ثبت جهانی یزد؛ فرصتی برای تقویت ارتباطات با ملل مختلف
کد خبر: 3618571
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۵

ثبت جهانی یزد؛ فرصتی برای تقویت ارتباطات با ملل مختلف

گروه سیاسی: استاندار یزد گفت: با ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد فرصتی فراهم شده که بتوانیم با ملل مختلف گفت‌وگو و ارتباطات را تقویت کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآنی(ایکنا) از یزد، سیدمحمد میرمحمدی، استانداریزد ظهر امروز به مناسبت ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ثبت جهانی یزد ارزش های فرهنگی و اجتماعی را در سطح جهان مطرح می کند.
وی ادامه داد: همچنین باعث جذب گردشگر می شود و از لحاظ سیاسی نیز مردم ما صلح جو با مناعت طبع و همزیستی مسالمت آمیز معرفی شدند.
میرمحمدی افزایش درآمد و ایجاد اشتغال را از دیگر فواید ثبت جهانی یزد برشمرد و افزود: با ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد فرصتی فراهم شده که بتوانیم با ملل مختلف گفت‌وگو و ارتباطات را تقویت کنیم.
یزد ششمین شهر در ثبت جهانی
استاندار یزد با اشاره به اینکه بافت تاریخی شهر یزد ششمین شهر در دنیا که به ثبت جهانی رسید گفت: افراد زیادی برای ثبت بافت تاریخی شهر یزد زحمت کشیدند در سال های منتهی به 84 افرادی تلاش کردند در جهت ثبت ملی بافت تاریخی و اقدامات ارزشمندی انجام شد و در سال 92 پرونده ثبت جهانی به صورت جدی دنبال شد.
وی ادامه داد: در سال 93 با تلاش هایی که صورت گرفت منجر به احیا پایگاه پژوهشی و بازخوانی اطلاعات شد و در سال 94 تکمیل و از طریق میراث فرهنگی پرونده به یونسکو ارسال و از آن مدت به بعد جلسات مختلفی تشکیل و 8 کمیته ایجاد شد.
میرمحمدی افزود: الحمدلله این پرونده ثبت جهانی شد و هم اکنون فرصتی که ایجاد شده در صورتی که بی توجهی شود این فرصت ممکن است از دست برود.
ثبت جهانی یزد با اراده قوی و پیگیری مجدانه همراه بود
استاندار یزد اظهار کرد: باید جلسات مختلفی با نخبگان و صاحب نظران و مسئولان ذی ربط برگزار شود و راهکارهای موثر ارائه تا ارزش ها حفظ شود و ساکنان بافت تاریخی از خدمات بتوانند بهره مند شوند.
میرمحمدی اظهار امیدواری کرد: در هر امری اگر اراده قوی و پیگیری مجدانه وجود داشته باشد آن امر محقق خواهد شد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اینکه ثبت جهانی یزد محدودیت ایجاد می کند؟ گفت: محدودیت که نه ولی باید در بافت تاریخی ضوابط و معیارهای یونسکو را بکار ببریم و بتوانیم بافت را به همین صورت که ارزش ها در آن متجلی باشد حفظ کنیم و کالبد آن تغییر نکند و ارزش محتوایی آن از بین نرود.
یادآور می‌شود در این نشست سیدحسینی معاون عمرانی استاندار، طالبی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، عزالدینی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، حیدری مدیرکل حوزه استاندار، دانش یزدی مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان، پاک طینت سرپرست روابط عمومی استانداری نیز حضور داشتند.
captcha