بانوی کارآفرین؛ از کانادا تا مزرعه گل محمدی
کد خبر: 3618110
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۳
خداوردی:

بانوی کارآفرین؛ از کانادا تا مزرعه گل محمدی

گروه اجتماعی: بانوی کارآفرین استان مرکزی گفت: متأسفانه برخی از بانوان فقط دنبال ظاهر و آراسته کردن خود هستند در حالیکه هر بانویی می‌تواند کار جدی در اجتماع داشته باشد، کارآفرینی مرد و زن ندارد در واقع کار هست اگر کسی بخواهد کار کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، مهدی فریورمحسنی و پروانه خداوردی زوج کارآفرین استان مرکزی هستند که زندگی در کانادا را رها کرده و به دیار اجدادی خود یعنی ساروق بازگشتند تا با ایده کارآفرینی اشتغال‌زایی کنند و سهمی در تولید داخلی داشته باشند.
پروانه خداوردی، کارآفرین استان مرکزی به خبرنگار ایکنا گفت: بنده به اتفاق همسرم مهدی فریور محسنی، از سال 92  کار احداث مزرعه گل محمدی و کارگاه گلابگیری و عرقیجات را در شهر ساروق آغاز کردیم. محصولات کارخانه اعم از گلاب، 32 نوع عرقیجات گیاهان معطر و دارویی و 15 نوع اسانس‌ طبیعی است. 
وی افزود: بنده و همسرم به کاشت گل علاقه زیادی داشتیم، همسرم به دنبال صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی بود و به این نتیجه رسید که باید تغییر کشت دهیم و بهترین گزینه نیز گل محمدی بود چون هم آب کمی مصرف می‌کند و هم ارزآوری دارد. کاشت این گل را در ساروق شروع کردیم البته برای آشنایی با شیوه کشت در کاشان آموزش دیدیم.
خداوردی بیان کرد: در ابتدای کار هیچ یک از بانوان ساروق به ما کمک نمی‌کردند چون کار کردن در مزرعه را عار می‌دانستند به تنهایی تمام گل‌ها را کاشتم، بعد از مدتی به سایر کشاورزان هم پیشنهاد کاشت گل محمدی دادیم اما ترس از بازار فروش داشتند، برای اطمینان خاطر، ضمانت کردیم تمام محصول را خودمان می‌خریم.
وی ادامه داد: در حال حاضر 6 هکتار مزرعه گل محمدی داریم تک تک بوته‌های گل را خودم کاشتم، سال گذشته از 4 و نیم هکتار زمین 10 تن گل برداشت کردیم. گیاهان زیادی می‌کاریم و تکثیر می‌کنیم، به شاهرود، بیرجند، اصفهان و دیگر مناطق کشور صادرات گل خشک داریم.
خداوردی اظهار کرد: در فصل برداشت گل در مدت 25 روز اردیبهشت 30 بانو و نوجوان در مزرعه مشغول به کار می‌شوند البته هنوز در ابتدای راه هستیم و جواب مالی نگرفتیم، درآمد فعلی جوابگوی دو سوم هزینه‌هاست البته موفقیت سه ساله نشان می‌دهد راه را درست آمدیم و ادامه خواهیم داد.
خداوردی افزود: دو ماه گلابگیری داریم و در فصول سرد که برداشت گل نداریم عرقیجات مانند شاتره، کاسنی، نعناع، بهارنارنج و ... تولید می‌کنیم، سال گذشته 6 تن کاسنی از اهالی محل خریداری کردیم.
وی ادامه داد: 130 کارگر روزمزد و 15 کارگر ثابت داریم، به طور معمول 17 ساعت در شبانه روز کار می‌کنم کار کردن در کنار کارگران برای من عار نیست در کنار کار مزرعه به امور خانه هم رسیدگی می‌کنم.
این بانوی کارآفرین تأکید کرد: ما نیاز به حمایت صنایع داریم در غیر این صورت این صنعت به دست فراموشی سپرده می‌شود. خوشبختانه بانوان کارآفرین فراوان داریم و بنده عضو کوچکی از طیف گسترده کارآفرینان هستم، بانوان کارآفرین بسیاری وجود دارند که ناشناخته هستند، رسالت رسانه معرفی این بانوان به جامعه است. 
خداوردی در پایان گفت: متأسفانه برخی از بانوان فقط دنبال ظاهر و آراسته کردن خود هستند در حالیکه هر بانویی می‌تواند کار جدی در اجتماع داشته باشد برخی هم جنسیت را بهانه می‌کنند، کارآفرینی مرد و زن ندارد اگر زنان بتوانند خود را وارد عرصه کار کنند و محدود به جنسیت نکنند راه را پیدا خواهند کرد در واقع کار هست اگر کسی بخواهد کار کند.
captcha