7 فرهنگ قرآنی ضروری برای جامعه/ منحصر کردن جلسات قرآن به قرائت صرف اشتباه است
کد خبر: 3618246
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶
آیت‌الله خاتمی بیان کرد:

7 فرهنگ قرآنی ضروری برای جامعه/ منحصر کردن جلسات قرآن به قرائت صرف اشتباه است

گروه مسابقات: امام جمعه موقت تهران امروز طی اختتامیه مسابقات قرآن نیروهای مسلح به تشریح هفت فرهنگ قرآنی که نیاز امروزی کشور است، پرداخت.

7 فرهنگ قرآنی ضروری برای جامعه/ منحصر کردن جلسات قرآن به قرائت صرف اشتباه است

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیت الله خاتمی، امام جمعه موقت تهران در آئین اختتامیه سی و یکمین دوره مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه نیروهای مسلح که صبح امروز 21 تیرماه، در سالن همایش‌های سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش برگزار شد به سخنرانی پرداخت و گفت: خدا را شاکرم که این مقدمه فراهم شد تا در جمع شما قرآنیان باشم.

وی ضمن خیر مقدم به حجت الاسلام حسنی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان نماینده معظم‌له و رئیس عقیدتی ـ سیاسی ارتش منصوب شده است اظهار کرد: حدود چهار سالی است که در برنامه‌های ماه مبارک رمضان توفیق حضور در میان دانشگاه‌های ارتش را دارم. رئیس عقیدتی ـ سیاسی فعلی ارتش را نیز می‌شناسم، ایشان از بدنه ارتش است و ذکر خیر حجت‌‌الاسلام حسنی همیشه بوده است.

خاتمی اظهار کرد: حجت الاسلام آل هاشم، رئیس سابق سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش سند افتخار جمهوری اسلامی بود که به خوبی درخشید. وی حداقل سه بار از ناحیه دفتر فرماندهی کل قوا تقدیر و سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش چند بار برتر شناخته شد. به این دلیل که حجت‌الاسلام آل هاشم به منطق یعنی مردانه و کاری عمل کرد و معتقد بود که هرکس باید به کار خودش برسد و با اعتقاد عمل کند.

وی ادامه داد: حجت‌الاسلام آل هاشم در حال حاضر به عنوان نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی منصوب شده است و امید است که حجت الاسلام حسنی در ارتقای این نهاد مقدس فعالیت بیشتری داشته باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: جلسات قرآن، جلسات مبارکی است اگر نام این جلسات را قطعه‌ای از بهشت روی زمین بگذاریم، سخن گزافی نگفته‌ایم، جلسات قرآن، یعنی جلسات تلاوت و قرائت قرآن، تعلیم و تعلم قرآن، حفظ قرآن، زیباخوانی قرآن، تفسیر و مفاهیم قرآن و ...

خاتمی عنوان کرد: اسم این جلسات، انس با قرآن است، اما متاسفانه این جلسات قرآن امروزه منحصر به جلسات قرائت شده است و این اشتباه است هر بحثی که در ارتباط با قرآن مطرح شود جلسه انس با قرآن است و تمام اینها مقدمه‌ای برای حضور فرهنگ قرآن در جامعه است. باید این فرهنگ را به صحنه جامعه بیاوریم.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: خانه‌ای که در آن قرآن خوانده شود، برای آسمانی‌ها درخشندگی دارد؛ «نَوّرُوا بُیُوتَکُمْ بِتِلَاوَهِ الْقُرْآنِ» نهادی هم که چنین باشد برای آسمانی‌ها درخشندگی دارد. همچنین جامعه و کشوری اینگونه باشد، برای آسمانی‌ها درخشندگی دارد.

وی با اشاره به اینکه از برکات انقلاب اسلامی این است که نیروهای مسلح در قد و قامت نظام اسلامی دارد گفت: با تمام وجود شهادت می‌دهم نیروهای مسلح در شأن نظام اسلامی هستند و قطعا مردم، اگر حضوری که من در میان نیروهای مسلح داشته و دارم، داشته باشند، حرف من را تائید می‌کنند که تمام اینها به هدایت امام خامنه‌ای است.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: اگر فردی می‌خواهد، مدیریت موفق ولایت را ببیند به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نگاه کند، مدیریت کلان این نهاد با مقام معظم رهبری است که به فضل الهی بهترین مدیریت است که مایه افتخار نظام اسلامی است.

وی ادامه داد: این کارهای فرهنگی قرآنی از جلوه‌های برجسته کارهای فرهنگی است، هر چه به سمت قرآن و ارزش‌های قرآنی برویم به تحقق بخشیدن فرهنگ قرآنی در جامعه کمک خواهیم کرد.

خاتمی با اشاره به هفت نکته مهم امروز جامعه در خصوص فرهنگ قرآنی ادامه داد: فرهنگ قرآن را نمی‌توان در جلسه چند دقیقه‌ای گفت، اما در هر مقطعی، جلسه‌ای از فرهنگ قرآن نمود پیدا می‌کند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به هفت فرهنگ قرآنی، اظهار کرد: فرهنگ اعتقاد به حاکمیت قانون خدا، فرهنگ حاکمیت حاکم الهی و باور داشتن به این مطلب، فرهنگ مقاومت و ایستادگی بر اصول، فرهنگی نفی‌ سلطه بیگانگان و نفرت از استکبار، فرهنگ اعتماد به خودی‌ها و میدان دادن به خودی‌ها در عرصه مدیریت کشور، فرهنگ «ما می‌توانیم» و فرهنگ باور خطر نفوذ نیز از جمله این هفت فرهنگ قرآنی است.
وی ادامه داد: در رابطه با حاکمیت فرهنگی قرآن در عرصه قانون سه نظر است. یک نظر سکولارهاست که می‌گویند شما به قانون خدا چکار دارد؟ اسم این جریان سکولاریزم است که نفی قانون خدا در عرصه حاکمیت است که بُعدش جدایی دین از سیاست است که قرآن صاحبان این فکر و نظر را سه گروه می‌داند براساس آیه 44 سوره مائده آنان خود کافرند «وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ»، براساس آیه 45 سوره مائده خود جزو ستمگران هستند «وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ» و همچنین آنها جزو فاسقین هستند «فَأُولئِکَ هُمُ الفاسِقُونَ».
خاتمی اظهار کرد: نظریه دیگر التقاط است که براساس آیه 51 سوره نساء «ألَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُوا نَصِيبًا مِنَ الْكِتَابِ يُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ وَالطَّاغُوتِ وَيَقُولُونَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا هَؤُلَاءِ أَهْدَى مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا سَبِيلًا» عده‌ای هستند که ذره‌ای را از دین و ذره‌ای را از فرهنگ غرب می‌گیرند.
وی ادامه داد: قرآن اینها را کافر می‌داند «أُولئِکَ هُمُ الْکافِرُونَ حَقًّا». قرآن نظریه سومی را دارد که آن «لَا حُكْمَ إِلَّا لِلَّهِ» قانون حق، قانون خداست. هر قانونی غیر از قانون خداوند، قانون جاهلیت است. بت‌پرستی دیروز، امروز عنوان دموکراسی را برای خودش دارد. هر قانونی غیر از قانون خداوند، قانون جاهلیت است «أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْمًا لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ». براساس نظر قرآن باید فقط دلداده خدا باشید.
امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: سند شما قرآن است، منتظر نباشید تا سازمان‌های دیگر برای شما سند تنظیم کند؛ چرا که اصل آنها سازمان‌ها بر سکولاریزم است. باید بیدار باشیم که دزدی که 37 سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از کشور بیرون کردند، در حال حاضر با این سند و آن سند به داخل کشور راه پیدا نکند که این همان ارتجاع است. قانون(حکم) و حاکم دو ستون مهم جامعه هستند. قانون منهای حاکم الهی کاغذی بیش نیست.
خاتمی با اشاره به حدیث ثقلین و اینکه پیامبری، موهبت الهی است، اضافه کرد: چنانکه پیامبری در سن 16 سالگی، دیگری در سن 40 سالگی و برخی در سنین طفلی و شیرخواری به پیامبری مبعوث شده‌اند. قصه امامت و ولایت نیز همین است چنانکه امام جواد(ع) در سن هفت سالگی، امام هادی(ع) در سن هشت سالگی، امام زمان(عج) در سن پنج سالگی به مقام ولایت و امامت رسید.
وی ادامه داد: ولایت الهی را نباید گره به رأی مردم زد. رأی مردم در چارچوب قانون اساسی است. فرهنگ قرآنی این است که ولایت الهیه، گره به نصب خدا خرده است. پس فرهنگ حاکمیت الهی را باور کنیم که همان قرآن است «حَتَّىٰ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ» پس فرهنگ حاکمیت الهی را قول کنیم و بپذیریم.
خاتمی اظهار کرد: مسئله ولایت فقیه از زمان امام صادق(ع) مطرح بود از زمان شیخ صدوق تاکنون بیش از هزاران بار فقها ولایت فقیه را مطرح کردند که ولایت فقیه حجت شرعیه است. آنکه سال 88 فتنه‌گران نمی‌خواستند بشکنند و نتوانستند، مراد، همین مطلب بود اما در 9 دی 88 مردم در سراسر کشور به خیایان‌ها آمدن که ما رهبرمان را تنها رهبر سیاسی نمی‌دانیم بلکه جانشین عام امام زمان(عج) است.
وی با تأکید بر اینکه سایش ولایت، ضد فرهنگ قرآنی است، اضافه کرد: مشروعیت تمام مسئولان نظام به تنفیذ مقام معظم رهبری است. رئیس جمهور منتخب تا هنگامی که مقام معظم رهبری او را تنفیذ نکرده است، رئیس جمهور نمی‌شود؛ چنانکه در آیه 59 سوره نساء می‌خوانیم «أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْکُمْ».
امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: فرهنگ سوم قرآن که فرهنگ روز ماست، فرهنگ مقاومت و ایستادگی بر اصول است چنانکه در دو آیه 74 و 75 سوره مبارکه اسراء آمده است «... وَضِعْفَ الْمَمَاتِ ثُمَّ لَا تَجِدُ لَكَ عَلَيْنَا نَصِيرًا» فکر می‌کنند برخی اگر با دشمنان کمی کنار بیایند، آنها از دشمنی‌شان دست بر می‌دارند و حال آنکه این تفکر غیر قرآنی است؛ چرا که بنابر نص صریح آیات قرآن دشمنان از دشمنی با شما دست برنمی‌دارند مدام در خرابکاری هستند.
وی افزود: برجام بدعهدی آمریکا و دشمنان را نشان داد از صمیم جان باور کنیم که این دشمن، دشمن است و با دشمن، تنها راه مقاومت است. حدود 70 سالی است که فلسطین اشغال شده است و جلسات بین‌المللی زیادی برای حل این مسئله انجام شده است اما هرچه برکت در فلسطین است از مقاومت و انتفاضه است. فرهنگ قرآنی امروز در عرصه کشور و جهان اسلام فرهنگ مقاومت است.
خاتمی بیان کرد: عنصر دیگر از عناصر قرآنی، فرهنگ اعتماد و میدان دادن به خودی‌ها است. بنابر آیه 62 سوره انفال «وَإِنْ يُرِيدُوا أَنْ يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللَّهُ هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ» همان اندازه که به خدا اعتماد می‌کنید به مؤمنین نیز اعتماد کنید.
وی عنوان کرد: نیروهای مسلح یک مجموعه هستند که یک آرمان و یک هدف دارند. باید فرهنگ اعتماد و میدان دادن به خودی‌ها جدی گرفته شود. دیگر فرهنگ «ما می‌توانیم است» در آیه 146 سوره آل‌عمران آمده است «... وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَكَانُوا وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ». ما باید خداباوری داشته باشیم و مطمئن باشیم که ما می‌توانیم و طی این بیش از 37 سال پیروزی انقلاب خیلی تجربه‌ها بدست آمده است که ما می‌توانیم در عرصه‌های مختلف از آن استفاده کنیم و چشم به بیگانه نداشته باشیم.
این عضو خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه خط جدی بعدی، خطر نفوذ است، اظهار کرد: دشمن به دنبال نفوذ است. در قرآن حدود 300 آیه درباره منافقین است سوره‌ای با عنوان منافقون و در آیات سوره‌های توبه، انفال، بقره، آل‌عمران، محمد، فتح و احزاب سیمای نفاق در قرآن بیان شده است.
وی یادآور شد: امیدوارم این جلسات نورانی قرآن مقدم حضور هرچه بیشتر فرهنگ قرآن در جامعه اسلامی باشد آنچنانکه که حکومت قرآن در کشور به برکت خون شهدا شکل گرفت. فرهنگ قرآن، فرهنگ جامعه کشور ما باشد.

captcha