دریافت 3630 اثر در بخش داخلی جشنواره فارابی/ حمایت از اسلامی‌سازی علوم در گروه‌های موجود
کد خبر: 3618943
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰
حسین میرزایی خبر داد:

دریافت 3630 اثر در بخش داخلی جشنواره فارابی/ حمایت از اسلامی‌سازی علوم در گروه‌های موجود

گروه دانشگاه: رئیس دبیرخانه نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی با بیان این‌که در مجموع، 3630 اثر در بخش داخلی جشنواره فارابی دریافت شده است، تصریح کرد: یکی از محدودیت‌ها در جشنواره فارابی، افزایش تعداد گروه‌هاست. بسیاری از آثار با رویکردی اسلامی نگارش شده‌اند و نیازی به ایجاد بخشی با عنوان «اسلامی‌سازی علوم انسانی» نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، دومین نشست خبری «نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی» صبح امروز شنبه، ۲۴ تیر ماه، در محل پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برگزار شد.

در این نشست، حسین میرزایی، رئیس دبیرخانه نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی اظهار کرد: در تاریخ ۱۹ اسفندماه سال گذشته، فراخوان دریافت آثار نهمین جشنواره را اعلام کردیم و مهلت دریافت آثار در بخش داخلی تا ۳۱ خردادماه جاری بود  و دریافت آثار در بخش بین‌الملل تا ۱۵ آگوست ادامه دارد.

وی ادامه داد: در بخش داخلی بر اساس تجربیات جشنواره‌های گذشته، تغییراتی داده شد، از جمله اینکه با مدیران گروه‌های رشته‌های مختلف در دانشگاه‌های سطح یک کشور هماهنگی به عمل آمد تا چنانچه در حوزه گروه خود اثری را دارای صلاحیت لازم می‌دانند، به دبیرخانه معرفی کنند، از ناشران نیز همین درخواست را داشته‌ایم. بازه زمانی انتشار آثار از اسفند ۹۳ تا پایان سال ۹۵ باید باشد.
دریافت 3630 اثر در بخش داخلی/ بخشی با عنوان اسلامی سازی علوم انسانی نخواهیم داشت
میرزایی گفت: برخی محققین و مولفین تمایلی به دیده شدن اثرشان ندارند، رجوع به مدیران گروه دانشگاه‌ها و انجمن‌های علمی، از حیث تعمیم اثرات شایسته است، در عین حال فراخوان عمومی هم داشته‌ایم.

وی افزود: در برآیند آثار دریافتی در بخش داخلی، تا پایان خردادماه جاری، تعداد ۳۶۳۰ اثر در مجموع به دبیرخانه رسیده است. مجموع کل  آثار ۳۷۵۴ اثر است، اما با توجه به مهلت دریافت آثار در بخش بین‌الملل، تعداد نهایی آثار در این بخش، هنوز مشخص نیست.

رئیس دبیرخانه نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی گفت: جشنواره نهم به لحاظ تعداد اثر دریافتی در طول این دوره‌ها، دومین رتبه را دارد. پیش از این بیشترین اثر دریافتی در جشنواره هشتم بود، آن هم به دلیل وقفه‌ای که در این جشنواره به وجود آمد.

وی با اشاره به تعداد آثار رسیده در هر گروه افزود: در گروه فلسفه، کلام، ادیان و عرفان، تعداد ۵۲۵ اثر دریافت شده و از این گروه بیشترین دریافتی را داشتیم، گروه علوم قرآن و حدیث در مرتبه دوم قرار دارد با تعداد ۴۵۰ اثر و گروه‌های علوم تربیتی، روانشناسی، تاریخ و جغرافیا در مرتبه بعدی هستند.

میرزایی گفت: حدود ۶۰ درصد آثار دریافتی توسط اشخاص حقیقی و ۴۰ درصد آثار توسط اشخاص حقوقی (ناشران، مدیران گروه‌ها و پژوهشگاه‌ها و ...) بوده است. در میان آثار دریافتی، بیشترین آثار در قالب کتاب بوده، پس از آن پایان‌نامه کارشناسی ارشد، سپس رساله دکتری و در مرتبه چهارم؛ طرح‌های پژوهشی قرار دارد.

وی ادامه داد: در این بخش؛ 1880 اثر در قالب کتاب، 782 اثر از پایان نامه‌های ارشد، 511 رساله دکتری و 457 اثر؛ طرح‌های پژوهشی هستند.
میرزایی گفت: از جشنواره هشتم، با محدود کردن تعداد برگزیدگان جشنواره، نخبگی را مد نظر قرار دادیم و به همین خاطر دوره پیشین، در مجموع 17 اثر، در مجموع 12 گروه به عنوان برگزیده شناخته شدند.

وی افزود: در بخش بین‌‌الملل این جشنواره، همواره با نگاه راهبردی و استراتژیک اهداف دنبال شد و سعی ما بر آن است آثار واصله پروتکل جشنواره را دارا باشد، به همین خاطر در برخی از دوره‌ها هیچ اثری در بخش بین‌الملل به عنوان برگزیده نداشته‌ایم.

رئیس دبیرخانه نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی خاطرنشان کرد: تعامل با رایزن‌های فرهنگی جمهوری اسلامی از جمله اقدامات صورت گرفته در بخش بین‌الملل بود و همچنین با دانشگاه‌های معتبر مکاتبه کردیم تا شورای علوم انسانی آنها در معرفی آثار برجسته در حوزه اسلام شناسی و ایران شناسی، به دبیرخانه این جشنواره یاری رسانند. بیشترین آثار در حوزه بین‌الملل، از کشورهای فرانسه، ایتالیا و آلمان بوده است.
دریافت 3630 اثر در بخش داخلی/ بخشی با عنوان اسلامی سازی علوم انسانی نخواهیم داشت
محدودیت افزایش گروه‌ها، بخشی با عنوان اسلامی سازی علوم نداریم
در ادامه نشست خبری امروز، رئیس دبیرخانه به پرسش‌های خبرنگاران حاضر در مراسم پاسخ داد.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه طبق اعلام قبلی دبیر علمی جشنواره، قرار بود در این دوره، بخشی تحت عنوان اسلامی سازی علوم انسانی در نظر گرفته شود، در این زمینه چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟ گفت: در بسیاری از بخش‌های این جشنواره، بسیاری از برگزیدگان در رشته‌های خود و با رویکردی اسلامی کار کرده‌اند، به‌طور مثال برگزیده‌ای داشتیم که در گروه مدیریت، اثری با رویکرد مدیریت اسلامی کار کرده بود و به عنوان برگزیده انتخاب شد.

میرزایی ادامه داد: علوم انسانی و اسلامی در هم تنیده‌اند، جدایی این دو کار را محدودتر می‌کند، بسیاری از پژوهشگران در رشته‌های علوم انسانی هستند، اما کار پژوهشی آنها با رویکردی اسلامی است و این خود به نوعی ورود به عرصه اسلامی سازی علوم است که مدنظر شماست.
وی در این رابطه افزود: این موضوع امر مستقر نهایی است و تلاش‌های بسیاری در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی شده است و این امر در حال شدن است، ظرفیت‌های خوبی به وجود آمده و آثار خوبی در حوزه علوم انسانی با گرایش اسلامی به ما رسیده است.

رئیس دبیرخانه این دوره از جشنواره بین‌المللی فارابی با اشاره به نبود امکان ایجاد یک بخش با عنوان اسلامی‌سازی علوم انسانی در این جشنواره، اظهار کرد: یکی از محدودیت‌های ما در جشنواره فارابی، افزایش تعداد گروه‌هاست. در این زمینه کارشناسان نتوانستند به این جمع‌بندی برسند که تعداد گروه‌ها افزایش یابد و هر دستکاری در این زمینه، با یک‌سری چالش‌های محتوایی روبه‌رو بود. این چالش‌ها و بررسی آنها باعث شد به این نتیجه برسیم که تعداد گروه‌ها همین تعداد باشد.

captcha