تجربیات کلیدی حافظ بین المللی از شرکت در مسابقات قرآن
کد خبر: 3619913
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۹

تجربیات کلیدی حافظ بین المللی از شرکت در مسابقات قرآن

گروه شبکه اجتماعی: موسی معتمدی، نفر اول مسابقات بین المللی حفظ قرآن، تجربیات خود را از شرکت در مسابقات قرآن به صورت فایل‌های آموزشی، در اختیار علاقمندان به قرآن قرار داد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) موسی معتمدی، رتبه نخست سی و چهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن در رشته حفظ قرآن، در کانال تلگرامی خود، نکات آموزش مسابقاتی و تجربیات خود را در این رشته به صورت فایل صوتی منتشر کرد.
حافظ بین المللی قرآن کریم ابتدا مبحث شیوه مرور کردن محفوظات و نکات اصلی آن را آغاز کرده و پس از آن به مباحث ایجاد فضای مسابقات، آمادگی صدا و تاثیرات آن پرداخته و در پایان به موضوع استرس اشاره کرده است. در ادامه به ذکر خلاصه‌ای از مطالب مطرح شده توسط این حافظ بین المللی می‌پردازیم.
وی در خصوص شیوه مرور کردن محفوظات نکته‌های حفظی، صوت و لحن، تجوید و وقف را از نکات اصلی این مبحث می‌داند و در مورد هر کدام توضیحات ویژه‌ای را بیان کرده است.
کد
سرعت مرور محفوظات
رتبه نخست سی و چهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن در رابطه با شیوه مرور محفوظات بیان کرد: برای شرکت در مسابقات، حافظ باید به سرعت مرور محفوظات دقت داشته باشد. در این بخش متسابق باید به این نکته توجه داشته باشد که همانگونه که محفوظات را مرور می‌کند، به همان‌صورت آنرا ارائه می‌دهد. ممکن است در زمان‌های غیر از مسابقات یک جزء را در عرض بیست دقیقه بدون توجه به نکات وقف و تجوید مرور کند اما در زمان مسابقات با همان ریتمی که مرور می‌کند باید ارائه دهد و هر چقدر سرعت مرور شبیه به مسابقات باشد درصد غلط خواندن و اشتباه کردن کاهش می‌یابد.
کد
مقدار مرور محفوظات
حافظ بین المللی قرآن ضمن تاکید مرور در روزهای نزدیک مسابقات عنوان کرد: در زمان مسابقات شرکت‌کننده باید توجه داشته باشد که به تازگی مرور کلی داشته است. در زمان غیر از مسابقات ممکن است حافظ پنج ماه از زمان آخرین مرورش گذشته باشد اما برای آمادگی لازم و بدون غلط خواندن و استرس کمتر، لازم است حداقل یک یا دو ماه قبل از مسابقات، روزانه سه یا چهار مرتبه به مرور محفوظات خود بپردازد تا محفوظات بیشتر در ذهن بماند و احتمال شک کردن کمتر شده و اعتماد به نفس بالاتری را برای حافظ ایجاد کند.
کد
مرور تصویری
وی در رابطه با مرور تصویری صفحات قرآن اینچنین تاکید کرده است: مرور روزانه تصویری از نکاتی است که باعث بالا رفتن اعتماد به نفس حافظ در زمان مسابقات می‌شود. بهتر است حافظ، دو روز به مسابقه مانده، روزی 15 جزء قرآن را به صورت تصویری مرور کند بدین شکل که به هر صفحه قرآن حدود سی ثانیه نگاه کرده و رأس و پایان صفحه، موقعیت آیات و آیات انتهایی را مورد دقت خود قرار دهد.
کد
نکات صوت و لحن
در بخش صوت و لحن معتمدی حافظ را به رعایت این اصل در هنگام مرور محفوظات توصیه کرده است: نکته‌ای که در بخش صوت و لحن باید مراعات شود این است که حافظ می‌بایست در موقع مرور محفوظات خود نکات صوت و لحن را در هر صفحه رعایت کند یا در زمانی خارج از زمان مرور محفوظات(حداقل ده دقیقه) به طور جداگانه صوت و لحن را تمرین کرده و نغمات را پرورش دهد.
کد
نکات تجوید و وقف
رتبه نخست سی و چهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن در رابطه با تجوید، وقف و ابتدا عنوان کرد: حافظ می‌بایست در تمام مواقع مرور محفوظات و برای اجرای هر چه بهتر، تجوید را رعایت کند. وقف و ابتدا در ارائه محفوظات مهم است، قبل از مسابقات، حافظ باید وقف و ابتدا را با توجه به نفسی که دارد، تعیین و شناسایی کرده و به همان ترتیبی که ارائه می‌دهد، تمرین کند تا امتیاز بالایی را در این بخش بگیرد.
کد
ایجاد فضای مسابقات
حضور در شرایط مکانی نزدیک به فضای مسابقات از نکات دیگریست که این حافظ بین المللی به حافظان تاکید داشته است: حافظ باید در زمانی نزدیک به مسابقات به طور روزانه فضایی را شبیه به فضای مسابقات برای خود ایجاد کند. از افراد نزدیک کمک گرفته تا از طریق پرسش صفحه‌ای، صحت حفظ را تمرین کند تا فضا برایش عادی‌سازی شود و بتواند اجرای راحتتر و با استرس کمتری در زمان مسابقات داشته باشد.
کد
آمادگی صدا و تاثیرات آن
وی آمادگی صدا را در هر شرایطی لازم دانسته و عنوان کرد: حافظ باید به این نکته توجه داشته باشد که در همه حال و در هر شرایطی صدای او آمادگی لازم را برای ارائه و اجرا داشته باشد. مراعات کردن فقط مخصوص روزهای بیماری نیست و حافظ باید چند روز قبل از اجرا، اموری را که باعث خش‌دار شدن صدای او می‌شود را رعایت کند. آمادگی صدا باعث نفس‌گیری، اجرا، رعایت نکات تجویدی، لحن، ابتدا و وقف بهتری می‌شود. حافظ می‌تواند از طریق پزشک یا استاد به هر چه بهتر شدن صدایش کمک کند.
کد
استرس
معتمدی نکات استرس‌زا را آخرین نکته این سری از مباحث مطرح کرد و گفت: استرس در حد معمول می‌تواند به ارائه بهتر حافظ کمک کند اما بیش از حد آن باعث بالاتر شدن ضربان قلب و اختلال در نفس‌گیری و در نهایت کمتر شدن تمرکز شود. برای غلبه بر استرس ابتدا باید بر خدا توکل کرد و در مسابقات باید به این نکته را مد نظر قرارداد که استرس باعث کم شدن توانایی حافظ در ارائه می‌شود و حتی حداقل توانایی ارائه را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. اما رعایت تمام نکات ذکر شده در بالا، باعث کم شدن استرس در حین ارائه می‌شود.
کد
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۱۳۹۶/۰۴/۲۹ - ۱۰:۱۸
1
2
عالی بود
captcha