آمادگی خود را برای شروع همکاری‌ها با کمیته امداد اعلام می‌کنیم
کد خبر: 3617279
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳
دکتر طیبی:

آمادگی خود را برای شروع همکاری‌ها با کمیته امداد اعلام می‌کنیم

گروه دانشگاه: رئیس جهاد دانشگاهی در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با کمیته امداد امام خمینی(ره) عنوان کرد: جهاد دانشگاهی و کمیته امداد امام خمینی(ره) دو نهاد برخاسته از انقلاب است و جهاد دانشگاهی آمادگی خود را برای گسترش همکاری‌ها با کمیته امداد اعلام می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان جهاد دانشگاهی و کمیته امداد امام خمینی(ره) با حضور سید پرویز فتاح، رئیس این کمیته و دکتر سیدحمیدرضا طیبی، رئیس این نهاد، امروز دوشنبه، ۱۹ تیرماه در دفتر مرکزی این نهاد برگزار شد.

بر اساس این گزارش، موضوع این تفاهم‌نامه همکاری و مشارکت در زمینه فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، اشتغال و کارآفرینی و نیز بهره‌گیری متقابل از ظرفیت‌های موجود در راستای مسئولیت‌ها و مأموریت‌های دو طرف بود.

رئیس جهاد دانشگاهی در آغاز این مراسم اظهار کرد: کمیته امداد یادگار حضرت امام(ره) و از افتخارات جمهوری اسلامی در خدمت به محرومان است و چه خدمتی بهتر از آنکه نهادی به فکر محرومیت‌زدایی واقعی، ارتقای منزلت اجتماعی و فرهنگی جامعه محرومین است.

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی نیز به گفته مقام معظم رهبری، مولود مبارک انقلاب اسلامی است. این نهاد دارای تجربیات خوبی در حوزه فرهنگی، اجتماعی، توسعه فناوری و اشتغال‌آفرینی در گستره جغرافیایی سراسر کشور است.

دکتر طیبی گفت: بسیار علاقه‌مند بودیم با توجه به سابقه مهندس فتاح در زمینه همکاری‌های صنعت آب و برق، این همکاری با جهاد دانشگاهی بیشتر شود. این تلاش‌ها منعقد به یک تفاهم‌نامه خواهد شد که امروز اجرایی می‌شود.

وی افزود: یکی از برنامه‌های اصلی ما در این تفاهم‌نامه بحث اشتغال، خودکفایی و توانمندسازی است. کار در این حوزه را وظیفه شرعی خود می‌دانیم و عزم جدی در اجرایی‌سازی این تفاهم‌نامه داریم و آمادگی خود را برای شروع همکاری‌ها با کمیته امداد اعلام می‌کنیم.

در ادامه پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با ابراز خرسندی از امضای این تفاهم‌نامه، تصریح کرد: خداوند را شاکریم که امروز در جهاد دانشگاهی حضور داریم و قرار است تفاهم نامه‌ای امضا شود که به اطلاع مردم خواهد رسید.

وی ادامه داد: اتفاق بسیار خوبی است که دو نهاد برخاسته از ذات انقلاب که به فرمان امام راحل(ره) و منویات مقام معظم رهبری تاسیس شده، می‌خواهند دست به دست هم دهند و در راستای رسیدگی به محرومان و فرودستان که این هدف هم برخاسته از ذات انقلاب است، فعالیت کنند.

فتاح خاطرنشان کرد: گذر زمان ما را دچار غفلت کرده است، اوایل انقلاب دانشجویان کارشان حضور در مناطق محروم بود، افتخار یک دانشجوی انقلابی سینه سپر کردن برای رفع محرومیت بود.

وی افزود: امروز بیش از هر زمان دیگر، نیازمند همدلی برای کمک به محرومان و نیازمندان هستیم. امیدواریم آنگونه که نظام ما در مسیر قرآن بوده، برسیم به آنجا که قرآن از ما می‌خواهد و آن هم رفع کامل محرومیت‌هاست. این کار هم با فعالیت‌های متعارف و غیرعلمی و یا سنتی به سرانجام نمی‌رسد.

وی گفت: ما نیازمند آن هستیم که به جامعه علمی و دانشگاهی با روحیه جهادی وصل شویم و بتوانیم اراده خود را در این مسیر نشان دهیم. در این زمینه می‌خواهیم با استفاده از ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی در امور حمایتی، پژوهشی، تحقیقاتی و ... برای تحت پوشش قرار دادن افشار محروم جامعه استفاده کنیم.

فتاح افزود: نکات خوبی در متن تفاهم‌نامه گنجانده شده که باید اجرایی شود. این که جلسات امضای تفاهم‌نامه زینت‌المجالس است، این خوب نیست و برای دو نهاد انقلابی همچون کمیته امداد و جهاد دانشگاهی زیبنده نیست. ما می‌خواهیم متن تفاهم‌نامه اجرایی شود که خوشبختانه دو طرف این عزم جدی را دارند، مسائل علمی بایستی با رویکردی جهادی پیگیری شود.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) اظهار کرد: اکنون حدود 72 هزار دانشجو و تعداد 3 تا 5 هزار نخبه دانشجویی تحت پوشش کمیته امداد است، این‌گونه نیست که این‌ها جامعه محرومین هستند و از درس خواندن باز بمانند. امیدواریم همکاری در راستای حمایت از دانشجویان نیازمند از ظرفیت جهاد دانشگاهی استفاده کنیم.

در این مراسم همچنین برخی از معاونین جهاد دانشگاهی و همچنین برخی مسئولین کمیته امداد امام خمینی(ره) به ایراد سخن پرداختند و زمینه‌های همکاری و مطالبات خود را مطرح کردند.

در پایان مراسم، تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان جهاد دانشگاهی و کمیته امداد امام خمینی(ره) به امضای روسای این دو نهاد رسید. مفاد این تفاهم‌نامه به شرح زیر است:

تعهدات جهاد دانشگاهی:
1- معرفی رشته‌ها و مهارت‌های دارای بازار کار و مشاغل نوین به مددجویان امداد امام(ره) و برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط
2- برگزاری دوره‌های استعدادسنجی و مشاوره شغلی و ارائه خدمات کاریابی
3- تدوین و اجرای دوره‌های آموزش تخصصی فرهنگی و ضمن خدمت
4- همکاری در تولید محتواهای فرهنگی، دینی و اعتقادی برای گروه‌های هدف امداد امام(ره) و تامین اساتید آموزشی موردنیاز برای آموزش‌های فرهنگی و مهارت‌های اجتماعی
5- همکاری در راستای توانمندسازی مددجویان مورد حمایت امداد امام(ره) در سطوح عمومی و تخصصی با تاکید بر دانش آموزان و دانشجویان مورد حمایت این نهاد
6- مشارکت در برگزاری همایش‌ها، جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها، اردوهای فرهنگی، زیارتی و آموزشی ویژه دانشجویان مورد حمایت امداد امام(ره)
7- اجرایی نمودن اهداف فرهنگی در حوزه کمک رسانی، به‌ویژه حمایت از دانشجویان نیازمند، با استفاده از ظرفیت مجمع خیرین دانشگاهی، صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان ایران و خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا و مرکز افکارسنجی جهاد
8- بهره‌گیری از ظرفیت‌های جهاد در بخش درمانی و بیمه خانواده‌های نیازمند خصوصا در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته
9- بهره‌گیری از ظرفیت و توان موسسات و شرکت‌های وابسته به جهاد و هسته‌های فنی داوطلبانه (دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی) در جهت احداث مسکن برای مددجویان و انجام یا تکمیل پروژه‌های ساختمانی امداد امام(ره)
10- همکاری برای توسعه مشارکت‌های مردمی در برنامه‌ها و خدمات امداد امام(ره)
11- استفاده از ظرفیت جهاد برای نصب و راه‌اندازی واحدهای مولد انرژی خورشیدید (فتو ولتائیک) 5 کیلوواتی و سایر ظرفیت‌های مورد نیاز امداد امام(ره) و خانواده‌های مورد حمایت آن با رعایت ضوابط و مقررات جاری امداد امام(ره)

تعهدات کمیته امداد امام(ره):
1- اولویت‌بندی نیازها و مطالبات خانواده‌های مورد حمایت و انعکاس آن جهت دریافت خدمات مربوطه
2- شناسایی مددجویان مستعد و نیازمند آموزش و ارجاع به مراکز مرتبط با جهاد
3-انتقال آخرین تجربیات در عرصه توانمندسازی و اشتغال‌زایی مددجویان و مشارکت در جهت بالابردن کیفیت روش‌های مربوطه

تعهدات مشترک:
1- همکاری در خصوص برگزاری نشست‌های علمی، تخصصی، فرهنگی و همایش‌های مشترک در راستای توسعه مشاغل خرد، خانگی و توانمند سازی گروه‌های هدف این نهاد و اقشار آسیب پذیر
2- تشکیل کار گروه‌های مشترک فرهنگی، اشتغال آموزشی و پژوهشی به منظور توانمند سازی و ارتقای برنامه‌ها از نظر کمی و کیفی در راستای اهداف و برنامه‌های کلان نظام جمهوری اسلامی
3- اجرای طرح‌های نظر سنجی، افکار سنجی، نیاز سنجی و ایجاد نظام اطلاع رسانی مشترک با بهره‌گیری از مدل‌های علمی با رعایت امنیت اطلاعات
4- همکاری و انجام مطالعات و پژوهش در زمینه‌های مرتبط با ماموریت‌های امداد امام(ره)
5- همکاری در خصوص مستند سازی فعالیت‌های امداد به منظور تولید محتوای و دانش سازمانی و انتشار مستندات علمی
6- همکاری در راه اندازی هیات اندیشه ورز (اتاق فکر) فرهنگی و گفتمان سازی فرهنگی
7- تبادل تجربیات، اطلاعات، اسناد و مدارک علمی، پژوهشی و کتابخانه‌ای
8- تبادل اطلاعات و تجربیات در بکارگیری ظرفیت‌های ارتباطی نخبگان علمی، فرهنگی، اجتماعی و خیرین حقیقی و حقوقی
captcha