عظمت علمی و فقهی شیعه مدیون تلاش‌های امام جعفر صادق(ع) است
کد خبر: 3618684
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶
امام‌جمعه کاشمر:

عظمت علمی و فقهی شیعه مدیون تلاش‌های امام جعفر صادق(ع) است

گروه شهرستان‌ها: خطیب جمعه کاشمر با اشاره به سالروز شهادت رئیس مذهب جعفری حضرت امام صادق(ع) گفت: امروز عظمت علمی و فقهی، عمیق بودن علوم نقلی و کلامی و مستحکم بودن صفات شیعه را مدیون تلاش‌های امام جعفر صادق(ع) و امام محمدباقر(ع) در تربیت شاگردانی می‌دانیم که علامه روزگار خود بودند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سید کاظم طباطبایی، خطیب جمعه کاشمر در خطبه‌های عبادی ـ سیاسی این هفته با اشاره به اشاره به 26 تیرماه سالروز تأسیس شورای نگهبان به دستور بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، گفت: شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامی ایران از جایگاه رفیعی برخوردار است.
وی با تقدیر و تشکر از قاطعیت، دقت و استقلال کامل شورای نگهبان در انجام رسالت و مأموریت‌هایی که دارد، بیان کرد: با وجود همه فشارها و تخریب‌هایی که از سوی بدخواهان نظام علیه شورای نگهبان انجام می‌شود اما این شورا تاکنون کارنامه قابل قبولی در پاسداری از احکام دین داشته است.
طباطبایی ادامه داد: اعضای شورای نگهبان در حقیقت مرزداران اندیشه و عقیده هستند که توانسته این وظیفه سنگین را در دو جبهه نظارت بر مصوبات مجلس شورای اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری، نمایندگی مجلس و شوراهای اسلامی شهر و روستا را به نحو احسن و قابل قبولی انجام دهد.
وی با اعلام اینکه شورای نگهبان دارای یک جایگاه رفیع در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران داشته و تاکنون به خوبی در راستای پاسداری، حفاظت و نگهداری از احکام دین تلاش کرده است، عنوان کرد: شورای نگهبان از کارنامه قابل‌قبول و درخشانی در حوزه وظایف و اختیارات محوله برخوردار است.
خطیب جمعه کاشمر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه احساس مسئولیت در قبال یکدیگر در زندگی سبک اسلامی، گفت: جامعه اسلامی به‌منزله اعضای یک پیکر هستند که اگر هر عضوی مختل شود، آرامش سایر اعضا را به هم می‌زند.
وی با بیان اینکه اسلام دو راهکار را در قرآن کریم برای انسجام جامعه توصیه کرده است، این توصیه‌ها را طرفینی دانست و افزود: تعاون یکی از این توصیه‌هاست که باعث می‌شود، برنامه‌های جامعه، منسجم منظم و هدفمند شوند.
طباطبایی با اعلام اینکه یکدیگر را باید به‌ راستی، درستی و امر به معروف و نهی از منکر باید سفارش کرد، اظهار کرد: هرچند رفتارهای بسیاری در جامعه مشاهده می‌کنیم که می‌دانیم بیهوده هستند اما یکدیگر را برای رفع آن توصیه نمی‌کنیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه رسم‌های نامتعارف در جامعه اسلامی جایگاهی ندارند، افزود: بسیاری از افراد سرشناس و شاخص توصیه می‌کنند که هزینه شام و نهار مراسمی مثل تعزیه را به محرومان، مستضعفان و کارهای پسندیده اختصاص دهیم.
خطیب جمعه کاشمر با تأکید بر اینکه باید به این‌گونه حرکات اقتدا کرد، افزود: پارچه‌های بسیاری در این ایام به دیوار نصب می‌شود که تنها خودنمایی و امری بیهوده است.
وی حضور در مجلس عزا را بهترین همدردی دانست و گفت: جامعه باید رشد یافته باشد و این‌گونه مراسم‌ در جامعه ریشه‌کن شود.
طباطبایی به تفکرهای غلط و باورهای خرافی اشاره کرد و گفت: در جامعه اسلامی که تفکر عقلانی است و کتابی مثل قرآن و دین اسلام در آن حاکم است، نباید به سمت خرافات رفت.
خطیب جمعه کاشمر با اشاره به اینکه در زندگی اسلامی و رفتار دینی ما چنین مسائلی جایگاهی ندارد و به‌ نوعی جایگاه جامعه اسلامی را پایین می‌آورد، توجه به خرافات را نشانه انحطاط فکر و خلاف رشد فرهنگ اسلامی دانست و عنوان کرد: چهارشنبه‌سوری یکی از مسائلی است که هیچ سندی نداشته و بی‌اساس بوده و مناسب جامعه اسلامی و این فرهنگ نیست.
وی در ادامه با اشاره به 25 شوال سالروز شهادت رئیس مذهب جعفری حضرت امام صادق(ع) و تسلیت شهادت مظلومانه این امام همام، افزود: امروز عظمت علمی و فقهی، عمیق بودن علوم نقلی و کلامی و مستحکم بودن صفات شیعه را مدیون تلاش‌های امام جعفر صادق(ع) و امام محمدباقر(ع) در تربیت شاگردانی می‌دانیم که علامه روزگار خود بودند.
حجت‌الاسلام طباطبایی در ادامه به 25 تیرماه روز بهزیستی و تأمین اجتماعی اشاره کرد و با یادآوری خدمات ارزنده این دو سازمان در راستای خدمت رسانی و حمایت به جامعه محرومین و ضعیف جامعه، عنوان کرد: در این راستا باید میزان آگاهی مردم نسبت به وظیفه و عملکرد این سازمان و نهاد حمایتی افزایش یابد و بیشتر در جریان کمک و خدمات‌رسانی بهزیستی به جامعه هدف باشند.
حجت‌الاسلام طباطبایی با تأکید بر اطلاع‌رسانی خدمات و فعالیت‌های انجام‌شده از سوی سازمان‌های حمایتی و خدماتی، یادآور شد: کارنامه این نهاد و سازمان به دلیل کسب موفقیت‌ها در ارائه خدمات گسترده به مردم مطلوب است و امیدواریم با گسترش خدمات و حمایت‌ها، شاهد خدمات‌رسانی بیشتر از سوی این دو سازمان باشیم.
captcha