بهترین راه جوانان برای عفیفانه زندگی کردن
کد خبر: 3618214
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸
آیت الله العظمی جوادی آملی تشریح کرد:

بهترین راه جوانان برای عفیفانه زندگی کردن

گروه سلامت: مرجع تقلید شیعیان در پیام تصویری خود برای همایش حجاب و عفاف در مراکز درمانی و بیمارستانی با اشاره به اهمیت عفیفانه زندگی کردن برای پرهیز از هلاکت از سوی شیطان، ازدواج صحیح، زندگی سالم و عدم تاخیر در ازدواج را موجب مصونیت در برابر تیرهای مسموم شیطان دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیت الله العظمی جوادی آملی مرجع تقلید در پیامی برای همایش ملی حجاب و عفاف ضمن تقدیر از کسانی که دست اندر کار برگزاری این همایش بودند گفت: امیدواریم سعی همه شما بزرگواران مشکور باشد و خدای سبحان به همه حضار و برگزار کنندگان پاداش دنیا و آخرت مرحمت کند.

وی افزود: قرآن کریم که برای تعلیم حکمت از یک سو و تزکیه نفوس از سوی دیگر نازل شده است موارد خاصی را به عنوان نقاط برجسته و روشن تعلیم و کتاب و حکم از یک سو و تزکیه ارواح و نفوس است از سوی دیگر مشخص کرد که یکی از آن موارد جریان حجاب و عفاف است.

وی با اشاره به سوره مبارک نور اظهار کرد: در این سوره از جریان عفاف و حجاب با عنوان «ذلِکَ أَزْکي لَهُمْ» یاد کرده است. و آن را به عنوان سند عفاف و حجاب ذکر کرده است.

این مرجع تقلید ادامه داد: منشا این تزکیه نفوس همان رعایت عدل است جامعه در سایه عدل به مقصد می‌رسد و از امنیت و امانت برخوردار می‌شود. عدل عبارت است از آن است که هر چیزی در جای خود قرار گیرد نه کج راه قرار بگیرد و نه راه کسی را ببندد. عادل هم کسی است که هویت خود را بشناسد اولا از مرز خود تعدی نکند ثانیا اجازه تجاوز دیگران را به قلمرو هویت خویش ندهد ثالثا مجموعه این امور به نام عدل است. اگر این در مسائل سیاسی بود حکمش مشخص در مسائل نظامی نیز همان طور در امر حجاب و عفاف نیز حکمش مشخص است که در قرآن کریم حجاب و عفاف را تحت عنوان غیرت ذکر کرده است.

آیت الله العظمی جوادی آملی ادامه داد: غیرت از برجسته‌ترین مسائل اخلاقی است غیرت را که شما تحلیل می‌کنید نمادی از عدالت بوده که از سه عنصر محوری شامل نخست شناخت هویت خویش است که انسان شناسنامه خود را بداند و خویشتن خویش را شناخته و هویت خود را دریابد. عنصر محوری دیگر آن است که از هویت خود بیرون نرود و از مرز خویشتن تجاوز نکند و وارد حریم دیگری نشود. عنصر محوری سوم آن است که اجازه ندهد دیگری یا دیگران وارد حریم او بشوند و وارد مرز خصوصی او شوند این مجموعه سه عنصر محوری را می‌گویند غیرت.

این مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه آن کس که خودش و هویت خویش را نشناسد غیور نخواهد شد بیان کرد: آن که تا حدودی از معرفت ناقص برخوردار است ولی به حریم دیگری تجاوز می‌کند غیرتمند نیست آن کس که جلوی تجاوز دیگران را نمی‌گیرد و بیگانه اگر وارد حریم او بشود برای او بی تفاوت است او غیرتمند نیست.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به کلام نورانی حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه عنوان کرد: انسان غیرتمند هرگز به حریم دیگری تجاوز نمی‌کند زیرا غیور یعنی غیرتمند و غیرتمند یعنی غیر زدا، غیر زدا یعنی وارد حریم غیر نمی‌شود و نه اجازه می‌دهد که غیر وارد حریم او بشود. دفاع هشت ساله ایران محصول غیرتمداری مردم این مملکت است که اجازه ندادند بیگانه وارد حریم اینها بشود. حضرت علی(ع) فرمود سنگ را که همانجا که آمد برگردانید بیگانه که به حریم ایران اسلامی تجاوز کرد سنگی پراند هشت سال عزیزان این مملکت این سنگ را به جای خود برگردانند این براساس غیرتمداری مسلمان‌ها است. جریان حجاب و عفاف از همین قبیل است خدای سبحان برای اینکه مردم را غیور کند داخله منزل را محیط خانواده را محور غیرت قرار داد که پدر و مادر غیور دختر و پسر غیرتمند بپرورانند.

آیت الله جوادی آملی ادامه داد: در سوره مبارکه نور در حالی که مردها فرمود بیگانه و نامحرم را نگاه نکنید و این را به عنوان عامل تزکیه دانست به پدر و مادر دستور داد فرزندانتان همین که بد را از خوب تشخیص می‌دهند همین که اهل تمیز شدن و لو نابالغ‌اند اجازه ندهید که سه وقت در شبانه روز وارد اتاق خصوصی پدر و مادر بشوند که پدر و مادر را در لباس غیر مناسب ببینند. قرآن می‌فرماید مومنین، مردان با ایمان، زنان با ایمان غیرت را حاکم کنید حریم خانوادگی اصل غیرت را حاکم کنید. به فرزندانتان بفهمانید که به آنها اجازه ندهید قبل از اجازه گرفتن تا شما لباس مناسب در بر کنید سه وقت شبانه روز در اتاق پدر و مادر وارد شوند یکی قبل از نماز صبح که آنها با جامه خواب استراحت کردند و هنوز لباس مناسب در بر نکرده‌اند. فرزندان کوچک بدون اجازه وارد اتاق پدر و مادر نشوند همچنین پدر که خسته از محل کار می‌گردد نیمروز به منزل می‌آید و می‌خواهد استراحت کند و وارد اتاق مخصوص شد جامعه خود را عوض می‌کند قبل از اینکه لباس در برکند فرزند کوچکش همین که تشخیص می‌دهد وارد اتاق پدر و مادر نشود سوم اینکه پس از صلاة عشاء که هنگام خواب فرا می‌رسد پدر و مادر جامه خواب بر تن می‌کنند و وارد اتاق خواب می‌شوند فرزند وارد نشود چرا که با حیا و حجاب و عفاف هماهنگ نیست اگر اصل خانواده پدر و مادر غیور بودند و فرزندشان را غیرتمند بار آورند این خانواده جامعه کوچکی است که توانا آن را دارد جامعه را غیور بپروراند.

وی در ادامه عنوان کرد: از امام صادق(ع) به ما رسیده که نگاه به نامحرم تیری از تیرهای شیطان رجیم است. شیطان در کمین و کمان و کمند انسان است انسان اگر به نامحرم نگاه کرد تیر مسمومی را تحمل کرد و تیر مسموم شیطان به بدن او اصابت کرده است اگر انسان در قبال این تیراندازی سپری در دست داشت و خود را از تیر و تیراندازی مصون نگاه می‌داشت بهترین پاداشی که خداوند در این دنیا به او می‌دهد همان بیان نورانی امام صادق(ع) است که کسی نگاهی به نامحرم نینداخت الا اینکه خدای سبحان ایمان به می‌دهد که مزه ایمان را جوان می‌چشد مستحضرید که ایمان برای خیلی از ما در حد تکلیف است یعنی ما فلان عمل واجب را انجام می‌دهد و فلان عمل حرام را ترک می‌کنیم.ان‌شاء الله ما از نماز، روزه و حج و عمره اگر لذتی می‌بریم این نصیب هر کسی نمی‌شود.

وی یاد آور شد: تزکیه بهترین راهش غیرتمداری است کمتر آیه‌ای عامل تزکیه را ذکر می‌کند در جریان پرداخت زکات آنجا عامل تطهیر را ذکر می‌کند و می‌فرماید این پرداخت زکات باعث تطهیر نفس است پرهیز از نگاه به نامحرم باعث تزکیه نفس شده و این غیرتمداری هم خانواده و هم جامعه را از مسائل سیاسی و مسائل امنیتی برخوردار می‌کند.

آیت الله جوادی آملی ادامه داد: در دانشگاه‌ها بهترین راه این است که دخترها از پسرها فاصله گیرند چون همین نگاه کم کم زمینه فساد را فراهم می‌کند در رابطه نگاه با نامحرم آمده است که زمینه هلاکت و فتنه را فراهم می‌کند. در همین روایاتی که ائمه(ع) فرمودند هم سخن از هلاکت، نگاه به نامحرم و هم سخن از فتنه کردن است بنابراین بهترین راه برای جوان عفیفانه زندگی کردن، ازدواج صحیح و سالم کردن، سن ازدواج را بالا نبردن از زمان ازدواج نگرفتن و این سنت ازدواج را به تاخیر نینداختن است. خدای سبحان این کار را برای حفظ نسل انجام داده است انسان مانند فرشته نیست که از مرگ مصون باشد چون مانند فرشته نیست پس قائم به شخص نبوده و قائم به نوع است. نوع انسان هم با ازدواج و نکاح نمی‌ماند پس بنابراین سعی کنیم چشمان را پاک، گوشمان را پاک، اعضا و جوارحمان را پاک کنیم تا سالم زندگی کرده و اگر کسی به نامحرم نگاه کرد نگاه به نامحرم همواره او را مسموم به تیر شیطان کرده و کم آورده و نمی‌تواند مقاومت کند.

مرجع تقلید با تقدیر از علاقمندان به قرآن، عترت و احکام و حکم دینی عنوان کرد: از مسئولان عالی رتبه کشوری حق شناسی می‌کنم که ان‌شاالله سعی کنند این حجاب و عفاف را به عنوان رهاورد دینی در جامعه بگسترانند.

captcha