فراز و نشیب‌های عجیب بودجه قرآنی/ چرا نمایشگاه قرآنی دائمی نداریم
کد خبر: 3617943
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸
خادم‌القرآن؛ عباس سلیمی عنوان کرد:

فراز و نشیب‌های عجیب بودجه قرآنی/ چرا نمایشگاه قرآنی دائمی نداریم

گروه ادب: معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) از فراز و نشیب‌های عجیب تخصیص بودجه قرآنی گلایه کرد و گفت: امیدواریم امسال دولت و مجلس پیگیر مطالبات جامعه قرآنی باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، عباس سلیمی، معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ظهر امروز ۲۰ تیرماه در مراسم رونمایی از محصولات سازمان دارالقرآن الکریم ضمن تسلیت وفات حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: ایشان شخصیّت بزرگواری است که ثواب زیارتش همانند ثواب زیارت امام حسین(ع) بوده و عالم جلیل ‌القدری است که با وجود کبر سن و مقام علمی در پیشگاه امام جوان زمان خود، زانوی ادب بر زمین می‌گذارد و اعتقادات خود در محضر امام(ع) ممهور به مهر ائمه(ع) می‌کند و این عظمت و کرنش سبب شده رهبر معظم انقلاب اسلامی، بارگاه وی و شهرری را به قبله تهران تعبیر کند.
وی افزود: حتماً برای شما پیش آمده که در یک مسافرت و در جاده خارج از شهر با چشمان خود در فاصله ۱۰۰ متری آب دیده‌اید اما وقتی می‌رسیم می‌بینیم که سراب است، و یا در بحث انکسار نور، اگر یک قاشق درون لیوان باشد، وقتی از بیرون می‌بینید، قاشق را شکسته می‌بینید. تا زمانی که مختصّات، جایگاه و زاویه دید خود را تغییر دهیم، می‌بینیم که نه آبی در کار بوده و قاشق نیز سالم است. زندگی ما مملو از این این آبها و سراب‌هاست و در مسیر پرفراز و نشیب روزگار می‌بینیم که برخی از مفاهیم درست تعبیر نمی‌شوند و در حق مفاهیم و واژگانی چون صلح، آزادی، عدالت، حقوق بشر و حتی اقتصاد و سیاست ظلم فراوان شده است و همه جنگ‌ها و منازعات در میان گروه‌ها، حکومت‌ها و ملّت‌ها به این دلیل است که هرکدام از زاویه خود به این پدیده ها می‌نگرند.
سلیمی ادامه داد: در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی در همه محله‌ها جلساتی تحت عنوان جهان بینی در مساجد برگزار می‌شد که اکنون کمرنگ شده و به دو واحد در کلاس‌های گروه دانشگاه بسنده شده است که جای آن خالی است؛ چرا که جهان‌بینی سبب می‌شود از دریچه صحیح به پدیده‌ها بنگریم و آب و سراب را اشتباه نگیریم. و در این راستا برای در امان ماندن از خطرات و آثار منفی اشتباه در نگرش نیازمند هادی و شاخص هستیم که هر دو این موارد را خداوند در سوره مبارکه «جاثیه» بیان فرموده است که قرآن مایه هدایت است و با وجود قرآن همه نشانه‌های روشنگری در دسترس شماست.
این استاد پیشکسوت قرآن کریم تصریح کرد: در این راستا تولید محصولات فاخر قرآنی از ضروری‌ترین اقداماتی است که باید به آن توجّه شود، اینکه امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرماید؛ همنشینی و تعامل با قرآن فزونی در هدایت و کاستی در کوردلی دارد؛ ناظر بر همین مطلب است که اگر به قرآن به عنوان هادی و شاخص بنگرند، شاهد این همه نابسامانی و گرفتاری در جامعه نخواهیم بود. بی‌جهت نیست امام رضا(ع) می‌فرمایند که هدایت را جز از قرآن نخواهید که گمراه می‌شوید. امروز در شرایطی هستیم که قرآن‌ستیزان و کسانی که در دشمنی با اسلام شمشیر را از رو بسته‌اند، باید پاسخ‌های مناسبی را از جامعه قرآنی دریافت کنند.
وی ادامه داد: در زمینه مسائل امنیتی اگر در هشت سال دفاع مقدّس بیش از ۲۲۰ هزار شهید و ۵۰۰ هزار جانباز تقدیم شده است و یا شهدایی چون حسن تهرانی مقدم که جان خود را فدا کرد، امروز سیلی سهمگین دلاورمردان سپاه و یگان‌های موشکی ما پاسخ دندان‌شکنی به خوارج داعش می‌دهد، در زمینه فرهنگی که جبهه جنگ نرم به شمار می‌رود نیز باید با استفاده از تاکتیک‌های جنگ نرم و تولید محصولات قرآنی فاخر، پاسخی کوبنده به دشمنان داد.
وی با اشاره به فرازونشیب‌های بودجه قرآنی گفت: ما درباره فراز و نشیب‌های عجیب تخصیص بودجه در این سال‌ها گلایه داریم و امیدواریم با رفع مشکلات و کمبودها، مسئولان بیش از این به فکر باشند؛ این غذای روح مردم است، اگر امام صادق(ع) می‌فرماید: «تعجب می‌کنم از انسانی که درباره غذای جسم برنامه‌ریزی می‌کند، اما درباره غذای روح برنامه ندارد»؛ تکلیف مسئولان را سنگین‌تر می‌کند که امیدواریم امسال دولت و مجلس پیگیر مطالبات جامعه قرآنی باشند و با تخصیص بودجه موانع توسعه فرهنگ قرآنی را برطرف کنند.
سلیمی ادامه داد: در مورد خلق آثار فرهنگی و هنری قرآنی نباید کسی هدف درآمدزایی داشته باشد،‌ در این راه اخلاص و صداقت و اعتقاد به برکتی که در راستای این حرکت حاصل می‌شود، باید مورد توجه باشد، همچنین از نگاه کلیشه‌ای به تولید محصولات قرآنی باید خودداری شود و کپی‌برداری از کارهای دیگر صورت نگیرد و نوآوری در خلق آثار هنری و فرهنگی مورد توجه قرار گیرد تا در این راستا به سوی پیام قرآنی، فهم قرآنی و سبک زندگی قرآنی حرکت کنیم. از سوی دیگر بهره‌گیری از ابعاد مختلف هنری به منظور افزایش جذابیت این محصولات اهمیت داشته و در خلق آثار قرآنی باید به این نکته توجّه کنیم که نیازسنجی و تعیین سوژه‌های مورد نیاز جامعه مهم است و پس از آن اولویت‌بندی آن و سپس اجرای آن حائز اهمیت است و خبرگزاری قرآنی می‌تواند با برگزاری جلسات هم‌اندیشی و نقد و بررسی شرایطی را فراهم کند که از رهگذر تضارب آراء به راه درست برسیم.
وی در ادامه گفت: نکته‌ قابل تأسف این است که انگار قرآن فقط برای ماه مبارک رمضان نازل شده است که در این ماه همه جلسات قرآنی رونق می‌گیرد و در همه روستاها و ... شاهد برگزاری جلسات ترتیل‌خوانی قرآنی بودیم و رادیو ترتیل برای اولین بار در رمضان را‌ه‌اندازی می‌شود، اما پس از پایان این ماه قرآن بایگانی می‌شود، موج رادیو ترتیل که البته محدودیت‌های فرکانسی دارد، دیگر قرآن پخش نمی‌کند و در اختیار شبکه دیگر قرار می‌گیرد، در حالی که نباید این گونه باشد.
سلیمی تصریح کرد: چرا برای عرضه محصولات قرآنی نباید نمایشگاه دائمی قرآنی داشته باشیم؟ نمایشگاه بین‌المللی قرآن، وقتی راه‌اندازی می‌شود، در طول برگزاری با هزینه قابل توجه برگزاری و طی دو هفته تمام می‌شود، در حالی که در صورتی که یک مرکز قرآنی دائمی در دسترس مردم باشد، می‌تواند مردم را به این سمت هدایت کند.
به یاد دارم چند سال قبل راه‌اندازی شهر قرآن مطرح شد و جانمایی و رسانه‌ای شد، اما نتایجی نداشت. از سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ۸۵۰ هزار مترمربع از مرغوب‌ترین زمین‌های شمال تهران به نمایشگاه‌های بین‌المللی اختصاص یافت، در این مکان مسجد حضرت ابراهیم ۱۲۰۰ متر است که اگر فضای یاد شده با حواشی مربوطه معادل ۸۵۰۰ متر یعنی یکصدم مساحت نمایشگاه های بین المللی را حق جامعه قرآنی بدانند، می‌توان پایگاه دائمی قرآنی راه‌اندازی کرد و همه سازمان‌ها، نهادها، مؤسسات و مراکز و ... بتوانند محصولات قرآنی خود را ارائه دهند.
وی یادآور شد: اگر مشکل ترافیکی و سایر مسائل مطرح است، سؤال اینجاست چطور برای نمایشگاه صنعت و وسایل لوکس آشپزخانه نمایشگاه نیاز داریم، اما برای قرآن که از قبل از تولد تا مرگ و پس از آن با ما همراه است، نمایشگاهی نباید داشته باشیم؟ از این رو هادی و جهت‌نمای دقیق ما در زندگی قرآن است که امیدوارم مردم بیش از پیش با قرآن انس بگیرند.

captcha