نهضت ساخت دارالقرآن در استان مرکزی راه افتاده است/پی‌گیری اطلس قرآنی
کد خبر: 3617514
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۴
شفیعی:

نهضت ساخت دارالقرآن در استان مرکزی راه افتاده است/پی‌گیری اطلس قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: مسئول دارالقرآن اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی با بیان اینکه نبود اطلس قرآنی برای استان نقص محسوب می‌شود گفت: تهیه این اطلس را پی‌گیری می‌کنیم در حال حاضر نهضت احداث دارالقرآن در استان راه افتاده و امیدواریم این نهضت از شهرستان‌ها به اراک سرایت کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، حجت‌الاسلام محمدرضا شفیعی، مسئول دارلقرآن اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، در اولین دیدار جامعه قرآنی استان که به همت ایکنا برگزار شد گفت: باید بپذیریم که نقد موجب تقویت برنامه‌های فرهنگی می‌شود. بخشی از آموزش‌ قرآنی روحانیون به حوزه علمیه برمی‌گردد و ما حتی اعلام آمادگی کردیم اساتید روحانی از قم امثال استاد شهیدی را برای امر تدریس در استان حاضر کنیم، آموزش روحانیون را از تبلیغات اسلامی شروع کردیم امسال روحانیون اعزامی به روستا، روحانیون مستقر و هجرت را تحت آموزش قرار می‌دهیم.

استقبال جامعه از کلاس تفسیر پایین است
وی ادامه داد: در حوزه تفسیر کمبود داریم و به صوت جدی به اندازه حفظ و قرائت به آن پرداخته نشده است در واقع کمبود کادر متخصص داریم ضمن اینکه هنوز جامعه آمادگی و استقبال لازم را از حوزه تفسیر ندارد سال گذشته اعتباری برای شهرستان‌ها در نظر گرفتیم که هر شهرستان یک حلقه تفسیری تشکیل دهد دلیجان با 2 نفر شروع کرد و به 5 نفر ختم شد مطالبه جدی در بین مردم در این زمینه کم است باید همفکری شود که این آسیب را چطور برطرف کنیم.
حجت‌الاسلام شفیعی افزود: امروز اگر یک خانواده بخواهد فرزند خود را برای کلاس‌های متفرقه ثبت‌نام کند با رغبت کامل تمام هزینه‌ها را می‌پذیرد اما در مؤسسه قرآنی انتظار پرداخت شهریه 20 هزار تومانی را ندارد. این فرهنگ در برخی نهادینه شده که کار قرآنی نباید دولتی شود قبل از انقلاب مگر حکومت به مردم می‌گفت تدریس قرآن داشته باشید کارها خودجوش انجام می‌‌شد. اما باید دقت کرد بعد ازانقلاب مردم از نظام هم توقع دارند؛ لذا هم باید جریان مردمی را تقویت کنیم و هم جریان حاکمیت باید نقش خود را تقویت کند. 
مسئول دارالقرآن‌الکریم اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی ادامه داد: متأسفانه خود جامعه قرآنی انسجام ندارد، صنف جامعه قرآنی مطالبه گر نیست هیچ وقت مانند سایر صنوف اعتراضی نمی‌کند چرا بودجه‌ای که برای امور قرآنی تصویب می‌شود کامل محقق نمی‌شود برای اینکه جامعه قرآنی از مسئولان مطالبه ندارند نسل پیشکسوت و جوان باید اتحاد داشته باشند.
وی افزود: البته استان را نباید سیاه نمایی کرد 12 سال پیش وقتی مسئولیت دارالقرآن استان را بر عهده گرفتم از اراک معلم روخوانی و روانخوانی به خنداب می‌فرستادیم یعنی حتی مدرس تخصصی هم نداشتیم اما امروز در شهرستان‌ها متخصص داریم خیرین شهرستانی مانند دلیجان که از عرصه قرآنی دور بود در دو سال گذشته 170 میلیون تومان کمک کردند، دارالقرآنی با 1000 متر زیربنا در شهر پرندک راه‌اندازی شد در شهر زاویه هم همین طور. درواقع به نوعی جهاد و نهضت احداث دارالقرآن با کمک خیرین شروع شده است.

 توزیع و چاپ 65 هزار جلد قرآن در سه سال
حجت‌الاسلام شفیعی با تأکید بر اینکه نواقص کارهای قرآنی را قبول داریم گفت: در سه سال 65 هزار جلد قرآن چاپ و توزیع شد بدون اینکه یک ریال اعتبار دولتی داشته باشد این حرکت در کشور بی‌نظیر است قرآن‌های فرسوده جمع آوری شد، اکثر شهرستان‌ها به سمت احداث دارالقرآن حرکت کرده‌اند کلنگ دارالقرآن ساوه با 2500 متر زیر بنا زده شده است استعدادهای قرآنی شناسایی و جهاد قرآنی راه افتاده است درست است که یکدیگر را نمی‌بینیم و از کارهای هم خبر نداریم اما این اتفاقات در حال انجام است البته نقص زیاد است و هر چه برای قرآن کار شود کم است.
مسئول دارالقرآن‌الکریم اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی ادامه داد: بنده مسئول آزمون حفاظ هستم برخی از آموزش‌های قرآنی مؤسسات کیفی نیست همین از اعتبار کلاس‌ها می‌کاهد در 12 سال آزمون اعطای مدرک حفظ قرآن یک هزار و 888 نفر شرکت کردند کسی که می‌خواهد اثبات کند حافظ قرآن است باید در این آزمون شرکت کند از این تعداد، فقط  154 نفر قبول شده‌اند با اینکه رتبه 4 کشور را هم داریم، کیفیت‌های حفظ پایین است.
وی تصریح کرد: در مراسم سالیانه تکریم پیشکسوتان، 9 پیشکسوت که آیتم‌های تکریم را داشتند شناسایی کردیم و به عنوان چهره قرآنی معرفی و تکریم شدند فقط امسال چهره قرآنی نداشتیم که کمیته ارزیابی فردی که معرفی کرده بودیم را نپذیرفت. در حوزه‌هایی که اساتید پیشنهاد بدهند آمادگی همکاری داریم در 4 شهرستان استعدادیابی را آغاز کردیم، هر قدر متولی قرآن کار انجام دهد اما پرروش گل‌های قرآنی به همت اساتید محقق می‌شود محافل قرآنی از جمله تفسیر به همت اساتید باید برپا و تداوم یابد افرادی هستند که دنبال این محافل هستند باید اطلاع رسانی شود.
مسئول دارالقرآن‌الکریم اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: نبود اطلس قرآنی استان نقص است آمار دقیقی از حافظان و قاریان استان نداریم. هر متولی بنا بر حیطه کاری خودش آمار می‌دهد اطلس قرآنی و بانک اطلاعاتی را پی‌گیری خواهیم کرد استان در بیرون، دورنمایی خوبی دارد از نظر ذخیره‌های قرآنی غنی است، 182 روستا خانه قرآن دارد.
 حجت‌الاسلام شفیعی تأکید کرد: آهنگ حرکت قرآنی در استان خوب است اگر همه در کنار هم باشیم می‌توانیم مطالبات را به گوش مسئولان بالادستی برسانیم کار قرآنی به قدری وسیع است که هیچ دستگاهی نمی‌تواند ادعا کند همه مشکلات را حل خواهد کرد اگر تمام دستگاهای اجرایی هم متولی قرآن شوند باز هم به ظرفیت‌های مردمی نیاز است در حال حاضر خلأ فرهنگ احداث دارالقرآن را در اراک داریم به جای اینکه مرکز استان الگو باشد برای شهرستان‌ها، عکس آن در حال رخ دادن است در شهرستان‌ها فرهنگ احداث دارالقرآن راه افتاده است در حالی که در اراک دغدغه یک دستگاه صوتی داریم باید خیرین اراکی را شناسایی کرد.
captcha