخون فرهنگی» و «ناتوی فرهنگی» و در سال‌های اخیر نیز «نفوذ فرهنگی» را بیان کردند. ایشان از دهه 70 تا به امروز همواره نسبت به جریانی که به دنبال استحاله فرهنگی و نفوذ در نظام جمهوری اسلامی است، هشدار دادند و در هر دوره‌ با توجه به امکانات و شرایط آن دوره، این جریان را تشریح و تبیین کرده‌اند.
ایشان در 18 آبان 1385 در دیدار با دانشگاهیان سمنان درباره  ناتوی فرهنگی و خطرات آن اظهار کردند: «این، بسیار چیز خطرناکی است.  البته حالا هم نیست؛ سالهاست که این اتفاق افتاده است. مجموعه‌ی زنجیره‌ی به هم پیوسته‌ی رسانه های گوناگون - که حالا اینترنت هم داخلش شده است و ماهواره‌ها و تلویزیونها و رادیوها - در جهت مشخصی حرکت می کنند تا سررشته ی تحولات جوامع را به عهده بگیرند؛ حالا که دیگر خیلی هم آسان و رو راست شده است.».
رهبر معظم انقلاب در رمضان سال جاری نیز با توجه به تاکیدات مکرری که قبلا درباره فرهنگ داشتند با خطاب قرار دادن دانشجویان بر آتش به اختیاری تأکید کرده و در تبیین این واژه بیان کردند: «آتش به اختیار به معنای کار فرهنگیِ خودجوش و تمیز است و به معنای بی قانونی و فحاشی و طلبکار کردن مدعیان پوچ اندیش و مدیون کردن جریان انقلابی کشور نیست».

علی اکبر ملکی

captcha