مراسم اختتامیه مسابقات قرآن نیروهای مسلح برگزار شد
کد خبر: 3618126
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰
با حضور آیت الله خاتمی؛

مراسم اختتامیه مسابقات قرآن نیروهای مسلح برگزار شد

گروه مسابقات: آیین اختتامیه سی و یکمین دوره مسابقات قرآن نیروهای مسلح صبح امروز با حضور آیت‌الله خاتمی و مسئولان و فرماندهان نبروهای مسلح برگزار شد.

مسابقات قرآن نیروهای مسلح ایکنا
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، آیین اختتامیه سی‌ویکمین دوره مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه نیروهای مسلح، صبح امروز، 21 تیرماه با حضور آیت الله سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و سایر فرماندهان و مقامات عالی رتبه ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، وزارت دفاع و ستاد کل نیروهای مسلح در سالن همایش‌های سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش برپا شد.
این مراسم با تلاوت سرگرد حمیدرضا نصیری، رتبه نخست این مسابقات در رشته قرائت آغاز شد، در ادامه عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی ارتش جمهوری اسلامی ایران، اجرای برنامه را برعهده گرفت. سپس کلیپی شامل بیانات امام خمینی(ره) بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی و نیز مقام معظم رهبری، مرتبط با ترویج و توجه به قرآن کریم به سمع و نظر حاضران در سالن رسید.
سپس رتبه نخست رشته حفظ کل قرآن در بخش کارکنان پایور، کارمند عباس چنینی از وزارت دفاع و کارمند وظیفه رزم‌آور محمدرضا جاهدی‌نیا به ارائه محفوظات پرداختند.
حجت‌الاسلام عباس محمدحسنی، رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران سخنران دیگر این مراسم بود. وی با اشاره به آیه «قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لَسْتُمْ عَلَى شَيْءٍ حَتَّى تُقِيمُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ» گفت: تلاش در عرصه قرآن توفیق آسمانی است که نصیب هر فردی نمی‌شود.
وی ادامه داد: افرادی که توانستند در حوزه حفظ، قرائت، مفاهیم و یا هر زمینه دیگر ورود پیدا کنند، خداوند به آنها نگاه ویژه‌ای داشته است.
محمدحسنی اظهار کرد: حکمی که فرمانده کل قوا خطاب به من داشتن یکی از محورهایش این است که من موظف شدم به افزایش صمیمیت بین ارتش و سایر نیروهای مسلح که یکی از بهترین راه‌های افزایش این صمیمیت توسعه همین جلسات مشترک قرآنی بین ارتش و دیگر نیروهای مسلح است.
رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش با اشاره به آیه‌ای که بیان شده، اضافه کرد: پیام این آیه در خصوص این است که عزت امت اسلامی در گرو عمل کردن و جامه عمل پوشاندن به دستورات قرآن است.
وی بیان کرد: این مسابقات، نمونه عینی استفاده از ظرفیت و توانمندی‌ در جامه عمل پوشاندن به دستورات قرآنی است.
سپس امیرسرتیپ دوم شاهین تقی‌خانی، معاون فرهنگی و روابط عمومی ارتش به سخنرانی پرداخت و گفت: این مسابقات طی سال‌های متمادی اهداف مهمی را داشته است.
وی ادامه داد: گسترش فرهنگ غنی قرآن و مؤانست بیش از پیش کارکنان با کلام الهی، ایجاد رقابت سالم بین کارکنان نیروهای مسلح و حرکت به سوی عمل به آیات نورانی قرآن، تعمیق اتحاد نیروهای مسلح با عمل به سفارش قرآن کریم مبنی بر چنگ زدن به ریسمان الهی و اجتناب از تفرقه و ارتقای توانمندی‌های منتخبان قرآنی نیروهای مسلح در رقابت‌های معنوی و قرآنی و ارزیابی و شناسایی منتخبان نیروهای مسلح جهت شرکت در مسابقات قرآنی کشوری و بین‌المللی از جمله این اهداف است.

تقی‌خانی افزود: این مسابقات با بهره‌مندی از تدابیر و بیانات فرماندهی معظم کل قوا که در بخشی از فرمایشاتشان فرمودند «انس با قرآن، واجب است و برای رسیدن به این هدف باید جلسات قرآن و مسابقات قرآن و فراگیری آن به عنوان ارزش به حساب آید» همه ساله در کیفیت مطلوبی برگزار شده است و تا سال 92 به صورت هر ساله و پس از سال 92 هر دوسال، البته با تدبیر دفتر عقیدتی ـ سیاسی فرماندهی معظم کل قوا ـ اجرا می‌شود.

وی عنوان کرد: این مسابقات قطعا با همکاری و حضور تمامی نیروهای مسلح سپاه، نیروی انتظامی، وزارت دفاع، ارتش جمهوری اسلامی و اداره عقیدتی ـ سیاسی ستاد کل نیروهای مسلح انجام می‌گیرد.

معاون فرهنگی و روابط عمومی ارتش بیان کرد: برابر دستورالعمل جامع مسابقات قرآن کریم نیروهای مسلح و رعایت عدالت در میان دستگاه‌های شرکت‌کننده در مسابقات، این مسابقات در 10 رشته حفظ 5، 10، 15، 20 جزء و کل و قرائت تحقیق و ترتیل و اذان و مفاهیم سطح یک و دو و در مجموع هر رشته سه نفر و جمعا با سقف حضور 30 نفر در بخش کارکنان پایور و 30 نفر در بخش کارکنان وظیفه از هر سازمان سهمیه‌بندی شده است.

در ادامه مرحله اول آیین تجلیل از رتبه‌های دوم و سوم هر رشته برگزار شد و سپس آیت الله خاتمی، امام جمعه موقت تهران گفت: جلسات قرآن، جلسات مبارکی است، اگر نام این جلسات را قطعه‌ای از بهشت روی زمین بگذاریم، سخن گزافی نگفته‌ایم، جلسات قرآن، یعنی جلسات تلاوت و قرائت قرآن، تعلیم و تعلم قرآن، حفظ قرآن، زیباخوانی قرآن، تفسیر و مفاهیم قرآن و ...

خاتمی عنوان کرد: اسم این جلسات، انس با قرآن است، اما متاسفانه این جلسات قرآن امروزه منحصر به جلسات قرائت شده است و این اشتباه است هر بحثی که در ارتباط با قرآن مطرح شود جلسه انس با قرآن است و تمام اینها مقدمه‌ای برای حضور فرهنگ قرآن در جامعه است. باید این فرهنگ را به صحنه جامعه بیاوریم.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: خانه‌ای که در آن قرآن خوانده شود، برای آسمانی‌ها درخشندگی دارد؛ «نَوّرُوا بُیُوتَکُمْ بِتِلَاوَهِ الْقُرْآنِ» نهادی هم که چنین باشد برای آسمانی‌ها درخشندگی دارد. همچنین جامعه و کشوری اینگونه باشد، برای آسمانی‌ها درخشندگی دارد.

وی با اشاره به اینکه از برکات انقلاب اسلامی این است که نیروهای مسلح در قد و قامت نظام اسلامی دارد گفت: با تمام وجود شهادت می‌دهم نیروهای مسلح در شأن نظام اسلامی هستند و قطعا مردم، اگر حضوری که من در میان نیروهای مسلح داشته و دارم، داشته باشند، حرف من را تائید می‌کنند که تمام اینها به هدایت امام خامنه‌ای است.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: اگر فردی می‌خواهد، مدیریت موفق ولایت را ببیند به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نگاه کند، مدیریت کلان این نهاد با مقام معظم رهبری است که به فضل الهی بهترین مدیریت است که مایه افتخار نظام اسلامی است.

در پایان نیز از رتبه‌های اول هر رشته و همچنین برخی از مدیران دارالقرآن‌های نیروهای مسلح با حضور مسئولان و همچنین اعطای لوح سپاس تجلیل به عمل آمد. در ادامه نیز از سوی دفتر عقیدتی ـ سیاسی ستاد کل نیروهای مسلح، لوح سپاسی به رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش به دلیل میزبانی این دوره از مسابقات اهدا شد و حسن ختام این برنامه عکس یادگاری بود.

اسامی برترین‌های سی و یکمین دوره را اینجا ببینید.
گزارش کامل تصویری را اینجا ببینید.


captcha