جشن های کرامت در 70 کشور برپا می شود/ ارسال 350 اثر به اولین جشنواره شعر کرامت
کد خبر: 3620085
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۹
حسینی کاشانی خبر داد:

جشن های کرامت در 70 کشور برپا می شود/ ارسال 350 اثر به اولین جشنواره شعر کرامت

گروه فرهنگی: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با بیان اینکه 350 اثر از هنرمندان شاعر سراسر کشور توسط دبیرخانه کنگره ملی شعر کرامت دریافت شد، عنوان کرد: 5 مرداد اختتامیه اولین کنگره شعر کرامت برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از قم، سید موسی حسینی کاشانی 26 تیر در نشست خبری تشریح برنامه‌های دهه کرامت، با بیان اینکه حضور امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) مایه مباهات و افتخار ایران اسلامی است، گفت: دهه کرامت فرصتی برای پرداختن به فضائل و کرامات حضرت فاطمه معصومه(س) و جایگاه عظیم و رفیع امام رضا(ع) است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، با بیان اینکه میطلبد دستگاه های مختلف فرهنگی برای بزرگداشت دهه کرامت برنامه ریزی داشته باشند، ادامه داد: بنیاد فرهنگی امام رضا(ع) تحت عنوان جشنواره بین المللی امام رضا(ع) هرساله برنامه های متنوعی را در 31 استان و 70 کشور دنیا در راستای بزرگداشت مقام والای حضرت برگزار می کند که در کنار جشنواره برنامه هایی ویژه تحت عنوان جشنواره بین المللی امام رضا(ع) برای اجرا در دهه کرامت طراحی می شود.
وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته قم میزبان حدیث رضوی از سلسله برنامه های جشنواره بوده است، افزود: امسال برای اولین بار قم میزبانی کنگره ملی شعر کرامت را بر عهده دارد؛ با توجه به ظرفیت بالای شعر استان تا آنجا که می توان قم را قطب اصلی شعر آئینی کشور دانست با برگزاری کنگره به دنبال معرفی جایگاه ویژه شعر آئینی قم هستیم.
حسینی کاشانی با بیان اینکه فراخوان کنگره ملی شعر کرامت با محوریت فضائل و کرامات حضرت معصومه(س) در دو قالب غزل و مثنوی اعلام شد، اضافه کرد: به درخواست شعرای مهلت ارسال آثار به دبیرخانه دو بار تمدید شد و در نهایت با استقبال بالای هنرمندان شاعر از سراسر کشور 350 اثر توسط دبیرخانه کنگره ملی شعر کرامت دریافت شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، گفت: از میان آثار رسیده 16 اثر به دلیل غیر مرتبط بودن با موضوع اعلام شده در فراخوان، کنار گذاشته شد و در نهایت 200 غزل، 70 مثنوی و 50 اثر در بخش ویژه به داوری گذاشته شده است.
وی با اشاره به اینکه دبیر علمی کنگره استاد محمدعلی مجاهدی است و داوری ها با دقت و وسواس خاص در حال انجام می باشد، اظهار داشت: اختتامیه کنگره ملی شعر کرامت 5شنبه 5 مرداد با حضور شعرا و مسئولین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران استانی در سالن شهید آوینی قم برگزار خواهد شد.
حسینی کاشانی تصریح کرد: از میان 334 اثر راه یافته به بخش مسابقه 100 اثر در یک مجموعه با عنوان شعر کرامت چاپ و در اختیار ارادتمندان آستان حضرت معصومه(س) قرار می گیرد، بی شک این مجموعه جزء یادگاران اهالی شعر در عرض ارادت به کریمه اهل بیت(ع) خواهد بود.
وی در ادامه به سایر برنامه های این اداره کل برای دهه کرامت اشاره کرد و گفت: عصر شعر ملکوت هشتم سوم مردادماه در شبستان امام خمینی حرم مطهر با حضور تعدادی از شعرای مشهد مقدس و عرض ارادت به محضر بانوی کرامت برگزار می شود که در این برنامه تجلیل ویژه‎ای از زحمات سالیان استاد محمدعلی مجاهدی ملک الشعرای شعر آئینی قم به عمل خواهد آمد.
* افتتاح دفتر مرکزی خبرگزاری رضوی در قم
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم افزود: افتتاح دفتر مرکزی خبرگزاری رضوی در قم برنامه دیگری است که در این دهه انجام  میشود، خبرگزاری رضوی سه دفتر در مشهد مقدس، تهران و شیراز خواهد داشت.
حسینی کاشانی همچنین به اجرای سه تئاتر باطل السحر، عکاسی و نان و نمک، افتتاح نمایشگاه رضوی در گالری شهید آوینی، حضور 4 گروه نمایشی از استان در مشهد مقدس و یاسوج و شرکت در جشنواره بین المللی تئاتر رضوی اشاره داشت.
وی در پایان گفت: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد نیز در این ایام برنامه هایی از قبیل برگزاری المپیاد ورزشی، 10 جشن در 10 شب در 10 مسجد که به نام های حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) نامگذاری شده اند، مسابقه حفظ 40 حدیث رضوی، مسابقه نامه ای به امام رضا(ع) و اسکان رایگان زائرا روستاهای اطراف و زائر اولی‌ها را اجرا می کنند.
captcha